Naamgeving veelvlakken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Naamgeving veelvlakken

Hallo,

Ik ben me voor een werkstuk op school aan het verdiepen in veelvlakken. Nu leek het me wel interessant om eens uit te zoeken hoe de naamgeving in elkaar zat. Wat ik heb gevonden werkt alleen nogal verwarrend. Voor zover ik het tot nu toe heb begrepen heb je de Johnson naamgeving, en de 'gewone' (ik heb er nog geen naam voor gevonden) naamgeving. Ik raak er echter niet uit.

Is er misschien iemand die bv. een site weet waar dit duidelijk en helder wordt uitgelegd?

Alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Naamgeving veelvlakken

Je zou bij de basisvorm uit kunnen gaan van de bolvorm met bolsectoren of bij een ellipsoide ook van ruimtesectoren.Je kunt een cirkel en ellips in sectoren verdelen,dus een bol en ellipsoide ook.Hoe dat aan te tonen lijkt me belangrijker dan een naamgeving.

Deze zal wel afgeleid zijn van de hoeveelheid vlakken en weergegeven in de een of andere latijnse telwoordbenaming als viervlak of tetraeder en zesvlak of hexaeder en achtvlak of octaeder,etc.Dus je latijnse woordenboek er maar eens op nakijken (Nb.Ik keek in een nl-frans woordenboek!)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Naamgeving veelvlakken

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 2

Re: Naamgeving veelvlakken

Hartstikke bedankt voor de link! :)

Reageer