[Scheikunde] dringende vraag over zuren en basen!!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Scheikunde] dringende vraag over zuren en basen!!

Ik kon zo gauw geen onderwerp vinden dat hierover ging dus ik plaats maar even een nieuwe.

Ik moet een opdracht voor school maken en ik snap er helemaal niks van :)

Nu maar hopen dat jullie me kunnen helpen!!!

De vraag is: Beredeneer of oplossingen van de volgende stoffen zuur, neutraal of basisch zijn:

a) Ammoniumacetaat

b) Aluminiumwaterstofcarbonaat

Ik zit er al een uur aan, omdat ik gewoon niet weer hoe ik het moet beredeneren :) ik heb 3 antwoorden en die komen op verschillende mogelijkheden uit.....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Liefs Geeske

Berichten: 200

Re: [Scheikunde] dringende vraag over zuren en basen!!

Als je nu eens eerst de formules opschrijft...

A) Ammoniumacetaat. het is een zout dus in water en neem aan dat het goed oplosbaar is. Dan krijg je NH4+. en CH3COO-.

Als je in je binas kijkt dan zie je dat deze allebei zwakke basen zijn. Ze kunnen dus een H+ van water opnemen dus er onstaat dan OH- ofwel het wordt basisch.

B) Je krijgt Al3+. Dit is geen zuur of base dus er gebeurt niets mee. HCO3- is wel een zwakke base en dan ontstaat er dus weer OH- omdat er een H+ van eht water afsplitst. HCO3- wordt dan H2CO3Dit in onstabiel er splitst dan in CO2 en H2O

Let wel op omdat het zwakke basen zijn is het in evenwicht! Het laatste evenwicht is wss aflopend, omdat er CO2 verdwijnt.

Berichten: 2

Re: [Scheikunde] dringende vraag over zuren en basen!!

Dankje voor je antwoord!!!

Ja ik was ff helemaal in de stress geschoten (laten we zeggen dat scheikunde niet echt m'n sterkste vak is:s)

Maar bedankt!

Geeske

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] dringende vraag over zuren en basen!!

Luuk1 schreef:Als je nu eens eerst de formules opschrijft...

A) Ammoniumacetaat. het is een zout dus in water en neem aan dat het goed oplosbaar is. Dan krijg je NH4+. en CH3COO-.

Als je in je binas kijkt dan zie je dat deze allebei zwakke basen zijn.
Sorry, maar dat zie ik niet, en is volgens mij gewoon fout. Het resultaat is volgens mij een oplossing van een zwak zuur en een zwakke base. Vraag is welke wint. Dat zou je wel uit die BINAS-tabellen moeten kunnen afleiden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: [Scheikunde] dringende vraag over zuren en basen!!

Jan van de Velde schreef:
Luuk1 schreef:Als je nu eens eerst de formules opschrijft...

A) Ammoniumacetaat. het is een zout dus in water en neem aan dat het goed oplosbaar is. Dan krijg je NH4+. en CH3COO-.

Als je in je binas kijkt dan zie je dat deze allebei zwakke basen zijn.
Sorry, maar dat zie ik niet, en is volgens mij gewoon fout. Het resultaat is volgens mij een oplossing van een zwak zuur en een zwakke base. Vraag is welke wint. Dat zou je wel uit die BINAS-tabellen moeten kunnen afleiden.
Sorry ik heb in de gauwigheid niet goed gekeken :) Het is inderdaad zo dat NH4+ een zuur is...

baseconstante van NH4+ = 5,4 x 10^-10

zuurconstante van CH3COO- = 5,5 x 10^-10

Waarschinlijkt wint het acetaation dan.. maarja het verschil is wel erg klein.Misscihen dat de pH heel ligt zuur zal worden.

Reageer