Springen naar inhoud

[Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand


  • Log in om te kunnen reageren

#1

JeroenJB

    JeroenJB


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 10:17

hoi

weet iemand welke invloed de caster, ook wel de wielvlucht of de askanteling, heeft op de rolweerstand.
zijn er ook nog formules voor om dat te berekenen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2006 - 21:48

Volgens mij haal je wat door elkaar.

Caster is inderdaad het zelfde als askanteling.
Dat is echter iets anders dan de wielvlucht of camber.


Ik vermoed dat jouw vraag juist betrekking heeft op camber.

#3

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2006 - 19:49

alhoewel een verhoogde casterhoek ook niet oninteressant is: speelt dit wel een rol bij de wrijving met het wegdek? gevoelsmatig zou ik zeggen van wel, bij het nemen van verhoogde wegdekken (kruispunten e.d.) "duwt" de wagen de band meer tegen het obstakel, alhoewel de kracht loodrecht naar beneden gericht is ?...

met positief kamber (wat de norm is bij personenwagens met voorwieltractie) zal het raakoppervlak verkleinen en de band vervormen, beide hebben een invloed op de wrijving

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2006 - 22:00

Dat camber de rolweerstand verhoogd ben ik meteen met je eens. Het beste bewijs hier voor is waarschijnlijk dat banden veel sneller opwarmen met camber (inderdaad door continue vervorming).

Bij caster ben ik er persoonlijk niet uit. Voor alle duidelijkheid, dit is caster:
Geplaatste afbeelding

Ik vraag me op dit moment af, uitgaande van een auto, of het niet een verschil maakt of deze voor danwel achterwiel aangedreven wordt.
Aannemende dat het caster van toepassing is op de voor wielen, maakt het dan verschil dat deze voorwielen de kar juist trekken of geduwd worden.

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 december 2006 - 23:01

Aannemende dat het caster van toepassing is op de voor wielen, maakt het dan verschil dat deze voorwielen de kar juist trekken of geduwd worden.

Bedoel hier je hiermee "aangedreven zijn"?

Ik zie niet hoe, bij rechtuit rijden althans, de stand van die voorvork zo uitmaken voor rolweerstand.

Maar het rubber van een aangedreven wiel zal sterker vervormen dan dat van een niet-aangedreven wiel, en dus warmer worden, dus kennelijk een groer energieverleis opleeren, en zogezegd ook meer rolweerstand hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

Duhh

    Duhh


  • >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 07:08

het is natuurlijk een vorm van kick up en met het nemen van opstakels heeft het invloed ... net als anti squat bijv. ...


maar vooral in de bocht is het een belangrijk aspect !!! hoe meer cater hoe meer camer je creeert bij het in sturen ...
www.duhh.nl





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures