Zwaartekracht in het midden van de aarde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 32

Zwaartekracht in het midden van de aarde

Kijk, wat ik me dus afvroeg, je maakt in het exacte middelpunt van de aarde een kamer, wat gebeurt er als je daar zit (en niet zeggen dat je t warm krijgt :wink: ).....maar zweef je dan of wat?

Afgezien van de aantrkkingskracht van de maan en dergelijke.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Zwaartekracht in het midden van de aarde

Ja, theoretisch zou je dan zweven. Er is dan namelijk aan alle kanten van je evenveel massa, die je dus even hard aantrekt. Pas wanneer je uit het midden komt is er aan je achterkant meer massa die een aantrekkingskracht uitoefent, dus zal je terug worden getrokken.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 32

Re: Zwaartekracht in het midden van de aarde

ja dat d8 ik dus ook precies....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Zwaartekracht in het midden van de aarde

Dat laatste is niet helemaal waar. In de hele kamer ben je gewichtsloos, want alle massa om je heen trekt aan alle kanten even hard en valt dus tegen elkaar weg!! Je bent dus in de hele kamer gewichtloos!!!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Zwaartekracht in het midden van de aarde

Dat laatste is niet helemaal waar. In de hele kamer ben je gewichtsloos, want alle massa om je heen trekt aan alle kanten even hard en valt dus tegen elkaar weg!! Je bent dus in de hele kamer gewichtloos!!!


Nee toch? De aantrekkingskracht van een massa is evenredig met de massa en omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand. Dus op het moment dat je uit het midden raakt zijn de massa's aan al je kanten wel even groot, maar oefent de dichtst bij zijnde de grootste kracht uit.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Zwaartekracht in het midden van de aarde

Ja maar er is minder massa dichtbij dan dat ver weg is. De massa die dicht bij is trekt wel harder, maar alle massa ver weg die minder hard trekt is bij elkaar net zo sterk, waardoor het tegen elkaar wegvalt.

Ik ga dan wel uit van een bolvormige kamer.

Reageer