[scheikunde] koolzuur in frisdrank

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] koolzuur in frisdrank

Ik ben op zoek naar een methode om te onderzoeken hoeveel koolzuur in frisdrank zit. Samen met nog iemand hebben we al vele uurtjes op internet gezocht maar we hebben tot nu toe nog niets handigs kunnen vinden wat op een simpele manier uit te voeren is.

We hadden het idee om de koolzuur, H2CO3, dat zich in een evenwicht bevindt met de volgende stoffen HCO3- en CO3-2, af te laten lopen naar een kant toe, zodat alles bijvoorbeeld met een ander zout reageert. Als er dan een neerslag zou ontstaan, kunnen we die wegen en uitzoeken hoeveel koolzuur er gereageerd heeft.

Alleen is deze reactie moeilijk uit te voeren omdat er nog andere ionen in de frisdrank zijn. Ik weet echter geen andere manier om het koolzuurgehalte te onderzoeken. Iemand een idee misschien?

[edit mod wouter_masselink: titel fix]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

flesje met slangetje aansluiten op kolf met kalkwater??

En dan flesje goed warm maken om gas af te drijven?

dan bepalingen aan kalkwater uitvoeren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

Gewoon de hoeveelheid CO2 meten door een maatcilinder met water te vullen en deze omgekeerd in een bak met water te zetten. Daarna een slangetje aansluiten op de fles en deze onder de maatcilinder erin steken. Goed schudden/warm maken tot alle koolzuur eruit is en dan aflezen hoeveel mL gas er is ontstaan.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

Gewoon de hoeveelheid CO2 meten door een maatcilinder met water te vullen en deze omgekeerd in een bak met water te zetten. Daarna een slangetje aansluiten op de fles en deze onder de maatcilinder erin steken. Goed schudden/warm maken tot alle koolzuur eruit is en dan aflezen hoeveel mL gas er is ontstaan.
Die oplossing is zó simpel dat je er maar op moet komen.

Moet je wél oppassen dat je meetsysteem eerder een onderdruk dan een overdruk kent, en dat je uiteindelijk afleest op neutrale druk. En één mogelijk probleempje: "ruzie" met de scheikundeleraar omdat je hiermee over de scheikunde-natuurkundegrens stapt.

PS: @PCB: de forumcode gebruikt <> haken voor subscript
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

CO2! Zo, da's beter. :)

Ik denk dat deze methode vrij simplistisch is en ook niet zo significant, maar de TS geeft ook niet zo duidelijk aan op welk niveau het benodigd is. Toch moet aflezen op 2 significante cijfers mogelijk zijn... (tenminste als er niet 100den cm3s aan gas ontstaat)
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

Ik zou het alleszins niet met een literfles doen want daar zit heel wat gas in :)

Maar is het niet zo dat CO2 wordt opgebruikt ipv gevormd?

Berichten: 20

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

zo het kan dus ook zo:P

maar als je de frisdrank dan warm maakt zou al het evenwicht zich naar de CO2 toe schuiven?? dus ook al de koolzuurionen?? en wat voor temperatuur wordt er met warm bedoelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

Je hoeft niet moeilijk te doen met slangetjes en omgekeerde maatcylinders. Je kan ook gewoon door te sonificeren je frisdrank ontgassen. volumebegin-volumeeind= volume gevormde CO2
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

De vraag is hoe je dat volume 'verloren' vloeistof nauwkeurig meet denk ik. Daarbij is het leuk om met slangetjes te vogelen :)

Ultrasoon ontgassen lijkt me ook een goed idee.. dat werkt wel zo prettig en dan hoef je je meteen geen zorgen te maken over de temperatuur. Behalve de opgeloste CO2, lijkt me dat er ook een flinke bel zal ontstaan uit aanwezig H2CO3

Als je de neerslag in je wasfles na het ontgassen weegt, weet je voldoende.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

Je hoeft niet moeilijk te doen met slangetjes en omgekeerde maatcylinders. Je kan ook gewoon door te sonificeren je frisdrank ontgassen. volumebegin-volumeeind= volume gevormde CO2
Dat wil er bij mij om diverse redenen niet in. Ten eerste is dat CO2 opgelost onder druk, ten tweede is het opgelost, en ook als je vaste stoffen of vloeistoffen oplost mag je niet zomaar stellen:

volumeoplosmiddel+volumeopgeloste stof=volumeoplossing

Als er al een geval is waarin dat geldt, is het die ene uitzondering op de regel.

Als je nou had geschreven

massabegin-massaeind= massagevormde CO2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

Jan van de Velde schreef:Als je nou had geschreven

massabegin-massaeind= massagevormde CO2


Ook dat is maar een benadering vermits er zoiezo ook water gaat verdampen (die toch wel een aanzienlijke massa heeft). Het beste blijft nog altijd onder een kolf opvangen en even omrekenen naar de heersende omstandigheden en ook rekening houden met de dampdruk van water bij de heersende temperatuur. Anders kan dat al snel eens 50-100ml gaan schelen en dat lijkt me best wel behoorlijk veel :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [scheikunde] koolzuur in frisdrank

En één mogelijk probleempje: "ruzie" met de scheikundeleraar omdat je hiermee over de scheikunde-natuurkundegrens stapt.
Die grens is toch ook maar kunstmatig. Uiteindelijk is alles mechanica. :)

Reageer