Polonium-210 vs Botulinetoxine

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 92

Polonium-210 vs Botulinetoxine

Ik wist niet goed onder welke rubriek dit te posten maar feel free to move.

Here I go.

In het nieuws was deze week te horen dat de ex-russische spion Litvinenko vergiftigd is met de radioactieve stof Polonium-210.

Ik ben eens gaan opzoeken hoe giftig die stof is.

De giftigheid van een stof wordt uitgedrukt door zijn LD50 waarde. Dit is de hoeveelheid van die stof die de dood veroorzaakt bij 50% van de populatie. Meestal uitgedrukt in mg/kg levend weefsel.

- Op wikipedia(nl) vind ik dat de LD50 waarde van botulinetoxine 0,0005µg/kg is. Voor een persoon van 80kg is er dus 0,04µg botulinetoxine nodig om in 50% van de gevallen dodelijk te zijn.

- Bij Polonium-210 is het de hoeveelheid radioactiviteit die de dodelijkheid bepaalt.

Op wikipedia(en) vind ik dat 0,12µg polonium al 10 Sievert aan radioactieve straling oplevert. Voor straling geld echter dat 3 Sievert aanzien wordt als de LD50/30 waarde. Als 0,12µg overeenkomt met 10Sievert dan komt 0,036µg overeen met 3 Sievert. 0,036µg is dus de LD50 van Polonium-210 (absolute waarde niet per kilo levend weefsel).

Mag ik uit deze berekening concluderen dat Polonium-210 nog iets giftiger is dan botulinetoxine? Botulinetoxine wordt toch aanzien als dé giftigste stof die er is?

Je leest ook in nieuwsberichten dat ze op een aantal plaatsen waar die Litvinenko geweest is (hotel, restaurant, ziekenhui, ...) radioactieve straling achter gelaten heeft. Die Polonium-210 is pas giftig als ze in je lichaam komt maar omdat er maar zo weinig van nodig is lijkt dit wel een zeer gevaarlijk goedje om in de buurt van te komen.

Ik vraag me af met hoeveel Polonium Litvinenko toegediend gekregen heeft? 1g? of 1mg? Als je weet dat de halfwaardetijd van Polonium-210 138.376 dagen is dan blijft 1mg van dat goedje weel heel lang, heel erg schadelijk. Hoe gaan ze hem begraven?

In ieder geval wie hem ook wou uit de weg ruimen, ze hebben niet het eerste de beste goedje genomen. 't Is een gif waarvan je weet dat het 100% zeker doodt, maar waarvan je ook weet dat je tijd genoeg hebt om rustig terug het land uit te geraken als moordenaar. Het doodt pas na enkele weken.

Bronnen:

Wikipedia(en) over Polonium

Wikipedia(nl) over LD50 samen met een lijst van meest giftige stoffen

Wikipedia(en) over de schadelijkheid van radioactiviteit

Berichten: 12.262

Re: Polonium-210 vs Botulinetoxine

Ik denk dat de vergelijking 'meest giftig' alleen slaat op biologische vergiften, en men in die 'hitlijst' nooit radioactiviteit heeft meegeteld.

Maar als je dat wel doet zijn er aanzienlijk gevaarlijker synthetische isotopen dan Po-210... het is een kwestie van een korte halfwaardetijd en een verval met voldoende energetische a-straling.

Polonium is wellicht 'praktisch' omdat het langzaam genoeg vervalt om isolatie mogelijk te maken en toch fors radioactief is. Iets met alphadecay een halflife van bijv een uur is bij gelijke hoeveelheid veel dodelijker, maar niet handig als vergif.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Polonium-210 vs Botulinetoxine

nou nou..botulinetoxine onttroont als het gemeenste goedje...

je zou het mis kunnen hebben, maar toch: leuk gevonden.

Reageer