Klein raadsel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Klein raadsel

Dus, ik heb dit raadsel in het Engels gevonden en het is vrij ingewikkeld. Ik moet er wel het verhaal bij vertellen.

Beethro kwam de kamer binnen, hij begon nu al te vermoeden dat deze kerker veel dieper en gevaarlijker was dan hij dacht, en hij wilde de viesheid van zijn werk aan koning Dugan laten zien. Hij had geluk dat hij in de vorige kamer een lege zak had gevonden en hij besloot om de meest verschrikkelijke delen van de monsters mee te nemen, namelijk de ogen en de benen (of poten) van de monsters.

Nadat hij had nagedacht merkte hij iets vreemd op, de monsters kwamen niet op hem af. Na enige bestudering concludeerde hij dat alle monsters in slaap waren omdat het aan de oppervlakte nacht was, hij gebruikte het in zijn voorbeeld en doodde ze dus één voor één, en hij stopte de ogen en de benen (of poten) in de zak. Nadat hij de kamer helemaal monstervrij had gemaakt voelde hij zich moe, legde zich neer en hij viel in slaap.

De volgende morgend vroeg hij zich af welke monsters, en hoeveel van elk, hij had gedood. in zijn zak zaten 76 ogen, 32 benen (of poten) en hij wist dat hij 73 monsters had gedood. Hij wist ook nog dit:

-als er twee keer zoveel roach queens waren geweest, zouden er evenveel poten als ogen in zijn zak zitten.

-het aantal aardmannen vermenigvuldigd met het aantal benen van de aardmannen in zijn zak is gelijk aan het totale aantal benen (of poten).

-Het aantal roach queens die hij had gedood vermenigvuldigd met het aantal aardmannen hij had gedood was gelijk aan het aantal roach ogen en roach queen ogen in zijn zak.

-roaches en roach queens hebben 2 ogen en 6 poten, Wraithwings hebben 2 ogen en 2 benen, slangen hebben geen benen maar wel 2 ogen, Evil eyes hebben een oog en geen benen, teer heeft geen benen, maar de baby's en de moeders hebben elk twee ogen, spinnen hebben 8 poten en 2 ogen, aardmannen hebben 2 benen en 2 ogen, en hersenen hebben geen van beide.

Kun jij Beethro helpen te vinden hoeveel van welke monsters hij had gedood??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klein raadsel

Strategie:

- identificeer en onbekenden en geef ze (logische) namen (letters)

- "vertaal" de gegevens naar (wiskundige) vergelijkingen in die onbekenden

- los het stelsel op dat je verkrijgt met een methode naar keuze
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: Klein raadsel

het raadsel uit eerste post lijkt me onoplosbaar.

"in zijn zak zaten 76 ogen, 32 benen (of poten)"

"-als er twee keer zoveel roach queens waren geweest, zouden er evenveel poten als ogen in zijn zak zitten. "

"-roaches en roach queens hebben 2 ogen en 6 poten"

deze drie dingen samengenomen:

verschil tussen ogen en poten in zak is 44

verdubbeling van aantal roach queens zou leiden tot gelijk aantal ogen en poten

we zoeken dus hoeveel roach queen we nodig hebben om deze ogen en poten gelijk te krijgen

per roach queen dat je toevoegt komen er 4 poten meer dan ogen in de zak

aangezien je in eerste instantie 44 poten minder dan ogen in de zak hebt, heb je dus (44/4=) 11 roach queens nodig om het gelijk te maken

deze 11 roach queens zouden volgens het raadsel voor verdubbeling van het aantal roach queens zorgen

=> oorspronkelijk zaten er dus ook al ogen en poten van 11 roach queens in de zak

11 roach queens = 22 ogen en 66 poten

aantal poten van roach queen in zak alleen al overstijgt aantal poten in dat in zak zit

:) ier klopt dus iets niet [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Klein raadsel

Ik heb het nog niet nagerekend, maar als je stelsel strijdig is dan is de opgave zinloos (of je vergelijkingen verkeerd :) )
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer