Ons leven op andere planeten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Ons leven op andere planeten

Zijn er levensvormen op onze planeet die het ook zouden overleven op andere planeten, liefst heel dichtbij? En zoja, zou het een goed idee zijn om dan heel veel van die levensvormen naar daar teverschepen?

Berichten: 312

Re: Ons leven op andere planeten

Zijn er levensvormen op onze planeet die het ook zouden overleven op andere planeten, liefst heel dichtbij? En zoja, zou het een goed idee zijn om dan heel veel van die levensvormen naar daar teverschepen?
Ik meen dat op een maan van Jupiter een onderzee klimaat is, vergelijkbaar met die van de zee onder de Noordpool. Of het slim is om levensvormen daar naar toe te verschepen?

Tja, met welke reden zou je dat doen? Het duurt toch nog miljoenen jaren voordat ze geëvolueerd zijn tot intelligente levensvormen. Dan zal de mensheid niet meer op de aarde wonen denk ik zo. Het is natuurlijk ook maar de vraag of die levensvormen daadwerkelijk zal evolueren tot een intelligentere soort. Maar als je het leven in stand wil houden, dan zou levensvormen verschepen naar die maan een goede manier zijn om het leven in stand te houden.

Interessant. :wink:
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Ons leven op andere planeten

Zouden er niet al bepaalde eencellige zijn meegelift met die sondes naar mars en zo?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 312

Re: Ons leven op andere planeten

Zouden er niet al bepaalde eencellige zijn meegelift met die sondes naar mars en zo?


Zullen die overleven in de ruimte? :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Ons leven op andere planeten

Jep. Ik heb ff geen zin om het op te zoeken, maar als je zoekt op korstmossen, dan zul je vast wel iets vinden. Het was meegestuurt als experiment de ruimte in, daar blootgesteld aan de ruimte en vervolgens weer mee teruggenomen naar de aarde. En het leefde nog netjes.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 312

Re: Ons leven op andere planeten

Jep. Ik heb ff geen zin om het op te zoeken, maar als je zoekt op korstmossen, dan zul je vast wel iets vinden. Het was meegestuurt als experiment de ruimte in, daar blootgesteld aan de ruimte en vervolgens weer mee teruggenomen naar de aarde. En het leefde nog netjes.


Geweldig, ik blijf maar dingen leren op dit forum. :)
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Berichten: 201

Re: Ons leven op andere planeten

Interessant posts. Ik ga even verder kijken naar het verhuizen van de mensen zodat dit topic wel ontopic blijft :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Ons leven op andere planeten

Ik kan aannemen dat ze daar een tijdje overleven, maar wat ik me afvraag is ofdat ze daar zouden blijven overleven, is er op Mars een goede omgeving zodat ze er zouden blijven?

Berichten: 312

Re: Ons leven op andere planeten

Ik kan aannemen dat ze daar een tijdje overleven, maar wat ik me afvraag is ofdat ze daar zouden blijven overleven, is er op Mars een goede omgeving zodat ze er zouden blijven?
Atmosfeer

Nou, laten we maar even kijken naar de omstandigheden. Mars heeft een eigenaardige atmosferische samenstelling, 95% bestaat namelijk uit [itech]CO_{2}[/itech], hierdoor wordt er bijna geen UV straling tegengehouden en dit is dus schadelijk voor leven op Mars. 0,13% [itech]O_{2}[/itech], weinig zuurstof dus, weet niet of dat wel genoeg is, lijkt me niet. Op Mars is er een zwaartekracht, even sterk als 1/3 van de zwaartekracht van de aarde. Hierdoor gaan veel gassen verloren.

Temperatuur

Tja, -130 graden 's nachts, 25 graden overdag. Als die levensvormen een reisje door de ruimte, richting Mars kunnen overleven, denk ik niet dat de temperatuur een probleem is.

Verder heeft Mars geen magnetisch veld dat beschermt tegen gevaarlijke ruimtestraling. Verder heb ik ergens theorieën gelezen dat magnetisme essentieel is voor het leven omdat het een orde schept, ook ruimtevaartuigen hebben magnetisme generatoren zodat de bemanning niet ziek wordt. Deze laatste dingen over magnetisme weet ik niet zeker. Wat wel zeker is dat Mars geen magnetisch veld heeft.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Ons leven op andere planeten

Zouden er niet al bepaalde eencellige zijn meegelift met die sondes naar mars en zo?


Over het algemeen wordt geprobeerd dat tot een minimum te beperken. Ruimtesondes worden gemaakt, getest en bewaard in cleanrooms en niet direct aangeraakt etc. Toch zit er wel wat op, ik meen dat het ISS in het begin wat problemen met bacteriën had.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Re: Ons leven op andere planeten

We leven met miljarden bacterien om ons geen. We hebben ze op en in ons lichaam. Zonder bacterien kunnen wij niet leven. Het is onmogelijk om bemande ruimtereizen te maken zonder bacterien en alle mogelijke eencelligen mee te nemen. Als we ooit andere planeten zullen bezoeken, zal het voor sommige levensvormen, steeds de vraag zijn" Was het hier of hebben we het hier gebracht." Daar we hier op aarde nog niet alle levensvormen kennen, zou die vraag wel eens moeilijk te beantwoorden zijn. Wat gebeurd er met bacterien die jaren in gewichtloze toestand verkeren en zijn blootgesteld aan kosmische straling ? Gaan die er anders uitzien, anders reageren, ons op een dwaalspoor brengen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Ons leven op andere planeten

We leven met miljarden bacterien om ons geen. We hebben ze op en in ons lichaam. Zonder bacterien kunnen wij niet leven. Het is onmogelijk om bemande ruimtereizen te maken zonder bacterien en alle mogelijke eencelligen mee te nemen. Als we ooit andere planeten zullen bezoeken, zal het voor sommige levensvormen, steeds de vraag zijn" Was het hier of hebben we het hier gebracht." Daar we hier op aarde nog niet alle levensvormen kennen, zou die vraag wel eens moeilijk te beantwoorden zijn. Wat gebeurd er met bacterien die jaren in gewichtloze toestand verkeren en zijn blootgesteld aan kosmische straling ? Gaan die er anders uitzien, anders reageren, ons op een dwaalspoor brengen ?


Onderweg aan de buitenkant zullen deze bacterien in een soort diepgevroren winterslaap verkeren van een

paar graden kelvin wat ze volgens mij wel overleven. En die bacteriën die jaren blootgesteld zijn aan gewichtloosheid

daar gebeurd niks verder mee qua gedragsverandering want elk mogelijk orgaan of sensor van deze bacterië die iets heeft moeten waarnemen of ervaren was de gehele reis in diep gevroren toestand en kon de ervaring van gewichtloosheid niet bewust meemaken.

De kosmische straling zullen ze ook wel overleven maar dan moeten ze niet te gek dicht langs een supernova gaan.

Ze zullen niet anders reageren mits het hun helpt om om te overleven of aan te passen aan hun nieuwe omgeving.

De reis zelf is voor een bacterië een makkie vergeleken met het aanpassen aan een buitenaardse nieuwe leefomgeving.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Ons leven op andere planeten

Aardse bacteriën zullen in de ruimte snel het loodje leggen wegens het ontbreken van zuurstof en/of door UV-straling.

Hoewel,er zijn op Aarde ook bacteriën die tegen UV-straling bestand zijn.

http://www.kennislink.nl/web/show?id=118330
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Re: Ons leven op andere planeten

Hebt u al gehoord van anaerobe microben ? Steeds worden er nog nieuwe soorten ontdekt. Eéncelligen halen hun energie uit de meest uiteenlopende bronnen. Wat zuurstof is voor de ene is groot vergif voor de andere. Door hun "eenvoudige" struktuur zijn hun overlevingskansen veel groter dan dat van de mens. Als alle zuurstof al jaren op is en de bemanning al ontbonden, zullen zij nog vele jaren in leven blijven. Waarschijnlijk zijn zij de enige levende wezens die geschikt zijn om jarenlange ruimtereizen te ondernemen. De beste ruimtereiziger is de robot. Die hebben geen zuurstof nodig, geen eten en drinken en produceren geen uitwerpselen. Bovendien zijn ze bestand tegen straling, weerstaan helse temperaturen en hebben geen last van een aantal G. Ze hebben geen emoties, nemen de juiste beslissing en geraken nooit in paniek.

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Ons leven op andere planeten

Hebt u al gehoord van anaerobe microben ?
Ja,daar heb ik van gehoord.

Daarom schreef ik ook:wegens het ontbreken van zuurstof en/of door UV-straling.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer