[natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 183

[natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Hallo mensen.

We hebben op school een opdracht gekregen om uit te zoeken; welke invloeden gekoppelde slingers beinvloeden.

Nou is mijn vraag speelt de lengte van de touwtjes een rol, de massa van de gewichtjes?? of dergelijke?

( de opstelling is al volgt...twee potloden op de tafelrand plakken, met daaraan 2 touwtjes met daar onder aan hangende 2 gewichtjes, tussen de 2 potloden zit een rietje.)

ALvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Kun je eens een schetsje van je opstelling hier plakken? Want ik zie twee touwtjes, twee ophangpunten en twee massa's, maar ik zie de "koppeling" niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Afbeelding

Dit is de opstelling :)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Het rietje is dus de "koppeling" :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

ah, het rietje zit tussen de touwtjes, niet tussen de potloden.

He, die kende ik nog niet. En hoe is nou de bedoeling dat je dat aan de gang zet??

want afhankelijk met welke uitwijkingen je begint voor je massa's (allebei naar rechts of naar links, of de een naar links en de ander naar rechts, of idem voor voor en achter, dit kan afhankelijk van de hoogte van het rietje tussen de touwtjes allerlei hele gekke dingen gaan doen.

Ik zie één ding wél: daaraan rekenen is NIET leuk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Het is de bedoeling dat we eerst gaan uitzoeken wat de trillingstijd is van de individuele slingers, dan is het de bedoeling één slinger een uitwijking te geven (we hebben de vrije keus te doen wat we willen!!) Wij geven dan de rechter slinger een uitwijking naar rechts......als de andere slinger dan indentiek is, moet op een gegeven moment de de linker slinger de frequentie overnemen..

Wij moeten dus gaan uitzoeken wat de gekoppelde slinger kan beinvloeden..

Onze onderzoeksvragen tot nu toe zijn:

1) Wat gebeurt er als je de lengte van de touwtjes veranderd

2) Wat gebeurt er als je de massa veranderd onder aan de touwtjes?

Genoeg info?? :?: Ik hoor het wel!! :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Als je geen haast hebt stop ik hem een dezer dagen wel eens in een simulatieprogrammaatje (interactive physics vindt dit schitterend denk ik) . Maar dan moet je me wél precies vertellen hoe lang je touwtjes moeten zijn, wat de massa's, wat de afstand is van ophangpunten tot rietje (daar heb ik je nog niet over gehoord, maar dat is volgens mij een cruciaal punt in het geheel), en welke massa je op gang wil brengen.

De enkele pendule vind je in elk natuurkundeboek vanaf vmbo-3.

Deze heb ik nog nooit gezien. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Afbeelding

Hij is best wel leuk in IP (bij een trilling in een zelfde richting als de langsrichting van het rietje. Ik had niet verwacht dat er een zo mooie regelmaat zou ontstaan, en achteraf bezien weet ik niet waarom niet. De positie van het rietje heeft overigens een niet te onderschatten invloed zoals ik al dacht.

(die kleine balletjes zijn geen massa's, die had ik even nodig om de touwtjes en staafjes aan elkaar te knopen. Om de invloed verwaarloosbaar te maken hebben ze een massa van 1 g, tegenover 10 kg voor de grote kogels.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Het doet mij denken aan een chaos slinger, heb je niet meer vrijheidsgraden dan vergelijkingen? De meeste gekoppelde slingers, zijn chaotisch en niet te voorspellen. (vandaar de naam chaosslinger)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Deze als boven vertoont een heel mooie regelmaat. Wat hij gaat doen boven bepaalde amplitudes weet ik niet, dan zou ik er eens uitgebreid mee moeten gaan spelen. Er zal nog wel eens een regenachtige zondagmiddag komen zeker..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Afbeelding

hij is niet helemaal zuiver, maar dat komt denk ik omdat ik wat heb zitten knoeien met het verplaatsen van dat rietje, waardoor de startpositie ook niet 100 % meer is. Ik zou hem eigenlijk eens logisch terug moeten opbouwen, dan verdwijnt dat wel denk ik. Hoe dan ook, als je de x-posities van beide kogels beschouwt in de tijd, dan zie je toch echt wel een mooie regelmaat. Alleen de rechtse kogel (onderste grafiek) krijgt hier bij de start een beginsnelheid naar buiten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

wat voor programma heb je hier voor gebruikt Jan?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Ik vermoed dat dat Interactive Physics is, helaas niet gratis te downloaden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Inderdaad interactive physics. Soms zijn cursussen ergens goed voor..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [natuurkunde] Gekoppelde slingers / coupled pendulum

Misschien een beetje domme vraag maarja...

de Slingertijd is toch de tijd die de slinger nodig heeft voor één hele slinger dus, dat de slinger weer op de olek van het begin terugkomt???

THX alvast :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Reageer