[Materiaalkunde] Belasting Frame

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[Materiaalkunde] Belasting Frame

ik wil een aanhanger gaan maken en heb een tekening gemaakt waarbij alle maten te zien is ik vroeg me af met wat voor gewicht ik dit frame maximaal kan belasten kom niet te snel met formules of je moet een goede uitleg erbij hebben.

Alvast bedankt,

Frans

Berichten: 10

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

Dat hangt volledig af van welk materiaal uw frame gemaakt is. Ook moet je eerst berekenen wat voor krachten je frame te verduren krijgt.

Berichten: 4

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

materiaal is constructiestaal(ik dacht fe360) en kan dat andere iets specifieker uitgelegd worden?

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

Laat die tekening dan eens zien!

Berichten: 4

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

Afbeelding

Hier is de tekening ik was hem in de startpost vergeten zag ik

Berichten: 10

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

Als je FE360 gebruikt mag je constructie een maximale spanning te verduren krijgen van 240 MPa, anders krijg je permanente vervorming, en eventueel breuk.

Je kan nu je krachten berekenen die je constructie zal ondergaan, daarmee kan je de spanningen in je constructie berekenen.

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

Zijn al de profielen 30.30.3 of 30.30.3,2 of wat dan ook,dat is onduidelijk.

Is de hele constructie gelast of gebout en zitten er uitklapbare schotten in.

De zijschotten zouden kunnen dienen als een totale constructie als de binnenbekleding van bijv multiplex voldoende dik is,anders kun je alleen de bodemprofielen laten fungeren als dragers;dus de twee lange op de as.

Als ik uitga van 30.30.2,5 met W=2,32 cm3 en max.toelaatb.spanning van 1400 kg/cm2 (=140 N/mm2),

dan is het moment van een lange drager van 50 cm aan weerskanten 0,5ql^2 ofwel 0,5q*2500 kgcm en q= (1400*2,32/1250 )kg/cm= 2,59 kg/cm.

Voor beide staven dus 5,18 kg/cm en voor de aanhanger die 100 cm lang is 518 kg!Lijkt me ogenschijnlijk een beetje veel,maar ja,de formules lijken me goed!

Op de wielen zou dus per stuk 259 kg kunnen rusten en zouden daarop moeten

zijn aangepast.

Eigenlijk zou je ook op schokken en doorbuiging moeten berekenen,maar dat is verhaal 2 en 3!

Berichten: 4

Re: [Materiaalkunde] Belasting Frame

Profielen zijn van 40*40*4 ik zal morgen ff vragen welke chemische samenstelling ze hebben.

alles word gelast door een lasser dus dat zit wel goed.

zo te zien is het frame dan wel aardig sterk

Reageer