vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

hoi allemaal.

een paar jaar terug heb ik mijn MBO diploma gehaald (proces- en mileutechniek), met heel goede cijfers voor natuur- en wiskunde.

door verblijfsproblemen kon ik niet doorstuderen. inmiddels zijn alle mijn problemen opgelost. en na veel orienteren voel ik me zeer aangetrokken door technische natuurkunde. ik ben dan ook van plan om een toelatingsexamen te doen bij een van de 4 technische uni's.

mijn vraag aan de stundenten die deze studie doen is: is het voor mij haalbaar met een MBO-niveau te beginnen aan de technische natuurkunde? of kan ik beter er niet aan beginnen?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Met MBO, moet je dan niet eerst HBO doen?

(Technische) natuurkunde kent drie vereisten.

1) Je moet een beta zijn (dus abstract kunnen denken)

2) Je moet een goede motivatie hebben

3) Je moet doorzettingsvermogen hebben.

Dan moet het zeker lukken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Je hebt bij de MBO opleiding een speciale richting ter voorbereiding, op een hogere opleiding (je krijgt dan extra en hogere wis- en natuurkunde).

Als je deze hebt gevolgt kun je in ieder geval naar een aan een hogere opleiding beginnen (anders dus niet).

Je kunt ook een toelatings examen doen op die betreffende universiteit, of

je kunt d.v.m. een cursus (b.v. LOI) gevolgt door een staatsexamen je wiskunde (B 1 en 2) en natuurkunde (1 en 2) diploma halen (Beta) (dit kun je in 1 jaar doen).

Maar elke universiteit heeft andere eisen dus moet je die eerst even bekijken (websites)

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Jongens, hij heeft het over een colloq. doctum... dus niet over de algemene toelatingseisen

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Een wat?

Berichten: 32

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

voor de mensen die de afgelopen tijd in een grot geleefd hebben:

http://www.colloquiumdoctum.leidenuniv.nl/

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Vanuit grot:

'gesprek' is korter en duidelijker.

Maar is dit 'geleerd gesprek' een toelatingsexamen of niet? En waaruit blijkt dat de gebruiker al kans maakt op een Colloquium doctum.

Verder begrijp ik niet wat er mis is met een hbo opleiding TN. Waar ik, zei de gek, een diploma van heb behaalt.

edit: snap je het met de kommatjes wel?

Berichten: 32

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

DePurpereWolf schreef:Vanuit grot:

'gesprek' is korter en duidelijker.

Maar is dit 'geleerd gesprek' een toelatingsexamen of niet? En waaruit blijkt dat de gebruiker al kans maakt op een Colloquium doctum.

Verder begrijp ik niet wat er mis is met een hbo opleiding TN. Waar ik zei de gek een diploma van heb behaalt.
dat van de groep moet je niet serieus nemen hoor, beetje cynisme kan geen kwaad ;)

enfin, het is een toelatingsexamen voor mensen met de minimale leeftijd van 21 jaar. Het examen hangt af van de opleiding, bij journalistiek moet je bijv. alleen een betoog op vwo niveau (kunnen) schrijven. Heb je een voldoende, dan kan je met 0 diploma's journalistiek op WO niveau studeren. Bij technische studies krijg je dus een lading wiskunde e.d.

Ik geef mensen die bij deze studies zo binnen proberen te komen weinig kans.

Ehh..hetgeen wat je zei over HTS TN snap ik niet helemaal... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

Ehh..hetgeen wat je zei over HTS TN snap ik niet helemaal... :shock:


HBO (het vroegere HTS) kent ook een studie Technische natuurkunde (die dePurpereWolf heeft gevolgd) en is zonder toelatingsexamen te doen, omdat onze vraagsteller al een MBO diploma heeft.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 32

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

2997924585 schreef:Ehh..hetgeen wat je zei over HTS TN snap ik niet helemaal... :shock:
HBO (het vroegere HTS) kent ook een studie Technische natuurkunde (die dePurpereWolf heeft gevolgd) en is zonder toelatingsexamen te doen, omdat onze vraagsteller al een MBO diploma heeft.
in dat geval zou mijn antwoord zijn:

baas boven baas...

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

beste Gast besef wel dat een opleiding aan het wetenschappelijke onderwijs het tempo vele malen hoger is dan op het MBO.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: vraag aan de teschnische natuurkunde studenten.

gast schreef:mijn vraag aan de stundenten die deze studie doen is: is het voor mij haalbaar met een MBO-niveau te beginnen aan de technische natuurkunde? of kan ik beter er niet aan beginnen?

alvast bedankt.
Met MBO direct naar TU Delft, Twente of Eindhoven kan niet. En moet je ook niet willen. Het niveau verschil tussen VWO en universiteit is al erg groot. Haal je op het VWO met gemak een 8, dan moet je op de universiteit hard werken voor een 6 (ik spreek uit ervaring). Natuur en wiskunde op MBO is qua niveau lager dan VWO, dus je begrijpt dat het een hele moeilijk stap is.

Een betere stap is om HBO Tech.Nat. te gaan doen, deze overgang is beter behapbaar. Qua stijl en lesmethodiek sluit het ook beter aan. Als je dan je eerste jaar hebt gehaald, en je vindt het leuk, dan kan je als nog overstappen naar de TU. Maar HBO TN is ook een prachtige opleiding. HBO is wat praktischer, en minder theoretisch dan de TU. Het is maar net wat je voorkeur heeft. Maar wat je ook doet: het is hard werken, maar ook erg mooi (zeker achteraf :-) )

succes met een moeilijke keuze

Reageer