[Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
-
- Berichten: 1
[Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
hoi
weet iemand welke invloed de caster, ook wel de wielvlucht of de askanteling, heeft op de rolweerstand.
zijn er ook nog formules voor om dat te berekenen?
weet iemand welke invloed de caster, ook wel de wielvlucht of de askanteling, heeft op de rolweerstand.
zijn er ook nog formules voor om dat te berekenen?
- Berichten: 1.450
Re: [Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
Volgens mij haal je wat door elkaar.
Caster is inderdaad het zelfde als askanteling.
Dat is echter iets anders dan de wielvlucht of camber.
Ik vermoed dat jouw vraag juist betrekking heeft op camber.
Caster is inderdaad het zelfde als askanteling.
Dat is echter iets anders dan de wielvlucht of camber.
Ik vermoed dat jouw vraag juist betrekking heeft op camber.
- Berichten: 1.292
Re: [Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
alhoewel een verhoogde casterhoek ook niet oninteressant is: speelt dit wel een rol bij de wrijving met het wegdek? gevoelsmatig zou ik zeggen van wel, bij het nemen van verhoogde wegdekken (kruispunten e.d.) "duwt" de wagen de band meer tegen het obstakel, alhoewel de kracht loodrecht naar beneden gericht is ?...
met positief kamber (wat de norm is bij personenwagens met voorwieltractie) zal het raakoppervlak verkleinen en de band vervormen, beide hebben een invloed op de wrijving
met positief kamber (wat de norm is bij personenwagens met voorwieltractie) zal het raakoppervlak verkleinen en de band vervormen, beide hebben een invloed op de wrijving
- Berichten: 1.450
Re: [Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
Dat camber de rolweerstand verhoogd ben ik meteen met je eens. Het beste bewijs hier voor is waarschijnlijk dat banden veel sneller opwarmen met camber (inderdaad door continue vervorming).
Bij caster ben ik er persoonlijk niet uit. Voor alle duidelijkheid, dit is caster:
Ik vraag me op dit moment af, uitgaande van een auto, of het niet een verschil maakt of deze voor danwel achterwiel aangedreven wordt.
Aannemende dat het caster van toepassing is op de voor wielen, maakt het dan verschil dat deze voorwielen de kar juist trekken of geduwd worden.
Bij caster ben ik er persoonlijk niet uit. Voor alle duidelijkheid, dit is caster:
Ik vraag me op dit moment af, uitgaande van een auto, of het niet een verschil maakt of deze voor danwel achterwiel aangedreven wordt.
Aannemende dat het caster van toepassing is op de voor wielen, maakt het dan verschil dat deze voorwielen de kar juist trekken of geduwd worden.
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: [Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
Bedoel hier je hiermee "aangedreven zijn"?Aannemende dat het caster van toepassing is op de voor wielen, maakt het dan verschil dat deze voorwielen de kar juist trekken of geduwd worden.
Ik zie niet hoe, bij rechtuit rijden althans, de stand van die voorvork zo uitmaken voor rolweerstand.
Maar het rubber van een aangedreven wiel zal sterker vervormen dan dat van een niet-aangedreven wiel, en dus warmer worden, dus kennelijk een groer energieverleis opleeren, en zogezegd ook meer rolweerstand hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 103
Re: [Mechanica]Ivloed van caster op rolweerstand
het is natuurlijk een vorm van kick up en met het nemen van opstakels heeft het invloed ... net als anti squat bijv. ...
maar vooral in de bocht is het een belangrijk aspect !!! hoe meer cater hoe meer camer je creeert bij het in sturen ...
maar vooral in de bocht is het een belangrijk aspect !!! hoe meer cater hoe meer camer je creeert bij het in sturen ...