oneindig licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

oneindig licht

we weten allemaal dat het licht een snelheid heeft van 300000km/s dus dacht ik, als ik een kamer heb en daar een hoop buizen inleg, voor zover dat mogelijk is, als een gigantische periscoop van 300000km lang en ik laat daar een lamp een halve seconde in schijnen. zie ik dan nog een halve seconde later opnieuw mijn licht?

en als ik dan het deurtje toe doe, zodat er geen licht naar buiten kan, en ik doe mijn deurtje een half jaar later opnieuw open, komt mijn licht mijn dan tegemoet?
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: oneindig licht

als je spiegels bezit die met een 100% rendement reflecteren wel, mischien zal je ook van je kamer een vacuum moeten maken.

trouwens het licht van de zon doet er ook 8 minuten over om ons te bereiken,

en sterrenlicht kan miljoenen jaren overbruggen voordat het de aarde bereikt, maar daar zit dan ook geen spiegel tussen.

Berichten: 36

Re: oneindig licht

als ik mijn kamer nu verplaats naar de ruimte, zodat ik sowiso een vacum heb, en mij dan beperk tot 4 spiegels, geplaatst in een vierkant, op enorme afstand van elkaar, kan het dan mss?
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: oneindig licht

Wat zou het nut daarvan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: oneindig licht

Ja Sirc, dat kan.

Op de maan hebben ze een klein spiegeltje neergezet.

384.000km hiervandaan.

Daar sturen ze regelmatig een lichtstraal heen en meten ze hoe lang het duurt voor die lichstraal weer terug op aarde is.

Heen en terug duurt iets meer dan 2 seconden.

Toen ze dit voor het eerst deden was de lichstraal iets sneller terug dan tegenwoordig. Op deze manier zijn ze erachter gekomen dat de maan langzaam van ons weggaat.

En zolang je speigels maar 100% (in de praktijk onmogelijk) reflecteren blijft je lichstraal oneindig vaak heen en weer gaan.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: oneindig licht

als ik mijn kamer nu verplaats naar de ruimte, zodat ik sowiso een vacum heb, en mij dan beperk tot 4 spiegels, geplaatst in een vierkant, op enorme afstand van elkaar, kan het dan mss?
ja dat kan, alleen de spiegels moeten 100% rendement hebben,

Je kunt dan ook beter een laserstraal gebruiken omdat het licht dan gebundeld blijft.

mischien is deze topic interessant voor je:

Kunnen we de pyramides gebouwd zien worden?

Reageer