[Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Voor een scheikundepracticum moeten we zelf een werkplan maken voor een standaardoplossing. Dit voor een vergelijking van de kleurintensiteit.

Om de kleurintenistiet te vergelijken is 100 mL van een standaard Fe3+ (aq)-oplossing van 2,0 x 10^-4 M nodig. Deze oplossing moet ook 0,1 M salpeterzuur bevatten.

Om deze standaardoplossing te maken moet je Fe(NO3)3.9H2O gebruiken.

Om dit te kunnen doen moet je een werkplan opstellen. Echter kom ik hier niet uit. Het enige dat ik kan verzinnen in de Fe(NO3)3.9H2O in water op te lossen en deze vervolgens te laten reageren met een stof die een neerslag vormt met NO3 zodat je dit uit de oplossing kunt verwijderen. Echter denk ik niet dat dit klopt. Wie kan me helpen!?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Waarom wil je het nitraat verwijderen dan? Dit is ook niet zo gemakkelijk en volgens mij geen eens mogelijk [rr]

Is dit niet iets voor de colorimeter met een ijkreeks?
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

zo'n zelfde soort proef heb ik ook gedaan bij Scheikunde. Wat doe je:

Je gooit bij je oplossing Fe3+ en ook Salpeterzuur. Vervolgens meet je de lichtintensiteit door de oplossing mbv een spectrometriemeter. Dit doe je voor verschillende concentratie oplossingen. Je krijgt nu een IJk-lijn. Je vergelijkt jouw oplossing met de IJk-lijn en je heb je gegevens.

Het kan zijn dat mijn proef iets afwijkt aangezien ik zo het IJzergehalte in grondwater heb gemeten.

suc6
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Ik heb het ijzergehalte in grondwater gemeten door een ijkoplossing te maken, nadat we KSCN-oplossing hadden toegevoegd. FeSCN2+ heeft namelijk een rode kleur. Hierna met de colorimeter meten, ijklijn, monsters ook bepalen en conclusies trekken.
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Hallo, ik ben een leerling van 6 Vwo, voor scheikunde moeten we zelf een Eigen Open onderzoek Doen. Mijn partner en ik hebben gekozen om de ijzergehalte in thee te bepalen. Na "zoeken" op het internet, zijn we helaas zeer teleurgesteld met wat we hebben kunnen vinden. Naast deze site, die "een beetje" relevante informatie geeft (qua ijkdiagram voor een ijzergehalte) hebben we niet veel gevonden.

Wij gaan dus verschillende soorten thee, wegen en bijv een X aantal minuten Oplossen in water (met een "draaiennde koker" waarbij je een magneetje in de koker kan doen, waarbij deze dan gaat rond spinnen)

Wij hadden in gedachte om bijvoorbeeld ZoethoutThee, Earl Gray en misschien wel nog meerdere soorten. Onze probleemstelling hierbij is,

Wat de ijzergehalte van de oplossing is.

Hierbij kun je niet "gewoon" (ookal heb je een ijkdiagram) H N O 3 en Fe (3+) ionen erin doen,

want je weet niet of Fe(3+) alleen aan NO3(1-) gaat binden. Omdat je de andere stoffen in thee moeilijk kunt aantonen. (Ja, ingedrienten lezen.., maar we willen het niet al te moeilijk voor onszelf maken)

Mijn scheikunde docent had het wel over een zuurmilieu en metingen met een colorimeter verichten, maar worden de kleuren dan niet beinvloed door de andere stoffen opgelost in de "thee-oplossing" ?

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Misschien... was ik niet volledig genoeg? (3 dagen na laatste reply..)

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [Scheikunde] Practicum: IJzer in Thee

Misschien interpreteer ik je vraag verkeerd, maar waarom zou je ijzer in de thee willen doen? Je wilt toch het ijzer gehalt bepalen.

Een ijklijn stel je op aan de hand van demiwater met bekende ijzergehaltes, je hebt de oplossingen dan immers zelf gemaakt. De verschillende ijzer concentraties oplossingen onderzoek je met de spectofotometer (oid) en de resultaten daarvan ze je in een ijklijn.

Vervolgens ga je je thee onderzoeken en de resultaten vergelijken met de ijklijn. Zo kom je aan de ijzer concentratie in je thee.

Nou is mijn lab-peroide enkele jaren geleden en ik ben bang dat een spectofotometer gestoord wordt daar de thee een andere kleur heeft dan het demiwater. Hoe moeten we dit ondervangen?

Reageer