Trombo-Embolie bij katten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

Trombo-Embolie bij katten

Onze kater is vorige week overleden aan deze ziekte, naar het schijnt is de genezingskans 1 op 3 , vraag: waarom kan er enkel maar bloedverdunnend middel en pijnstillers worden toegediend, en waarom kan er bv. niet worden geopereerd?

ps, hij was 6 jaar :)

pps, ik weet dat het door een erfelijke hartkwaal komt .

Berichten: 590

Re: Trombo-Embolie bij katten

Overlijden aan een trombo-embolie is meestal vrij snel. Een bloedpropje komt ergens los (de embolie) en vervolgens gaat het via de bloedbaan naar meestal de hersenen waar het het herseninfarct veroorzaakt. Dit herseninfarct kan afhankelijk van de ernst dodelijk zijn, maar hoeft niet per sé.

Berichten: 35

Re: Trombo-Embolie bij katten

Was naar de bloedbaan van de achterpoten gegaan, waarop deze koud werden (afstierven), hij heeft nog 1,5 dag geleefd... :) Was er echt geen operatie mogelijk ?

Berichten: 38

Re: Trombo-Embolie bij katten

Een operatie zou waarschijnlijk niet veel uitgehaald hebben, want de kans dat een kat in die conditie de operatie niet overleefd zou hebben is vrij groot. En veel kan er operatief niet gedaan worden, als bloedverdunners niet helpen om de klonter op te lossen, dan was een operatie waarschijnlijk toch overbodig geweest.
POST-DOCTORAAL ONDERZOEK:

Methods of communication used by Mammalia (voorlopige titel)

Berichten: 35

Re: Trombo-Embolie bij katten

Jammer, maar toch erg bedankt voor de antwoorden :wink:

Berichten: 3

Re: Trombo-Embolie bij katten

Mijn 18-jarige poes heeft volgens mijn dierenarts een embolie gekregen.

Ze is verlamd geraakt in haar achterpootjes nadat ze geopereerd werd in haar mond voor een ontsteking.

Ik weet nog steeds niet of het door de fout van de dierenarts komt, verkeerde narcose?? Of dat het een risico is dat een oudere poes kan oplopen door narcose..

Het hart van m'n poes ging heel snel, hiervoor krijgt ze nu Fortekor 5

Daarnaast geef ik haar Metacam

Volgens m'n dierenarts heeft ze een embolie aan haar hart gekregen, en is die ter hoogte van haar rug gaan zitten.

Mijn vraag is wat er als bloedverdunner gegeven kan worden..?

Na haar mondoperatie at ze terug heel goed.. Door de Metacam heeft ze een verminderde eetlust, maar eet toch nog genoeg, drinkt veel, wast zichzelf nog, spint soms (terwijl ze geen grote spinster is), en nu doet ze enkel haar behoeften wanneer ik haar op de kattenbak zet.

Vlak na de operatie deed ze dat nog liggend, alsof ze het niet voelde.. Haar pootjes voelden toen ook koud aan.

Maar daar is verandering in gekomen, ze voelen nu normaal warm aan, als ik in haar pootjes knijp, dan reageert ze door ze in te trekken.. Ik doe regelmatig fietsbewegingen met haar pootjes..

Afgelopen donderdag was de laatste keer dat ik met haar ben langsgegaan bij de dierenarts. Die zei dat ze het pessimistisch zag, en dat ik er toch over moest nadenken om haar in te laten slapen.

Ben met mijn kat opgegroeid, in mijn ogen is ze gezond, ze heeft geen pijn, waarom zou ik een perfect gezonde poes laten inslapen? Ik blijf hopen dat ze terug kan lopen..

Wil nu enkel weten wat er als goedwerkende bloedverdunner gegeven kan worden..?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Trombo-Embolie bij katten

Een bloedpropje komt ergens los (de embolie) en vervolgens gaat het via de bloedbaan naar meestal de hersenen waar het het herseninfarct veroorzaakt.
Een trombus emboliseert alleen naar de hersenen, als het áchter de kleine bloedsomloop (hart-long) plaastvindt.

Meest voorkomende oorzaak is dan
als bloedverdunners niet helpen om de klonter op te lossen,
'Bloedverdunners' zoals
Onze kater is vorige week overleden aan deze ziekte, naar het schijnt is de genezingskans 1 op 3 , vraag: waarom kan er enkel maar bloedverdunnend middel en pijnstillers worden toegediend, en waarom kan er bv. niet worden geopereerd?

ps, hij was 6 jaar :D

pps, ik weet dat het door een erfelijke hartkwaal komt .
Ten eerste alle sterkte toegewenst met het verwerken van het verlies van je kater.

Bloedverdunners toedienen is protocol in dit soort gevallen. Hiermee los je de trombus dus niet op, maar hoop

je verdere trombusvorming te voorkomen. Trombolytica kun je alleen de eerste 3 uur toedienen, hoewel bij mensen

nu onderzoek wordt gedaan naar de effectiviteit van het toedienen van trombolytica na 4, 5 en 6 uur. Echter, hoe sneller

hoe gunstiger is het devies.

Een operatie in de vorm van een embolectomie is in principe alleen geindiceerd bij arteriele embolieen aan armen en benen.

Afhankelijk van de algemene conditie en de conditie van het weefsel áchter de trombus.

Waarschijnlijk heeft de dierenarts de pro´s en de cons afgewogen. Het probleem met een kater is, die kan niet

aangeven als hij pijn heeft, of geen gevoel meer heeft in een ledemaat. Waarschijnlijk waren de pootjes al

afgestorven dus had een operatie zoals een embolectomie geen zin meer. Dan kun je alleen nog maar besluiten

om de pootjes te amputeren. Of jouw kater een dergelijke operatie had overleefd is dan de vraag.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Trombo-Embolie bij katten

Volgens mij had jouw kater HCM.. Daar valt jammer genoeg niet veel aan te doen..

Maar wat heeft mij poes?? En wat kan ik voor haar doen opdat ze weer zou kunnen lopen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Trombo-Embolie bij katten

Apocalypsje schreef:Mijn 18-jarige poes heeft volgens mijn dierenarts een embolie gekregen.

Ze is verlamd geraakt in haar achterpootjes nadat ze geopereerd werd in haar mond voor een ontsteking.

Ik weet nog steeds niet of het door de fout van de dierenarts komt, verkeerde narcose?? Of dat het een risico is dat een oudere poes kan oplopen door narcose..
Voor de goede orde, ik heb geneeskunde gedaan en géén dierengeneeskunde, dus wat de overeenkomsten

en verschillen zijn weet ik niet. Ik weet wel dat postoperatieve trombose regelmatig voorkomt bij oudere

patienten. Daarom wordt er altijd een heparine (bloedverdunner) gegeven bij grotere operaties.
Wil nu enkel weten wat er als goedwerkende bloedverdunner gegeven kan worden..?
De dierenarts zal er wel verstand van hebben dus ik denk dat je hem moet vertrouwen.

Bij mensen wordt meestal na een 2de trombo-embolische aandoening voor levenslang

acenocoumarol gegeven. Na een eerste episode meestal voor 6 maanden tot 1 jaar.

Maar hoe het zit met de dierengeneeskunde weet ik niet, qua werkingsmechanisme, verzekering cq kosten etc.

Je kunt natuurlijk altijd kritisch zijn en hem zoiets gewoon voorstellen, dan hoor je het wel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Trombo-Embolie bij katten

Ik weet dat een poes zeker geen aspirine mag toegediend krijgen..

Zoals ik al zei zag de dierenarts het pessimistisch in. Zei enkel dat ik iedere dag nog fietsbewegingen moest maken met haar achterpootjes..

Reageer