Springen naar inhoud

Toekomstige rol interactieve 3D maatschappijen...

• Log in om te kunnen reageren

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2006 - 19:17

Afgelopen week ontdekte ik SecondLife; een virtuele 3D community dat itt tot dergelijke programma's in de kern geen spel is.
Wel is het programma uitgegroeid tot een (sub)maatschappij waarin een werkelijke economie tot stand is gekomen, mensen hebben er bedrijfjes opgezet waarmee de verdiende LindenDollars (het geld wat in het programma gebruikt kan worden) omgezet wordt in echte Dollars.
Ook kent het programma -dat mensen uitdaagt tot creativiteit om de virtuele wereld verder uit te bouwen- vele andere toepassingen die waardevol bleken voor bijvoorbeeld studenten, onderzoek naar autisme en andere zaken.
Deze virtuele en internationale wereld bergt tot op de dag van vandaag meer dan een miljoen (virtuele) inwoners.
Lastige en complexe besturing en het vraagt een krachtige pc om goed te kunnen draaien, ook kost recht op grond waar je eventueel een huisje of een bedrijfje kan zetten/bouwen een vast bedrag per maand (ik geloof zo'n 10 Dollar).

Geplaatste afbeelding

Persoonlijk denk ik dat wij een kant opgaan waarin dit soort programma's een steeds grotere rol gaan spelen; zo kan ik mij bijvoorbeeld voorstellen dat vergaderingen waarvoor verschillende mensen behoorlijke afstanden moeten maken in de toekomst virtueel worden, om ook gebruik te kunnen blijven maken van non verbale communicatie zal dit bijvoorbeeld geintegreerd kunnen worden door live webcambeelden te verwerken in het virtuele karakter wat een bepaald persoon vertegenwoordigt. (met toekomstige technologie)
En waarom nog naar die oom en tante aan de andere kant van het land reizen om ze nog eens te bezoeken als je ook via de breedbeeld in elkaars aanwezigheid kan zijn bekeken in een virtuele ruimte?

Gaat ons sociale leven een meer virtuele rol krijgen of zou het ondenkbaar zijn dat RealLife op de achtergrond verdwijnt vanwege de gemakken en mogelijkheden van een virtuele wereld?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2006 - 11:18

Gaat ons sociale leven een meer virtuele rol krijgen of zou het ondenkbaar zijn dat RealLife op de achtergrond verdwijnt vanwege de gemakken en mogelijkheden van een virtuele wereld?

Het eerste. Ik denk wel dat RL een belangrijke rol zal blijven spelen voor sommige fysieke behoeftes zoals sporten, knuffelen, en in mindere mate sex (zie zometeen) en ook spirituele ontwikkeling. Echter steeds meer maatschappelijke of informatie-gerichte activiteiten zullen virtueel gaan plaatsvinden. En wanneer we ook de zintuigen op de virtuele wereld kunnen aansluiten, wat slechts een kwestie van tijd is, gaan er een hoop rare verschuivingen plaatsvinden. Referen naar The Matrix is erg cliché, maar dat is wel wat ik bedoel. Virtueel eten proeven, spelen in gewichtsloosheid, enzovoort. En vooral: sex sells, dus ik denk (vrees?) dat sex met virtuele karakters en alle bijbehorende sensaties een behoorlijke opmars kan maken. Volgens mij leven we over een paar honderd jaar in een hele andere wereld.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Arn0

Arn0

• >250 berichten
  • 268 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 23:55

Met name Second Life vind ik fascinerend. Het biedt mogelijkheden waar de reeële maatschappij tekort schiet. Ik overweeg zelf op het moment serieus om een carière te beginnen in Second Life. De risico's zijn minimaal en de mogelijkheden enorm. Als consument trekt de virtuele wereld me niet bepaald, maar als ondernemer lijkt het me fantastisch. Je bent niet gebonden aan dure patenten en investeringen om een eigen bedrijf te beginnen (als je dat niet wilt). Bovendien kan je je werk verrichten vanuit je bureaustoel wanneer je dat zelf wilt.

Ik zie hier echt een gouden toekomst in. Sterker nog, het kan je sociale contacten zelfs ten goede komen doordat je vrij bent in het indelen van je tijd, waardoor je flexibeler bent. In de echte wereld wordt er steeds meer van je verwacht dat je met name als werknemer flexibel bent ingesteld, maar zelf heb je die flexibiliteit vaak niet.
Als je zomaar een week of een maand of nog langer even iets anders wilt doen merk je al snel dat je werkgever zelf niet zo flexibel is. Winkels en bedrijven zijn grotendeels alleen bereikbaar tijdens je eigen werktijden. In je vrije tijd heb je vaak weer andere verplichtingen. Waar is dan je vrijheid gebleven? Persoonlijk geloof ik absoluut in het succes van virtuele werelden.
Het antwoord is 4

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures