[ Optica ] Beeld gevormd bij een correctielens voor bijzienden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Optica ] Beeld gevormd bij een correctielens voor bijzienden

Hallo,

Je kan berekenen (en dit klopt) dat de grootte van het beeld van een bepaald voorwerp op het netvlies groter is bij een gecorrigeerd oog dan bij een normaal oog. Dus als je een bril draagt zijn de beelden op je netvlies groter dan bij een normaal oog.

Hoe verklaar je dit? Komt dit misschien omdat de stralen een langere weg afleggen als ze 2 keer gebroken worden? ik krijg het niet beredeneerd

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [ Optica ] Beeld gevormd bij een correctielens voor bijzienden

Ikzelf ben een beetje oudziend (verziend) en met mijn +1 leesbrilletje zie ik het beeldscherm van mijn computer juist groter (en scherper). Zonder diep door te denken zou ik dan ook zeggen dat een verziende met een min-bril juist scherper maar kleiner zou moeten zien.

Een bijziende heeft een te sterke ooglens, het scherpe beeld wordt gevormd vóór zijn netvlies, ergens in de oogbol.

Een bijziende draagt daarom een negatieve lens voor zijn oog. Een negatieve lens geeft een virtueel beeld, waarbij het voorwerp dus dichterbij lijkt dan het is, maar ook noodzakelijk kleiner. Het lijkt me niet dat het beeld op het netvlies daarbij noodzakelijk groter wordt in alle omstandigheden, eerder kleiner. Wél scherper (bij een passende bril.....).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer