slim, slimmer, slimst

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

slim, slimmer, slimst

Hoe kan het dat de ene mens slimmer is dan de andere op geheugencapaciteit bedoeld? Hebben ze meer hersencapaciteit, betere geleidingsbanen..?

Wat is nu de echte reden biologisch en zou het erfelijk zijn?

Bedankt

Berichten: 3.165

Re: slim, slimmer, slimst

Als ze dat wisten...

Er is één gen ontdekt waarvan ze vermoeden dat het een belangrijke rol speelt in de mate van intelligentie doordat het er voor zorgt dat de plasticiteit van de hersenen, die bij kinderen zeer groot is, bij het ouder worden trager afneemt. De fijne details weet ik niet uit mijn hoofd, het is ontdekt door een Japanse onderzoeker.

Verder vermoeden ze dat de steuncellen (gliacellen) in de hersenen een belangrijke rol spelen oa door het verbeteren van de geleiding.

Echt veel weten ze er nog niet van af, het lijkt er wel op dat de kennis hierover juist deze jaren sterk gaat toenemen.

Ja, intelligentie is deels erfelijk al dooft het wel bij de meesten na ongeveer 3 generaties alweer bijna helemaal uit naar het gemiddelde (na 1 generatie zo'n 15% dacht ik, na 2 generaties al slechts 2,5%, na 3 generaties nog veel minder). Gelukkig geldt hetzelfde voor de zwakbegaafde mensen.

In mijn gezin is dat gek genoeg niet [rr] Misschien hebben wij wel één of ander dominant intelligentiegen waarbij ik geen oordeel vel over ofdat het nu wel of niet positief is aangezien ik er in geloof dat intelligentie net als een gebrek daaraan net zo veel nadelen als voordelen heeft (ik spreek nu over mijn 4 gezinsleden, mezelf laat ik buiten beschouwing).

Mijn ouders waren zeer intelligent (moeder getest als hoogbegaafd, vader gymnasium en de ouderwetse interne Neyenrode), mijn 2 siblings zijn allebei al geslaagd voor hun universitaire studie en konden zowel op het VWO als op de universiteit zeer makkelijk mee. Van mijn grootouders weet ik het niet precies. Mijn opa was ook heel erg intelligent, van de andere 3 weet ik het niet.

Weet je, intelligentie is naar mijn mening overrated. Het kan handig zijn, net als een sterke fysiek, een grote creativiteit, goede sociale vaardigheden maar het gaat er uiteindelijk toch om ofdat een mens gelukkig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: slim, slimmer, slimst

Weet je, intelligentie is naar mijn mening overrated. Het kan handig zijn, net als een sterke fysiek, een grote creativiteit, goede sociale vaardigheden maar het gaat er uiteindelijk toch om ofdat een mens gelukkig is.
Zo is het maar net.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat soms geldt: hoe onwetender, hoe gelukkiger...

Berichten: 33

Re: slim, slimmer, slimst

Albert Davinci!, bedankt voor je aangename uitleg.

' Daar wil ik nog aan toevoegen dat soms geldt: hoe onwetender, hoe gelukkiger...' : dit vind ik minder waar. Het voorecht veel te weten en te onthouden maakt een mens pas gelukkig denk ik.

Berichten: 3.165

Re: slim, slimmer, slimst

Het hebben van kennis op zichzelf maakt een mens niet gelukkig.

Wanneer het opdoen van kennis een middel is tot zelfontplooing kan het wel weer gelukkig maken.

Over wat wel en niet gelukkig maakt kan je hele dikke boeken schrijven. Het is afhankelijk van ofdat je tevreden bent met wat je hebt, ofdat je jezelf kan ontwikkelen zoals je graag wilt (zelfontplooing), ofdat je voldoende goede vrienden hebt, ofdat je een vaste job hebt (bestaanszekerheid) enz.

Voor een deel is het geluk dus afhankelijk van wat je wel of niet hebt maar evenzozeer is het afhankelijk van je eigen attitude en realiteitszin (als jij denkt dat je pas gelukkig kan zijn wanneer je met een fotomodel getrouwd bent, multimiljonair bent, alles goed kan enz dan zal je waarschijnlijk de rest van jouw leven ongelukkig zijn).

Gelukkig levert kennis op zichzelf geen bijdrage aan iemands gelukgevoel, het is maar net in hoeverre je die kennis nodig hebt en begeert. Het bewijs is makkelijk te leveren, veel mensen die weinig kennis hebben (mongolen, zwakbegaafden, zwakzinnigen) zijn toch gelukkig, veel mensen die veel kennis hebben plegen zelfmoord.

Mijn persoonlijke ervaring: het meeste geluk kan je halen uit allerlei kleine dingen.

Bijvoorbeeld wanneer het mooi weer is en je met een vriend buiten een leuke activiteit doet, 'het zien van de kleuren van de herfstbladeren, de eendjes of vogeltjes, een baby, een mooie wolkenlucht' , een vriendelijk gebaar krijgen van iemand wanneer je het niet verwacht, net de juiste combinatie van tonen in een muzieknummer, een compliment, iemand die blij is voor jou omdat je iets hebt gepresteerd enz.

Er is niet veel voor nodig om gelukkig te zijn, je moet er vooral voor open staan.

Juist die mensen die het geluk zoeken in al die grootse dingen zijn vaak minder gelukkig.

Nu is dit slechts mijn subjectieve ervaring en perceptie maar wellicht komt het jullie bekend voor.

Mochten jullie over het geluk willen discussiëren, doe dat dan hier http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=252748#252748

Reageer