Springen naar inhoud

[wiskunde]

• Log in om te kunnen reageren

sunflowerke

sunflowerke

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2006 - 20:21

Op het eiland koloriek betaal je met gekleurde muntstukjes. Je hebt er rode, gele , groene en blauwe.
De blauwe zijn het minste waard.
Een rood muntstukje +2 gele muntstukjes is gelijk aan een groen muntsuk. Voor vier rode en één groen krijg je vier gele muntstukken. Een geel muntstuk + een groen is hetzelfde als acht rode en een blauw.
Kun je nagaan hoeveel blauwe muntstukjes één rood muntstuk (resp. één geel en één groen) waard is.

ik heb deze vergelijkingen gevonden, maar ik weet niet hoe ik met deze vergelijkingen het antwoord kan vinden.

x+2y=z
4x-4y+z=0
-8x+y+z-u=0

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2006 - 20:37

Als je niet zegt welke letters voor welke munt staan, dan kunnen wij onmogelijk volgen.
We kunnen natuurlijk wel nagaan wat je bedoelde, maar je definieert toch beter je onbekenden.

Omdat geel en groen beide met een g beginnen, ga ik de Engelse benamingen gebruiken:

Stel r voor red, b voor blue, g voor green en y voor yellow, zo herken je in je vergelijkingen ook direct de kleur.

r + 2y = g
4r + 1g = 4y
y + g = 8r + b

Je zoekt nu r in functie van b, dus r = kb en het aantal k zoek je.
Uit vergelijking (1) en (2) kan je g en y oplossen in functie van r.
Substueer deze uitdrukkingen in vergelijking (3) en los op naar r.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures