Springen naar inhoud

[electronica] spanningsregelaars

• Log in om te kunnen reageren

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 18:55

Beste,

Ik ben op zoek naar een manier om een gelijkspanningsmotortje te voeden, en dit motortje met een variabele snelheid te laten draaien.

Voor een (spannings-)instelbare voedingsbron wordt er dikwijls gebruik gemaakt van de regelaars LM 317, 350 en 338. Echter, deze zijn beperkt in hun amperage (max. 5 ampere).

Heeft er iemand weet van een regelaar die 8 ampere kan verdragen (de voeding zou ook instelbaar moeten zijn tussen drie, vier volt tot ong. 12 of 15 volt)?

Mvg,

kn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 19:07

een regelaar die 8A kan verdragen ken ik niet, maar eventueel kun je 2 van 4A in serie zetten. Dan is het wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat beide voedingen dezelfde spanning hebben. Zet je 10 V in parallel met 12 V bv heb je een kortsluiting. Daarom zou ik aanraden om tussen de 2 voedingen een weerstand te zetten die bij kortsluiting de stroom beperkt (want je kan nooit exact dezelfde voedingsspanning hebben). Deze moet je dan goed dimensioneren want als die weerstand te groot is, verlies je teveel spanning, is deze weerstand te klein dan ben je niet veilig bij kortsluiting.

Dit is zeker niet de optimale oplossing, maar als je niks anders weet is dit wel te doen denk ik. Zorg dan wel dat je goed weet waarmee je bezig bent, zodat je geen kortsluitingen krijgt

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 20:02

Beste,  

Ik ben op zoek naar een manier om een gelijkspanningsmotortje te voeden, en dit motortje met een variabele snelheid te laten draaien.

Voor een (spannings-)instelbare voedingsbron wordt er dikwijls gebruik gemaakt van de regelaars LM 317, 350 en 338. Echter, deze zijn beperkt in hun amperage (max. 5 ampere).

Heeft er iemand weet van een regelaar die 8 ampere kan verdragen (de voeding zou ook instelbaar moeten zijn tussen drie, vier volt tot ong. 12 of 15 volt)?

Mvg,  

kn.

Ze zijn er wel!

http://www.mskennedy...iles/5012rh.pdf

http://www.electroni...i-regulated.htm

http://www.mskennedy...iles/5021rf.pdf

Anders informatie inwinnen bij een goede electronica zaak.[/url]
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 20:24

Dank voor de hulp, zal dit zeker nader bekijken.
Ik ben ook aangeraden om met PWM te werken, ben nog aan het uitzoeken wat het best zal werken (of de meeste voordelen heeft) vooraleer ik hieraan praktisch ga beginnen.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2006 - 21:48

Het is ook mogelijk om de motor met pulsen te regelen. Er zullen beslist vele schakelingen zijn op dat gebied. Een gouwe ouwe is een 555 of 556 chip als ik mij niet vergis die dus de puls regelt met een simpele schakeling zodat zonder dissipatie de motor in toeren geregeld kan worden. Je moet het signaal wel versterken met een transistor.
Het eerste wiel was echt niet rond

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 13:24

Dank voor de hulp, zal dit zeker nader bekijken.
Ik ben ook aangeraden om met PWM te werken, ben nog aan het uitzoeken wat het best zal werken (of de meeste voordelen heeft) vooraleer ik hieraan praktisch ga beginnen.

PBM/PWM is de aangewezen manier om een motor te regelen. Met spanningsregeling hou je geen koppel meer over.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 19:01

dat bedoel ik PWM , ik kende alleen de afkorting er niet voor. Kan met een 556 chip grealiseert worden.
Het eerste wiel was echt niet rond

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2006 - 09:22

dat bedoel ik PWM , ik kende alleen de afkorting er niet voor. Kan met een 556 chip grealiseert worden.

Volgens mij zijn er ook speciale (vermogen)IC's specifiek voor motorregelingen, maar ik weet zo gauw geen types.

jandevoght

jandevoght

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2006 - 14:38

Je kan natuurlijk ook zelf een DC-omvormer bouwen. Voorbeelden die praktisch uitvoerbaar zijn, zijn: buck, boost, buck-boost convertor. Indien goed gedimensioneerd, kan je gemakkelijk enkele ampères schakelen.

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 17:09

Koop een IC'tje met alles er op en eraan. Hier wat voorbeelden:

http://www.allegromi...om/ic/motor.asp
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

sdk

sdk

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 21:53

Hoi,

Je kunt ook een LM317T nemen en 2 NPN vermogenstransistoren parallel om de stroom te kunnen leveren en het vermogen te dissiperen:

2n3055

----------------- >/-----------

|                 /           |

|                ----          |

|  2n3055         |            |

|-----------------*--- >/----------|------------*-----    +

|                      /           |            |

|                     ----          |            |

|    |------|          |            |            |

--*----| 317  |----------*-------------            |

+     |    |------|          |                         |

|        |             |                       + |

---       *-----///----                        --- C2  V_uit

--- C1    |       R1                             ---

V_in  | 100n 	    820                              |  100u

18V   |     R2 /<--                                    |

|    10k   |                                    |

|        |  |                                    |

-     |        |  |                                    |

--*--------*--*------------------------------------*-----    -

Zorg ervoor dat de transistoren goed gekoeld zijn. Je kunt ze zonder isolatie op het metaal monteren, omdat de collectors toch aan elkaar zitten, maar dan staat de koelplaat wel op +Vin (!).

Met 18V in, 3V uit bij 8A is het verlies vermogen ongeveer 120W. Zorg dus voor een grote koelplaat, eventueel met ventilator. De 18V voeding moet een slordige 150W makkelijk kunnen leveren.

Groeten,

sdk

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures