Wetenschapsquiz 2006

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik heb dan toch maar een poging gedaan en me een klein uurtje bezig gehouden. Ik verwacht niet veel :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wetenschapsquiz 2006

Rov schreef:Kleine foutje:
Wat is het zwaarst: een liter volle melk of een liter magere melk?

  1. Ze zijn even zwaar, een liter is een liter.

  2. Een liter volle melk.

  3. Een liter halfvolle melk.
Zou de antwoord 3 niet moeten zijn "Een liter mager melk" (of in de opgave een liter halfvolle melk).
Ja klopt, bedankt, ik heb het aangepast. :)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.290

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik ben de  eerste "penguin vraag" al tegengekomen.
ikke ook. twee wel, misschien drie, maar bij die derde kan het zijn dat mijn eigen snavel in de weg zit.

Het valt niet mee om de perfecte vraag te stellen...... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.780

Re: Wetenschapsquiz 2006

Bart schreef:Ik ben de  eerste "penguin vraag" al tegengekomen.
ikke ook. twee wel, misschien drie, maar bij die derde kan het zijn dat mijn eigen snavel in de weg zit.

Het valt niet mee om de perfecte vraag te stellen...... [rr]
Wat is een "pinguin vraag/penguin question"? Een vraag waar meerdere antwoorden mogelijk zijn? Een vraag waar meerdere antwoorden bij voorbaat afvallen?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Wetenschapsquiz 2006

Wat is een "pinguin vraag/penguin question"? Een vraag waar meerdere antwoorden mogelijk zijn? Een vraag waar meerdere antwoorden bij voorbaat afvallen?


Een vraag waar meerdere antwoorden afvallen lijkt me juist de bedoeling :wink:
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.290

Re: Wetenschapsquiz 2006

Op een vraag over de poten van een penguin gaf NWQ vorig jaar zelf het foute antwoord.

Overigens versta ik er wel ongeveer onder wat je hierboven zegt. Er zitten meerdere vragen in waar je door, niet expliciet genoemde en daarmee zelf te interpreteren, voorwaarden te stellen, aan een ander (en onder die voorwaarden goed) antwoord kan komen dan het hier waarschijnlijk als goed bedoelde.

En zo zitten er elk jaar helaas wel een aantal van die discutabele vragen in.

Zoals ik al zei, het valt niet mee goede vragen te stellen. Ik wil in een gesloten envelop drie correcte berekeningen stoppen die voor de zoutwaterbadbootvraag respectievelijk op a, b en c uitkomen. En daarvoor hoef ik echt geen idiote zijwegen te gaan bewandelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.780

Re: Wetenschapsquiz 2006

Johan2 schreef:Wat is een "pinguin vraag/penguin question"? Een vraag waar meerdere antwoorden mogelijk zijn? Een vraag waar meerdere antwoorden bij voorbaat afvallen?
Een vraag waar meerdere antwoorden afvallen lijkt me juist de bedoeling :wink:
:) Ha, ha, ja dat was niet zo slim geformuleerd wellicht. [rr] Maar ik dacht aan een specifieke vraag waarbij m.i. als a goed is, c niet fout kan zijn - en v.v. - waardoor ik aanneem dat het antwoord b moet zijn.
Overigens versta ik er wel ongeveer onder wat je hierboven zegt. Er zitten meerdere vragen in waar je, door niet expliciet genoemde en daarmee zelf te interpreteren, voorwaarden te stellen, aan een ander (en onder die voorwaarden  goed) antwoord kan komen dan het hier waarschijnlijk als goed bedoelde.
Grote genade, wat een zin, maar ik snap wat je bedoelt.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.290

Re: Wetenschapsquiz 2006

Grote genade, wat een zin,
Ja, ik heb wel eens zo'n bui. [rr]

Ik zag trouwens dat er nog een komma verkeerd stond om hem "vlot" te kunnen lezen.....(nu verplaatst)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ook ik heb eindelijk mijn antwoorden ingestuurd.

Ik zag trouwens wel dat er nog niet zo heel veel mensen meedoen. Dus kom op en pak je kans. Er is veel eer en ook een leuke prijs te winnen!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.290

Re: Wetenschapsquiz 2006

Nog een dag of tien, mensen. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsquiz 2006

Een blik in de database levert het volgende op: Nog veel te weinig mensen doen mee! Hoe meer zielen hoe leuker. Zo lang hoeft het invullen van 20 meerkeuzevragen niet te duren.

Ik heb inmiddels wel twee inzendingen zonder forumnaam en een inzending met een incorrecte forumnaam. Tenzij deze mensen zich bij mij melden (en zich kunnen identificeren aan de hand van andere gegevens die zij wel hebben ingevuld) kunnen zij alleen buiten mededingen meedoen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.290

Re: Wetenschapsquiz 2006

Nog een paar dagen de tijd om mee te doen: :)

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=50121
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 175

Re: Wetenschapsquiz 2006

Mag ik hem nog een keer invullen? Ik heb nog eens goed nagedacht en denk dat ik wel een paar fouten heb gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsquiz 2006

Sorry, nee. Daar kunnen we niet aan beginnen. Maar niet getreurd. Ik weet dat ik er inmiddels ook al drie fout heb en mogelijk zelfs 5. Dit gaat zeker niet mijn beste jaar worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik wacht de antwoorden wijs af om vervolgens mee te delen dat ik hetzelfde had, thuis op m'n kladpapiertje [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer