Springen naar inhoud

evenwicht in de war

• Log in om te kunnen reageren

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2006 - 14:51

Er is iets wat ik me al tijden afvraag. Het viel me heel vroeger al op als je te lang die middag had geschommeld, of naar een pretpark was geweest, dat je dan savonds in je bed nog lag te "schommelen en draaien" in je hoofd.

Nog steeds heb ik dat als ik dat soort dingen heb gedaan, of na bijvoorbeeld een dagje op een boot of skieen. Nu heb ik wel al gelezen dat het moment dat je bv uit een achtbaan stapt je evenwichtsorgaan/hersenen nog even in de war zijn en nog hard bezig met het compenseren van een beweging die al gestopt is. En dat je dus daarom uit balans bent. Maar dit is na hooguit een minuutje weer over. Dan kan je de hele verdere middag/avond geen last hebben, en in bed lig ik weer te schommelen in mn hoofd. Is dat dan nog steeds mn hersenen die aan het overcompenseren zijn? Hoe komt dit?

(ps aan de moderators: dit is volgens mij geen medisch probleem van mezelf, het is ook geen probleem [rr] ik vraag me gewoon af waar dit fenomeen vandaan komt)
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2006 - 20:00

Misschien een soort adaptatie? Dat bepaalde neuronale systemen zo 'wennen' aan het schommelen dat ze dat tijdelijk als 'normaal' gaan zien?

Ik kan me overigens niet herinneren zelf ooit zo'n gevoel te hebben gehad na een dagje speeltuin.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2006 - 18:34

Misschien heb je hier wat aan.
Er is een pscychologisch experimentje uitgevoerd waarbij de proefpersonen 24/7 een bril draagden waardoor ze alles 180 graden op de kop zagen. In het begin waren ze in de war, na een paar dagen wisten ze niet beter en hadden ze zich goed aangepast en gingen ze alles weer recht zien ondanks de bril.
Toen ze na 1-2 weken de bril weer afzetten en dus weer een normaald beeld hadden zagen ze alles op zijn kop (zonder bril) en hadden ze weer een paar dagen de tijd nodig om zich terug aan te passen.

Mogelijk past het evenwichtszintuig zich net als het zicht aan aan de omstandigheden. De interessante vervolgvraag is dan in hoeverre er een desensitizatie van het orgaan is en in hoeverre de hersenen zich aanpassen.
Dat van dat schommelen komt mij ook heel bekend voor, ik zou denken dat jouw evenwichtszintuig door een aanpassing het stilliggen registreert als een relatieve beweging tov de schommelbeweging maar nu speculeer ik.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 19:27

Er is een pscychologisch experimentje uitgevoerd waarbij de proefpersonen 24/7 een bril draagden waardoor ze alles 180 graden op de kop zagen. In het begin waren ze in de war, na een paar dagen wisten ze niet beter en hadden ze zich goed aangepast en gingen ze alles weer recht zien ondanks de bril.  
Toen ze na 1-2 weken de bril weer afzetten en dus weer een normaald beeld hadden zagen ze alles op zijn kop (zonder bril) en hadden ze weer een paar dagen de tijd nodig om zich terug aan te passen.

Ik zie niet in wat er psychologisch is aan dat experiment. De omkering in je hersenen is immers niet psychologisch, maar fysiologisch.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 21:54

Het gaat dus toch neerkomen op een soort overcompensatie van de hersenen.. gek dat dat zo enorm lang doorgaat dan he
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 november 2006 - 23:44

Ik zie niet in wat er psychologisch is aan dat experiment. De omkering in je hersenen is immers niet psychologisch, maar fysiologisch.

Tja, dat is ook mijn mening maar sommige psychologen houden zich nu eenmaal met dat soort experimenten bezig (zo ook bijvoorbeeld reactietesten, verwerking van visuele en auditieve stimuli). Dit experiment is toevallig door psychologen uitgevoerd.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2006 - 16:48

Het is typisch een onderzoek dat valt binnen de neuropsychologie.

(Het is niet zo dat fysiologie van de psychologie afgescheiden is - als dat al zou kunnen. Hard- en software, om het zo te zeggen, gaan hand in hand)

Verder ken ik dit gevoel ook, na een dagje surfen kan ik 's avonds de golven nog 'ervaren'.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Troy

Troy

• >100 berichten
  • 206 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 19:55

(Het is niet zo dat fysiologie van de psychologie afgescheiden is - als dat al zou kunnen. Hard- en software, om het zo te zeggen, gaan hand in hand)

Ik zou niet durven beweren dat fysiologie en psychologie los van elkaar staan. Zo worden neuropsychologen, die jij als voorbeeld noemt, bijvoorbeeld ingezet om uit te zoeken uit welk hersendeel problemen van patiŽnten voorkomen. Bijvoorbeeld als men wil weten waar de problemen zijn gelokaliseerd bij iemand met dementie.

Echter, ik zie niet in wat er psychologisch is aan het visuele omkeermechanisme in de hersenen.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2006 - 19:59

Dat is een mening. Er zijn ook veel wetenschappers die juist vinden dat de software volledig voortkomt uit de hardware. Als je de hardware begrijpt dan kan je daar automatisch de software uit afleiden. Ook dit is maar een mening.

Persoonlijk zie ik weinig softwareinvloeden bij de reactietijd. Zolang iemand goed uitgeslapen en geconcentreerd/gemotiveerd is hangt het naar mijn indruk volledig van de hardware af hoe snel je reageert, simpelweg omdat ik geen softwarefactoren kan bedenken die onder die condities de reactietijd nadelig beÔnvloeden.
Ik handhaaf op dit moment mijn opvatting dat de fysiologie volledig los staat van de psychologie, in de geneeskunde/biologie is dit dan gelukkig ook een volwaardige wetenschappelijke discipline geworden.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2006 - 20:17

het gaat wel off topic maar het is wel belangrijk,

Ik zou niet durven beweren dat fysiologie en psychologie los van elkaar staan. Zo worden neuropsychologen, die jij als voorbeeld noemt, bijvoorbeeld ingezet om uit te zoeken uit welk hersendeel problemen van patiŽnten voorkomen. Bijvoorbeeld als men wil weten waar de problemen zijn gelokaliseerd bij iemand met dementie.

Echter, ik zie niet in wat er psychologisch is aan het visuele omkeermechanisme in de hersenen.

Nou, niet om uit te zoeken 'in welk hersendeel' problemen voorkomen, maar eerder ůf er een dementieel syndroom aan het ontwikkelen is.
Er is veel psychologisch aan perceptie. Zien moet je als het ware 'leren', het geheugen speelt een zeer grote rol bij zien.

Dat is een mening. Er zijn ook veel wetenschappers die juist vinden dat de software volledig voortkomt uit de hardware. Als je de hardware begrijpt dan kan je daar automatisch de software uit afleiden. Ook dit is maar een mening.

Het hangt ervan af hoe diep je diep wilt doorvoeren. Uiteindelijk is alles fysiologie, want wij zijn gemaakt van atomen, en komt de discussie over de vrije wil weer naar voren. Kun je bv uit de fysiologie voorspellen dat ik morgen een biertje ga drinken, van baan ga veranderen of een nieuwe fiets ga kopen. Wat ik hiermee zeggen wil: tot op zekere hoogte is de software af te leiden uit de hardware. Maar niet alomvattend. Daarbij, andere software kan ook leiden tot andere fysiologie. Het interacteert, dat bedoel ik met 'gaat hand in hand'.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures