Wifi tegenhouden lukt niet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Wifi tegenhouden lukt niet

Ik heb thuis een wireless netwerk moeten opzetten omdat ik van mijn ouders niet mag boren. Dat gaat best goed en ik hebhelemaal geen last van dat kleine antennetje op mijn bureau.

Maar ik wou eens een experimentje uitvoeren. Ik nam de pennehouder van mijn broer en plaatste hem over de antenne. Deze is van metaal gemaakt, van een gaas met mazen van ongeveer een halve centimter. Ik nam aan dat alles ou wegvallen. De golflengte van wifi is ongeveer 12 cm (mijn antnenne is 6 cm hoog dat klopt dus). De straling zou daar dus helemaal niet door mogen gaan. Maar toch de verbindingssterkte zakte van laag (ik heb sowieso een slechte verbinding, water in de muren) naar zeer laag. Al het dowloaden ging vrolijk door. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Probleem opgelost. Ik moest de antenne volledig omgeven met metaal. Als ik er nog een metalen plaatje onderschoof, viel het uit. Soory voor dit nodeloze onderwerp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Was dat gekke antennetje er misschien ook de oorzaak van dat je laatst zo'n vreemd half bericht had gepost??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Dat zou goed kunnen. In MSN Messenger mis ik soms ook wel eens een berichtje. Niks aan te doen. Vroeger had ik een wireless kaart in mijn PC, maar dat was pas een ramp. Nu heb ik een antennetje gekocht voor op mijn bureau te zettten, en dat gaat al stukken beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

WiFi is toch niet de oplossing dat het zou moeten zijn, ik heb zelf 2 routers gehad die beide kapot zijn gegaan. Verder vindt ik het bereik ook belabberd en is de snelheid traag.

Ik heb er eigelijk geen goed woord voor over, geef mij maar UTP Cat5 kabels

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Ik heb geen enkele klacht over mijn eigen wifi: Zelfs met de combinatie van verschillende merken (apple, cisco, sitecom) werkt het vrij goed.

Routers in het algemeen hebben wel regelmatig bugs in de firmware die vooral bij toepassingen zoals bittorrent erg vervelend kunnen zijn.

Wat mij wel opvalt is dat wifi het beter doet in oudere woningen dan in nieuwere woningen. Woningen van meer dan 50 jaar oud hebben wellicht muren met een andere samenstelling?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Dat kan heel goed zijn, muren met bewapening (in beton, maar ook door stenen, platen etc heen) zijn uiteraard een forse barriere. Maar ook isolatie kan een flinke hinder zijn, vaak zit daar een metaalachtige laag in die flink dempt... bijvoorbeeld in isolatie van het dak, maar ook in de ondervloer voor laminaat en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 20

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Ik ben erg tevreden over Wifi. Ik heb een E-tech router met WLAN. Met mijn oude laptop met een E-tech kaart er in was het ontvangst niet overal inorde.

Nu heb ik geintereerde antenne in mijn nieuwe laptop (acer). Het ontvangst is zelf bij mijn buren in de woonkamer nog goed (gradaties uitstekend/goed/matig/slecht). Ik woon in een huis van beton en baksteen (dus dat is niet ideaal)

Ik heb het idee dat lang niet alle Wifi producten een goede gematchte antenne hebben. Het zou mooi zijn als er een site was waarin je de prestaties in reikwijdte van de verschillende producten zou kunnen vergelijken (of bestaat die site al?).

Berichten: 3.165

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Hoe werkt dat Wifi eigenlijk precies? Hoe voorkom je dat anderen meesurfen op jouw aansluiting? Wat is de maximale bandbreedte die je daar uit kan halen. Hoe gevoelig is dit systeem voor bijvoorbeeld atmosferische storingen (zware bewolking)?

Ik begrijp dat er een antenne en een kaart nodig is die de inkomende signalen ontvangen en verwerken maar daar houd mijn kennis op.

Berichten: 20

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Helaas weet ik meer van de radiostandaard voor GSM en Bluetooth af.

WLAN werkt op 2.4 GHz net zoals Bluetooth. Je hebt voor deze frequentie geen vergunning nodig. Dit komt doordat de frequentie vrijgegeven is door de authoriteiten, omdat deze frequentie bedoeld is voor de magnetron. Ja echt waar de magnetron werkt ook op 2.4 Ghz en is daarmee ook de grootste stoorbron (al heb ik daar in de praktijk nooit iets van gemerkt).

WLAN werkt met kanalen en Bluetooth met "frequentie hopping". Ik denk dat WLAN met TDMA (time devision multiple access) werkt, maar ik weet het niet zeker. Meeste storing treed op door reflecties van het eigen signaal tegen muren. Als je WLAN het niet goed doet kan een kleine verplaatsing (paar cm) al veel positief effect hebben.

Overigens...dat gedoe over straling...ik heb WLAN /BT and GSM eens vergeleken met meet-apperatuur. Ze stralen extreem weinig, maar wat bijna 100-1000X zoveel straalt is je magnetron. Als je dus naast een magnetron staat die aanstaat krijg je even veel straling op je als wel 100 mobile telefoons....snap ook niet dat hier nog nooit discussie over is onstaan...ik ga nu zelf minimaal 1 meter van de magnetron afstaan als ik iets opwarm!!!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

@Roland1975: Heb je ook een mening over de kansen van UWB in de nabije toekomst? Er wordt namelijk gezegd dat dit hogere snelheden kan bieden terwijl het tegelijk minder straling oplevert (goed voor de gezondheid en voor de accu).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 20

Re: Wifi tegenhouden lukt niet

Ik heb me nog niet verdiept in UWB technologie. Kan je er geen antwoord opgeven. :)

Op het moment werk ik voornamelijk met GPRS / Bluetooh en soms DECT. Meeste technische details heb ik tijdens mijn opleiding geleerd. Testje mbt signaal sterktes heb ik thuis gedaan met de spectrum-analyser van mijn werk. Had hem meegenomen om te bekijken wat voor signalen van een radiomast afkomen die 200m van mijn huis afstaat. Bleken 3 standaard radio kanalen te zijn.

Reageer