Geboortecijfer en Economie van Zuid-Korea

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Geboortecijfer en Economie van Zuid-Korea

Beste Geïnteresseerden,

Vandaag las ik een artikel waarin de auteur het volgende vaststelt:

Een ernstige bedreiging voor de toekomstige Koreaanse welvaart is de vergrijzing. Met de snelheid waarmee deze zich voltrekt, breekt het land wederom records. Zuid-Korea heeft het laagste geboortecijfer ter wereld, gemiddeld krijgt een vrouw 1,13 kind.

Ik geloofde hier aardig in, maar na een discussie begon ik toch te twijfelen aan mijn redenering. Ik zal de stappen van mijn redenering beschrijven en ik hoop op commentaar.

Het is gegeven dat een vrouw gemiddeld 1.13 kind krijgt, stel dit voor het gemak op 1. Verder nemen we aan dat in Zuid Korea 50% man en 50% vrouw is, en dat de kans bij de geboorte op een jongen of een meisje ook 50% is. Ik schets nu een boom diagram in mijn hoofd, de 50% vrouwen krijgen een kind, waarvan 50% jongen en 50% meisje is. Nu is volgens mij de bevolking op een termijn van zeg 120 jaar gehalveerd om dat de keten bij de man niet door loopt. De bevolking neemt dus exponentieel af. Ik probeer nu volledig in productie te denken.

Als we dit nu in verband met de economie betrekken zou dit betekenen dat de productiefactor arbeid is afgenomen waardoor de economie afneemt. De termijn waarop dit plaatsvindt is afhankelijk van het aantal productieve jaren(voor de economie) van de inwoner. Stel dat dit 40 jaar is. Op basis hiervan denk ik dat binnen 80 jaar dus twee ‘generaties’ de economie aanzienlijk daalt, en daarmee de welvaart in materiële zin daalt.

Ik hoop op uw reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Geboortecijfer en Economie van Zuid-Korea

Zolang de economie even hard krimpt als de bevolkingsomvang is er voor de welvaart niets aan de hand.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Geboortecijfer en Economie van Zuid-Korea

minvestor schreef:Het is gegeven dat een vrouw gemiddeld 1.13 kind krijgt, stel dit voor het gemak op 1. Verder nemen we aan dat in Zuid Korea  50% man en 50% vrouw is, en dat de kans bij de geboorte op een jongen of een meisje ook 50% is. Ik schets nu een boom diagram in mijn hoofd, de 50% vrouwen krijgen een kind, waarvan 50% jongen en 50% meisje is. Nu is volgens mij de bevolking op een termijn van zeg 120 jaar gehalveerd om dat de keten bij de man niet door loopt. De bevolking neemt dus exponentieel af. Ik probeer nu volledig in productie te denken.

Als we dit nu in verband met de economie betrekken zou dit betekenen dat de productiefactor arbeid is afgenomen waardoor de economie afneemt. De termijn waarop dit plaatsvindt is afhankelijk van het aantal productieve jaren(voor de economie) van de inwoner. Stel dat dit 40 jaar is. Op basis hiervan denk ik dat binnen 80 jaar dus twee ‘generaties’ de economie aanzienlijk daalt, en daarmee de welvaart in materiële zin daalt.

Ik hoop op uw reacties.
wel hier is een reactie,

ik weet niet of je er veel aan hebt, maar ik heb altijd in Korea gezeten (vanaf 1983 voor vakantie en mijn vechtsport), ik ben met een Zuid-koreaanse in Korea getrouwd (1987), we hebben 1 kind, ik spreek en schrijf de taal redelijk, en heb een grote wens om er ooit terug naar toe te gaan om er voor vast te gaan wonen.

wat ik weet is dat vroeger de gezinnen groot waren (mijn vrouw is van 1965), en ze zijn thuis dus met 8 kinderen.

wij hebben dus 1 kind, maar haar broers en zussen hebben er bijna allemaal 2.

Daar komt nog bij dat er veel aan sterilisatie wordt gedaan bij mannen. Ik bedoel als je op straat liep/loopt dan zag je regelmatig grote bussen in de stad Seoul waarin zeg maar ''lopende band'' gesteriliseerd werd/word. de mannen werden op straat aangesproken/aangemoedigd om de bus in te stappen voor sterilisatie.

dit natuurlijk om geboortebeperking aan te moedigen.

wat ik ook met zekerheid weet is dat er een tekort is aan vrouwen.er zijn meer mannen dan vrouwen. dit heeft met het oosterse voorkeur te maken dat een zoon ''vroeger'' en nu ook nog steeds meer gewenst was dan een dochter.

dus als men gelijk enkele zoons kreeg, en men liet zich daarna steriliseren, dan was de kans op een dochter dus niks zeg maar.

maar als men een dochter kreeg, dan ging men net zolang door met ''kindjes maken '' tot men een zoon kreeg.

en er waren ook nog andere manieren om voortijdig van een eventuele dochter afscheid te nemen als men snapt wat ik bedoel.

zonen waren en zijn nog steeds , maar in iets mindere mate belangrijk in Azie.

ja zeker vergeleken met de jaren 50-60, toen lagen de geboortes hoog, met gemiddeld evenveel jongens als meiden. later werden de gezinnen kleiner, en de verhouding jongens/meiden werden groter, zodat er nu een teveel aan mannen is. er worden zelfs bruiden uit het buitenland gehaald , zoals china.

nou ik laat het hierbij, laat maar efef weten of je hier iets aan hebt.

groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer