[scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

Hoi!

Ik had een vraagje.. ( :) )

Wij hebben een proefje gedaan met 5 reageerbuisjes die ieder een zout bevatte en wij moesten door middel van het toevoegen van andere zouten, erachter zien te komen welke zout in welk reageerbuisje zat.

Hierbij heb ik de goede zouten toegevoegd maar bij 2 reageerbuisjes kwamen er geen neerslagen. Bij de een hoorde dat, bij de ander niet. Ik ben niet zo'n fan van gokken dus nu wist ik niet in welke van de 2 buisjes welk zout zat.

Kan het dat er door teveel demiwater bij het zout (lage concentraties) en met andere zouten dat er een bepaald 'iets' is ontstaan waardoor mun proefje in de soep liep? [rr] Weet iemand hoe t zit?

thankz =) You're help is appraciated!

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

Het is misschien iets makkelijker voor ons als je erbij vermeldt welke zouten je moest vinden en welke je er bij hebt gegooid, want het lijkt me onwaarschijnlijk dat het door een te lage concentratie was.
TU/e Werktuigbouwkunde

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

Sorry ja, de 2 overige buisjes waren of natriumnitraat of magnesiumnitraat en als ik het goed heb zaten de zouten er nog allemaal bij: natriumchloride, natriumjodide,natriumsulfaat,natriumsulfaat,natriumhydroxide en natriumfosfaat

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

k hoef geen duidelijk antwoord, als iemand die der beetje verstand van heeft zegt: geen idee, dan ben ik er al tevreden mee en kan k verder

=)

''Knowledge of life is the knowledge of the heart effected by surroundings''

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

als ik je opgaven goed begrijp:

in 1 van je proefbuizen (die met natriumnitraat) mag niets gebeuren, wat je er ook bij kapt

bij de andere moet je kijken met welke zuurresten magnesium niet oplost.

magnesiumfosfaat, magnesiumhydroxide zouden moeten neerslaan

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

:) zouden ja, gewoon evil dat t niet gebeurde [rr]

Nja, anyways, bedankt :)

''just the thought matters''

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

soms is het wat moeilijker om een neerslag op te merken, een beetje troebel worden na een tijdje wachten is ook een neerslag

Berichten: 5

Re: [scheikunde] zoutoplossingen en neerslagen

ja das waar, mja, nadat je allemaal verschillende zouten hebt zitten toevoegen in allemaal verschillende buisjes en de klok doortikt verwacht je op un gegeven moment tog wel minstens een hoop mooie kleurtjes [rr] en beetje snel, mja scheikunde he :)

Reageer