[Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

[Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

Hoi,

Ik zoek hulp bij het maken van mijn studiekeuze, en aangezien ik voornamelijk geïnteresseerd ben in wetenschap, leek dit me wel ideaal. :)

Omdat er zoveel verschillende wetenschapsrichtingen zijn, kan ik niet kiezen.

Ik weet ook niet met welke interesses je best waar naartoe kunt.

ik ben voornamelijk geïnteresseerd in chemie en biologie, maar bij biologie dan minder in bijvoorbeeld de therminale oxidaties. Ik doe heel graag practica, en ben graag actief bezig, m.a.w. achter een bureau zitten van 9-16u is niets voor mij.

Aardrijkskunde vind ik ook nog wel interessant, maar dan astrologie, en vulcanologie... Ecologie en ruimtegebruik schrikken me dan weer af:)

Momenteel denk ik dat ik dan zou kunnen gaan volgen : Biochemie, Biomedische wetenschappen, of Bio-ingenieur.

Maar hulp, suggesties en commentaar is gewenst.

Alvast bedankt,

Wouter
Ik ben gewoon mezelf...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

Bij Biochemie ga je meer bezig zijn met chemische reacties in levende zaken.

Biomedische wetenschappen gaat dan al naar de geneeskunde toe.

Bio-ingenieur is dan weer lekker algemeen, waar je van alles iets gaat zien.

Ik denk dat je voor alle 3 de richtingen +/- evenveel practica gaat hebben, maar die practica zullen op een ander gebied gericht zijn. Daarvoor kan je volgens mij best eens naar een opendeurdag gaan van een school die zo'n richting geeft. (Je moet ook in je achterhoofd houden dat aantal practica ook afhankelijk is van school tot school)

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

Bedankt,

Maar ik vraag me ook af welke richting je uitkunt met bio-ingenieur? of biomedische wetenschappen?en welk werk verricht je dan later?
Ik ben gewoon mezelf...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

Ik ken iemand in m'n entourage die nu bio-ingenieur is en later in de landbouwsector wil gaan werken als zijnde adviseur, of onderzoeker. Dus zeg maar onderzoek doen naar bepaalde zaken om bv plantengroei te stimuleren, verontreiniging tegengaan, etc... De waaier aan beroepen waar je het kan gebruiken is vrij groot vermits je zo'n grote basis hebt meegekregen.

Bij biomedische wetenschappen kom je meestal ook in onderzoek terecht naar zaken die gezondheid, medicatie, genezingstherapiën als doel hebben. Bijvoorbeeld ontwikkeling van nieuwe medicijnen, kankeronderzoek,...

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

hmmm... bedankt voor de info, het zal dus waarschijnlijk 1 van die 2 worden:)

bedankt voor de info!
Ik ben gewoon mezelf...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

yw,

als je in belgië woont moet je je zeker nog geen zorgen maken, want normaal krijg je na januari enorme hopen brochures in je brievenbus en op school over verdere studiekeuzes.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

niet alleen na januari:) ik kreeg er zelfs al in september:S de beste brochure is die van de Rijksuniversiteit Gent, daar staat tenminste in wat en voor wie... maar dat is me net iets te ver:)

maar ik wou vooral reacties van echt wetenschappers, ik bedoel van mensen die er in het dagelijks leven mee bezig zijn, zoals dus op dit forum. die spreken dan uit ervaring:)

nogmaals bedankt
Ik ben gewoon mezelf...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

In Gent zijn ze al een tijdje niet meer de 'Rijksuni...' hoor, gewoon Universiteit Gent :)

Als aardrijkskunde je zo interesseert, kan je ook geografie overwegen, maar dat is wel wat anders dan je huidige opties.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 40

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

ik ben nu bezig met "biomedische laboratoriumtechnologie" aan het KaHo sint lieven in gent...

het eerste jaar is vrij algemeen (ook veel fysica enzo) en dan het 2 de en het 3de jaar gaat da ofwel door naar medische laboratoriumtechnologie ofwel farmacie en biotechnologie...

je moet anders maar es kijken op hun site...

http://www.kahosl.be/opleidingen/opleiding.asp?ID=7

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: [Studiekeuze] Hulp bij studiekeuze

ah, bedankt... en welke richtingen kan je ermee uit na het afstuderen?(en na masters?)
Ik ben gewoon mezelf...

Reageer