Wetenschapsquiz 2006

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Wetenschapsquiz 2006

En de vragen voor de wetenschapsquiz 2006 zijn bekend!

http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_6V7KFX
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 824

Re: Wetenschapsquiz 2006

Leuk! Meteen even ingevuld, ik ben benieuwd...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wetenschapsquiz 2006

Leuk! Meteen even ingevuld, ik ben benieuwd...
...."even", zei de lolbroek :?:

Alleen al met die vraag van die steen in het badwater ben ik een half uurtje zoet geweest om te proberen fatsoenlijke gegevens boven water te krijgen (voor de zekerheid, want het antwoord voelde ik wel aan).

Ik heb zo'n vaag voorgevoel dat er weer een paar "leuke" discussies gaan ontstaan nadat de officiële antwoorden bekend zijn. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 201

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik snap hier dus echt helemaal niks van rofl ! Veelte ingewikkeld voor mij :)
Pa's wijze lynx bezag vroom het fikse aquaduct.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik snap hier dus echt helemaal niks van rofl ! Veel te ingewikkeld voor mij :)
Niet te gauw ontmoedigd raken! Met goed googlen kom je ook een heel eind. Dat verhaal van die leeglopende fles bijvoorbeeld kun je zelf proberen boven de gootsteen. Dat is dan wel weer het leuke van sommige van die vragen. :)

Ik snap alleen niet wat ze nou met die beweging van die ober bedoelen. Ik krijg zoiets niet voor elkaar. :?:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik vond het niet eens zo moeilijk. Maja, ik zal dan ook wel veel fout hebben, ik heb niks met berekeningen aan getoont ofzo. Die met die baksteen in dat bad was leuk, maar ik kwam al wel snel op een antwoord. Maar als Jan er een halfuur mee bezig was, is dat denk ik niet zo'n goed teken...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 597

Re: Wetenschapsquiz 2006

Rammelslakje schreef:Ik snap hier dus echt helemaal niks van rofl ! Veel te ingewikkeld voor mij :)
Niet te gauw ontmoedigd raken! Met goed googlen kom je ook een heel eind. Dat verhaal van die leeglopende fles bijvoorbeeld kun je zelf proberen boven de gootsteen. Dat is dan wel weer het leuke van sommige van die vragen. :)

Ik snap alleen niet wat ze nou met die beweging van die ober bedoelen. Ik krijg zoiets niet voor elkaar. :)
die van die ober snap ik ook niet

ben blij dat ik niet de enige ben :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wetenschapsquiz 2006

Bedankt Bart, ik was alweer vergeten dat de quiz dit weekend gepubliceerd zou worden. Terwijl ik het toch altijd trouw invul.

Voor het gemak, hier de vragen op een rijtje (als jullie een fout ontdekken, geef het aub door):
  • Het is oudejaarsavond en je besluit dat het leuk zou zijn om champagne met een lekkere schuimkraag neer te zetten. Hoe krijg je champagneschuim stabiel?
    • Door een scheutje bier toe te voegen.
    • Door er een schepje suiker bij te gooien.
    • Door er stikstof in te blazen.
  • Houd als een ober een bord hete soep op de gespreide vingers van je hand. Draai je hand met daarop het bord rond. Hoeveel rondjes moet je draaien voordat je arm weer terug komt in de beginstand?
    • 1.
    • 2.
    • 3.
  • Je beklimt een berg tot op honderd meter hoogte. Je kunt tot aan de horizon kijken. Naar welke hoogte moet je klimmen om vier keer zo ver te kunnen zien?
    • 400 meter.
    • 1600 meter.
    • 3200 meter.
  • Waarom zijn er vooral bij aflandige wind kwallen aan de kustlijn?
    • Omdat er dan veel algen aan de kust te vinden zijn.
    • Omdat ze warm water zoeken.
    • Omdat ze worden meegevoerd door de stroming.
  • Wat is het zwaarst: een liter volle melk of een liter magere melk?
    • Ze zijn even zwaar, een liter is een liter.
    • Een liter volle melk.
    • Een liter magere melk.
  • Waardoor is de Engelse wijnbouw te gronde gegaan?
    • Doordat in de dertiende eeuw het drinken van wijn verboden werd.
    • Door de kleine ijstijd.
    • Door huwelijken van Engelse koningen.
  • Twee wolken bevatten evenveel water. De ene is ontstaan in vervuilde lucht en de andere in schone lucht. Uit welke wolk zal het eerst regen vallen?
    • Uit de wolk in de vervuilde lucht.
    • Uit de wolk in de schone lucht.
    • Het maakt geen verschil.
  • Quizdeelnemers wordt gevraagd om geen kleding met een fijn streepjespatroon te dragen wanneer zij op tv verschijnen. Waarom is dat?
    • De verticale strepen onderbreken de timing van het digitale signaal.
    • Streepjespatronen veroorzaken interferentie met de scanfrequentie van de camera's.
    • Een gestreept patroon produceert valse kleuren op de analoge tv thuis.
  • Groenland is op sommige wereldkaarten even groot als Australië? Hoe kan dat?
    • Dat is een politieke keuze van de kaartenmaker.
    • Dat is een optische illusie, doordat Australië geheel door grote oceanen is omgeven.
    • De kaarten zijn gemaakt om kompaskoersen uit te zetten.
  • Hoe kun je een ei zo koken dat de dooier stolt en het eiwit niet?
    • Door het ei 18 seconden in de magnetron te zetten op 400 watt.
    • Door het ei 8 uur lang in water van 63 graden te laten staan.
    • Door het ei 12 minuten lang afwisselend 30 seconden in kokend water en 30 seconden in ijswater te dompelen.
  • Vlak achter een voorligger verbruikt een fietser minder energie dan als hij alleen fietst. Maar heeft de koprijder ook profijt van die situatie?
    • Nee, integendeel, hij moet wat harder trappen.
    • Nee, het maakt geen verschil.
    • Ja.
  • Je hebt twee identieke bakjes met in de bodem een identiek gaatje. Bij één bakje bevestig je onder het gat een twintig centimeter lang rubberslangetje. Je vult beide bakjes met evenveel water. Welk bakje loopt het snelst leeg?
    • Het bakje met het slangetje.
    • Het bakje zonder slangetje.
    • Beide bakjes lopen even snel leeg.
  • Wat gebeurt er wanneer je een stalen kogel in de Marianentrog dumpt?
    • Hij zal steeds sneller zinken.
    • Hij zal steeds langzamer zinken.
    • Hij zal op zekere diepte blijven zweven in het water.
  • Je doet een dekbedhoes samen met kleiner wasgoed in de wasmachine. Hoe komt het dat aan het eind van het wasprogramma het kleine wasgoed in de dekbedhoes gedraaid is?
    • Door het heen en weer bewegen van de trommel.
    • Doordat klein wasgoed gevoeliger is voor waterwervels dan groot wasgoed.
    • Door het oppervlakteverschil tussen de dekbedhoes en het kleine wasgoed.
  • Wat is het nut van al die plooien in je oorschelpen?
    • Ze dempen harde geluiden.
    • Ze zorgen ervoor dat je kunt horen op welke hoogte een geluidsbron zich bevindt.
    • Ze zorgen ervoor dat je geluid van links en rechts kunt onderscheiden.
  • Je krijgt achter elkaar in willekeurige volgorde zes taarten te zien van verschillende grootte. Na elke taart moet je beslissen of je deze wilt of niet. Je mag maar één keer ja zeggen. Wat is de beste strategie om de grootste taart te bemachtigen?
    • Je verwerpt de eerste twee mogelijkheden en kiest daarna voor de eerste taart die groter is dan de eerste twee.
    • Je verwerpt de eerste vier mogelijkheden en kiest daarna voor de eerste taart die groter is dan de eerste vier.
    • Met een dobbelsteen, want het zal altijd een gok blijven.
  • Is het waar dat de zee rustiger wordt als er olie op de golven drijft?
    • Ja, maar alleen bij zeer grote hoeveelheden olie, zodat er een dikke laag ontstaat.
    • Ja, maar alleen bij een zeer dun laagje olie.
    • Nee, het is een fabeltje.
  • Met een staafmagneet kun je een kilo ijzer optillen. Je zaagt de staaf precies doormidden. Hoeveel kun je maximaal met elk van de twee kleine staven optillen?
    • Ongeveer een kilo.
    • Rond 3/4 kilo.
    • Iets meer dan een pond.
  • In een badkuip met 100 liter water drijft een bootje met daarin 10 kilo zout. Je vervangt het zout door een steen van 10 kilo en lost het zout op in de badkuip. Wat gebeurt er met het waterpeil?
    • Het stijgt.
    • Het daalt.
    • Het blijft gelijk.
  • Hoe schenk je een volle fles met vloeistof het snelste leeg?
    • Door hem recht en zo stil mogelijk op zijn kop te houden en op de bodem te tikken.
    • Door eerst te schudden en hem met de flessenhals schuin naar beneden te houden.
    • Door hem eerst om zijn lengteas rond te draaien en hem met de flessenhals schuin naar beneden te houden.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsquiz 2006

Jan wilde kennelijk de massa van 10kg zout weten :)

Met een beetje logisch nadenken en de wet van Archimedes natuulijk is het nog een van de makkelijkste vragen (dat vond ik dan).

Dat met die ober: houd je onderarm verticaal omhoog, buig je pols naar achteren en laat je vingers de lucht in wijzen (alsof er een bord op ligt). Probeer nu helemaal rond te draaien, maar houd je vingers verticaal in de lucht. Er komt een punt dat je je hele arm mee moet laten bewegen. Op een gegeven moment kom je weer in de oude positie terecht. En tel dan eens hoeveel omwentelingen het bord heeft gemaakt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 824

Re: Wetenschapsquiz 2006

Bart schreef:Jan wilde kennelijk de massa van 10kg zout weten :)

Met een beetje logisch nadenken en de wet van Archimedes natuulijk is het nog een van de makkelijkste vragen (dat vond ik dan).


Let wel op dat je het zout oplost in het water! :?:
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wetenschapsquiz 2006

Jan wilde kennelijk de massa van 10kg zout weten
Het wordt nou toch wel een beetje dol als er zo ernstig aan mijn mentale capaciteiten getwijfeld gaat worden. :)

Maar even serieus, gaan we nog een interne competitie doen? Iemand naar wie we onze antwoorden kunnen PB-en en die dan achteraf zegt wie van ons het het best heeft gedaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wetenschapsquiz 2006

Nja, je kan elke vraag perfect op internet opzoeken. Eigenlijk zou je gewoon direct moeten invullen wat je denkt, anders wordt het gewoon de beste google'er die de meeste punten haalt :) Maar die vraag over het zout is niet zo erg moeilijk als je ook ff denkt aan boten die tussen zout en zoetwater varen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wetenschapsquiz 2006

Die zoutbadbootvraag lijkt niet moeilijk, maar als ik zo bij Bart en Cycloon tussen de regels door probeer te lezen komen wij alledrie op een ander antwoord. En er zijn maar drie verschillende antwoorden. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Wetenschapsquiz 2006

Met google test je je kennis niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Wetenschapsquiz 2006

Met google test je je kennis niet.
Dat ben ik niet met Sybke eens. Als je niet weet waarnaar je moet zoeken vind je ook niks, of juist de foute antwoorden. Een hoop van bovenstaande vragen zijn echt niet rechtstreeks met google te beantwoorden.

Verder kom je al googlend de dubbelzinnigheden tegen die in de vragen zitten, en als je die kunt beredeneren ben je een heel eind onderweg met je kennis. Veel beter dan met je onderbuik antwoorden gaan zitten geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer