[Scheikunde] corrosie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

[Scheikunde] corrosie

he

ik moet voor mijn profielwerkstuk een proef uitvoeren.

Dit wil ik doen over corrosie.

Ik wil onderzoeken wat de invloed is van de vochtigheid, zouten, temperatuur bij verschillende metalen.

Nu vroeg ik mij af hoe doe ik dit en met welke metalen

alvast bedankt Teunis

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] corrosie

Steeds alle factoren constant houden op één na! Dán kun je pas echt conclusies trekken.

Vb.

4 bekerglaasjes met 10% NaCl-oplossing 50 mL en 1 ijzeren spijker.

Je zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat 1 bekerglaasje ong. 0 °C is.. de ander kamertemperatuur, weer de andere 60°C enz.

Je moet zelf gewoon een beetje spelen met de mogelijkheden.
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 13

Re: [Scheikunde] corrosie

ik zat te denken ,

corrosie reactie zijn langzame reactie hoe krijg ik 't dan voorelkaar met temparatuur en vochtigheid constant te houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] corrosie

Zandbad voor hoge temperaturen misschien?

Koelkast voor lage en vriezer voor hele lage?

Iemand andere alternatieven?

"corrosie"reacties hoeven niet langzaam te gaan. (lagere pH bijv.)
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 13

Re: [Scheikunde] corrosie

en 't meten van de roest moet je toch doen door begin massa te meten, vervolgens het verroeste metaal schoonkrabben en vervolgens weer meten en het verschil hiervan is roest of is er nog een alternatieve methode

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] corrosie

Zonder krabben: gewoon massatoename.......

constante luchtvochtigheid: a:

boven een waterbodempje in een gsloten vat altijd 100%

boven verschillende (hygroscopische) zouten: altijd een vast percentage RV. Het principe van die silicagelbolletjes die in de verpakkingen van vochtgevoelige apparatuur zit. (afhankelijk van temperatuur)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] corrosie

Ik denk dat Teunis er verstandig aan doet het onderwerp corrosie niet te breed te maken. Verreweg de meeste corrosieproblematiek betreft de corrosie van staal in een vochtige, zuurstofbevattende omgeving.

De chemie beperkt zich dan tot de reductie van zuurstof en de oxydatie van het staal.

Zout in het water bevordert wel de corrosiesnelheid maar reageert niet direkt met het staal. Ook in zeewater wordt het staal gewoon geoxydeerd door de opgeloste zuurstof en dus niet door het zout. Maar het zout verlaagt wel de inwendige weerstand van de zogenaamde corrosiecel.

De twee belangrijkste manieren om corrosie van staal te bestrijden zijn:

1. Ongelegeerd ( of laaggelegeerd) staal voorzien van een coating. Al of niet aangevuld met kathodische bescherming.

2. Door legeren met chroom en nikkel het ijzer legeren tot roestvast staal (RVS). Het staal wordt dan passief door de vorming van een dunne chroomoxydelaag die geen ionen kan doorlaten en zo de corrosie verhindert.

Als je de amerikaanse website "Corrosion docters" opzoekt vind je bovenstaande zaken verder uitgelegd.

Een tweede belangrijk item bij corrosie is die van aluminium in een vochtig milieu.

Dit metaal heeft een lagere corrosiepotentiaal dan ijzer en kan aan de atmosfeer passiveren zonder dat je het ergens mee hoeft te legeren. Ook daarover vind je wat in bovengenoemde website.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: [Scheikunde] corrosie

thx voor de antwoorden

het idee hoe corrosie werkt weet ik inmiddels wel oa via corrosion docters

nu is mijn bedoeling van dit topic een proef op te zetten voor mijn pws die van enig niveau is.

vragen

- wat is de betrouwbaarste meetmethoden, ik las wel massa toename, maar dan heb alles bij elkaar en als Fe in Fe2+ wordt omgezet blijft de massa ook.

- welke dingen lijkt jullie dan het handigst om te meten, temperatuur, en vocht

en dan over een zout bijdoen zodat het sneller gaat want dat werkt als een katalysator

-en welke verschillende metalen?

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] corrosie

Teunis, corrosie is een heel langzaam proces. Je moet dus heel lang wachten op een beetje gewichtsverandering. Hoeveel maanden heb je de tijd?

Visuele observaties, in combinatie met bijvoorbeeld het maken van digitale foto's,

lijken mij veel leuker.

Ik denk hierbij aan een reeks van bijv. 10 lege jampotjes, Ieder potje gevuld met water. Leidingwater en 3% NaCl -oplossing. Je ziet dan de verschillen tussen corrosie in gewoon water en in (kunstmatig) zeewater.

Zet hierbij strips van ongelegeerd ijzer in de potjes, schuin tegen de wand. Observeer iedere dag de veranderingen en schrijf die op. Let hierbij vooral op de verschijnselen aan de oppervlakte van het water, bij het ijzer.

Het verklaren van de dingen die je ziet is moeilijk. Want de effecten zijn afhankelijk van de plaats aan het oppervlak. Er vormt zich een galvanische cel.

Als je via Google wat wilt opzoeken kijk dan eens bij "waterline attack", anodic and cathodic reactions, crevice corrosion, dífferential aeration.

Bij al deze corrosieverschijnselen is de stofomzetting zo gering dat er nauwelijks iets te wegen valt. Je zult ook telkens weer zien dat de verschijnselen ongelijk over het oppervlak verdeeld zijn. Je vindt er meer over onder "localized corrosion" .
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 13

Re: [Scheikunde] corrosie

na wat overleggen hier en daar met pws begeleider.

Hij vond de proef te breed dus ik hbe 't een heel eind gespecificeerd

ik ga nu kijken naar corrosie bij auto's mbv strooi zout

de opzet is om alleen ijzer te nemen.

1 ijzer

2 ijzer +lak

3 ijzer + coating

4 ijzer + tektiel

en dan kijken welke zout het minst gemeen is.

De zouten die ik zowieso neem zijn

1 CaCl

2 NaCl

nu moet ik alleen nog wat andere alternatieve strooizouten hebben die voordelig en minder corrosief zijn!

Dus of jullie nog alternatieven hebben?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] corrosie

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=50012

Voor dit soort additieven worden in dit strooizoutverband corrosie-beperkende claims gemaakt. En verder vind je hier een paar nuttige opstap-links over algemene strooicondities en gedrag van sommige zouten bij gebruik (strooigedrag, werkingsduur, milieuschade, schade aan wegdekken, kosten en corrosie).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [Scheikunde] corrosie

Ik ben dr al bijna uit hoe ik mijn practicum wil doen ik zit nu alleen nog met de volgende vraag

ik op een of andere manier meten hoe hard het roest,

ik wil een opstelling maken waar een ijzeren plaat gedeeltelijk in het water ligt

als goed is gaat door de vrijkomende ijzerionen de geleidbaarheid omhoog

dit is naar alle waarschijnlijk lastig meetbaar, maar wat werkt beter van de twee:

een stroom laten lopen en de weerstand er tussen meten

of met een geleidsbaarheid meter werken, alleen hierbij heb je weer meer vloeistof nodig dus een lagerconcentratie ijzerionen

dus werkt beter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] corrosie

Ik denk eigenlijk dat geen van tweeën werkt.

Ik denk dat

1) je sowieso weinig opgeloste ijzer-ionen zult krijgen,

2) die elektrische stroom afhankelijk van de stroomrichting je reaktie fors bevordert of integendeel juist sterk afremt,

3) zich ook nog processen als elektrolyse van water gaan afspelen, die ook weer beter lopen bij enige concentratie van opgeloste ionen, maar die verder een slecht te bepalen relatie gaan hebben met wat je wil meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [Scheikunde] corrosie

bij mijn eerste idee hoeft volgens mij nog eens een stroom te lopen wat een weestand meet je ook als er geen spanning op staat.

dus volgesn mij moet de weerstadn van de oplossing wel kunnen bepalen mbv een multimeter zonder een spanning te gebruiken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] corrosie

3 redenen waarom je verhaal niet opgaat:

1) Je kunt geen weerstand meten zonder daar een stroompje doorheen te sturen (en dus zonder er spanning op te zetten). Een multimeter doet dat ook zo, daarvoor dient o.a. de batterij in zo'n ding. Die zet er een bepaalde spanning op, als gevolg waarvan een stroom gaat lopen. Je meet die stroom, maar leest die af op de weerstands-schaal. Je apparaat rekent zo als het ware R=U/I voor je uit.

2) Een oplossing met daarin een paar elektroden is geen ohms weerstandje. Het begint al met elektrode-potentialen: het elektrodemateriaal fungeert zelf al als een soort spanningsbronnetje. Zo kun je ook een stroompje laten lopen als je twee elektroden van verschillende materialen in een zure oplossing steekt.

http://www.funsci.com/fun3_en/electro/electro.htm#2

Afbeelding

3) De weerstand van een combinatie van oplossing en elektroden verandert naarmate de spanning die eroverheen gezet wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer