Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Mijn vader en ik moesten eigenlijk best wel lachen om deze vraag. Toch is hij wel van toepassing op deze tijd waarin veel kinderen uit moeilijk vruchtbare of volledig onvruchtbare ouders geboren worden. Zijn we over een tijdje allemaal onvruchtbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

onvruchtbaarheid kan door vele zaken veroorzaakt worden en deze zijn niet altijd genetisch en dus niet noodzakelijk overdraagbaar.

zo heb je bv dat er allerlei essentiele zaken hiervoor kapot gemaakt kunnen zijn door bestraling (bv de eierstokken).

Voeding, drugs, roken, drinken, jeans,... hebben ook een invloed op de vruchtbaarheid van de man.

wel is er een theorie de zogenaamde oestrogeentheorie die een grote invloed zou hebben op de vruchtbaarheid van mannen. mannen worden als het ware vervrouwelijkt door de opname van dit vrouwelijk hormoon. Heel wat vrouwen nemen de pil en daarin zit een variant in van dit hormoon, maar met zelfde werking. Via de urine komt dit in het water terecht en uiteindelijk opnieuw in het huis.

maar als de kinderen van deze mannen dit niet opnemen, zullen ze dat niet hebben.

Bij de vrouw heb je dan weer een verminderde vruchtbaarheid naarmate ze ouder wordt om uiteindelijk totaal onvruchtbaar te worden (de menopauze).
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Of het erfelijk is of niet,dat weet ik niet.Wat ik wel weet is wat een oude huisarts me heeft verteld.Dat het onverstelbaar is,hoeveel je, van je ouders in je draagt.Na een drukke practijk van zo'n veertig jaar kon hij wel het een en ander weten,denk ik.Wat zo'n mens gezien heeft in zijn leven, is ook niet te onderschatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Mijn vader en ik moesten eigenlijk best wel lachen om deze vraag. Toch is hij wel van toepassing op deze tijd waarin veel kinderen uit moeilijk vruchtbare of volledig onvruchtbare ouders geboren worden. Zijn we over een tijdje allemaal onvruchtbaar?
als onvruchtbaarheid erfelijk is, dan kunnen we volgens dus stellen dat dit niet door wordt gegeven aan een volgende generatie.

Net zoiets als dat homosexualiteit niet erfelijk is. het is het misschien wel, maar voor een homo wordt het vrij lastig om zich op een 'normale' manier voort te planten. als het nou een resessief gen betreft dan praten we totaal ergens anders over.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Het ging dus over KI. Ik denk dat behoorlijk erfelijk kan zijn. Als een man slecht sperma heeft, bijvoorbeeld doordat er iets mis gaat in zijn meiose/mitose proces, lijkt de kans me groot (50 of 100%) dat zijn zoon dat ook zal hebben.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 50

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

onlangs heeft een vrouw nog een kind gekocht (het is een nieuw record) ze is 66 jaar.

maar klopt het dat als de vrouwen ouder worden dat er dan ook meer kans bestaat dat het kind gehandicapt ter wereld komt, ik weet niet meer hoe het syndroom genoemd word, maar in onze taal worden ze dan mongool genoemd

wie kan het eigenlijk zeggen over het syndroom dat ik het heb

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

uh itchy, bedoel je het down-syndroom? in plaats van een verdubbeling zijn er 3 keer het chromosoom 21 waardoor je een kindje met een downsyndroom krijgt. of mongool, maar das een onzinnige naam, alsof alle mongolen in mongolië het downsyndroom hebben(Niet dus, ff maar voor de duidelijkheid)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

niet alleen de gewone trisomie-21 komt voor. Er is ook nog een variant op: de zogenaamde trisomie translocatie 21 14. Hierbij zit een chromosoom 14 op de 'verkeerde' plaats. geeft wel hetzelfde resultaat.

Kan iemand nog een andere trisomie noemen. Deze zijn vrij zeldzaam. ik weet wel dat het down syndroom zo'n beetje de mildste is. en er is een hele erge alleen weet ik de naam niet meer. Kan iemand me helpen?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Trisomie 8: Extra chromosoom 8. Dit is niet levensvatbaar en er zal een spontane abortus plaatsvinden. Als er slechts een deel van de cellen dit extra chromosoom hebben dan is er wel kans op leven.

Trisomie 13 (syndroom van Patau): Extra chromosoom 13. Heeft als kenmerk een gespleten gehemelte en of lip en hersenafwijkingen.

Trisomie 18 (syndroom van Edwards): Extra chromossom 18. Heeft als kenmerken: een laag geboorte gewicht, groeiachterstand bij de geboorte (en daardoor dus in bijna alle gevallen hartafwijkingen), gespleten gehemelte, een klein aangezicht, lange schedel en laagstaande oren.

Dan even terugkomend op de vraag of onvruchtbaarheid erfelijk is: ligt er aan. Als je homozygoot onvruchtbaar bent kun je niet voorplanten en zonder medische ingreep is dan voortplanten niet van toepassing. Als je hetrozygoot onvruchtbaar bent en de onvruchtbaarheid is resessief dan kun je het doorgeven aan je nakomelingen die vervolgens onvruchtbaarheid kunnen krijgen (dit ligt aan het gen van de vader) of met zich meedragen.

Dan op wat er gezegt werd over homoseksualiteit en het niet erfelijk zijn hiervan: Homoseksualiteit is erfelijk. Omdat mensen die homo zijn soms in eerste instantie gewoon trouwen en kinderen krijgen, en pas later toegeven aan het feit dat ze liever verder gaan in het leven als homoseksueel, hebben ze hun genen wel doorgeven aan die kinderen. Het is dus niet zo dat alle homoseksuelen op deze wereld geen biologische kinderen hebben. En vergeet niet de homoseksuele vrouwen, die soms via een donorspermacel zwanger worden, en zo wel haar 50% van de genen door geeft aan haar kind, die dan dus ook kans maakt om homoseksueel te worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Dan op wat er gezegt werd over homoseksualiteit en het niet erfelijk zijn hiervan: Homoseksualiteit is erfelijk.


Daar is het laatste nog niet over gezegd, zie:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=5516

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Is onvruchtbaarheid erfelijk?

Mijn vader en ik moesten eigenlijk best wel lachen om deze vraag. Toch is hij wel van toepassing op deze tijd waarin veel kinderen uit moeilijk vruchtbare of volledig onvruchtbare ouders geboren worden. Zijn we over een tijdje allemaal onvruchtbaar?


ik zou nog een stapje verder durven gaan met te vragen:

is kinderloosheid erfelijk?

Reageer