Springen naar inhoud

[scheikunde] Ammoniak uit mest?

• Log in om te kunnen reageren

Isabelle

Isabelle

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 08:38

Hallo,
Ik wil graag een experiment doen met kippen. Daarbij pas ik de leefruimte van de kippen aan en kijk ik of dit effect heeft op de ammoniak in de mest. Alleen wil ik precies weten hoe je ammoniak uit mest kan halen.

Dus ik wil graag dingen weten als welke indicator moet ik gebruiken en welke scheidingsmethode.

[edit mod wouter_masselink: [tag]-fix en naar huiswerk en pratica verplaatst.]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 december 2006 - 15:03

Bepaling van ammoniak (NH3) in kippenmest zal niet eenvoudig zijn want er zijn meer stikstofverbindingen die in water oplosbaar zijn.
Je zou in Engels moeten googlelen, bijvoorbeeld: measure ammonia chicken dung

De stikstof in voedsel komt van de aminozuren in eiwitten. Hoeveel van die stikstof in NH3 terecht komt en hoeveel in ureum is iets waar al heel veel mensen over de hele wereld mee bezig zijn. Commerciele bedrijven die kippenvoer maken voegen stoffen toe om de hoeveelheid NH3 vorming en zo de stankoverlast te verlagen. Dit heeft vaak te maken met beinvloeden van de darmflora (bacterien) van de kippen.

Jou idee om de leefruimte aan te passen zal dan ook geen invloed hebben tenzij je tegelijk (al dan niet per ongeluk) ook andere dingen aanpast.
Het is een te moeilijk probleem voor een schoolopdracht of thuisexperiment.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures