Wetenschapsquiz 2006

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsquiz 2006

Antwoorden zijn bekend. Zie het andere topic daarover.

De verwaarlozing van de volumetoename van het bootje is lijkt me inderdaad niet helemaal correct. Probleem bij het meenemen van deze toename is dat het oppervlak van zowel het bootje als de badkuip bekend moeten zijn (of zelfs de geometrie als deze twee geen constant oppervlak hebben met de hoogte).

Hoewel ik de vraag over de Marianentrog goed heb, heb ik toch zo mijn twijfels. Het is namelijk niet alleen de dichtheid van water dat veranderd bij hoge druk, maar ook de viscositeit van water. Deze laatste wordt lager, waardoor de wrijving lager wordt. Data die een collega heeft opgezocht geeft aan dat de kogel sneller zou vallen.

Het effect van de zwaartekracht is trouwens nihil.

De wijnbouw vraag is een pinguin-achtige vraag. Het verdwijnen van de wijnbouw zou namelijk door een combinatie van factoren gebeurt zijn. De huwelijken van Henry VIII is daar een van, de mini-ijstijd (die in dezelfde periode begon) een andere. Tevens is "door huwelijken tussen koningen" een slecht geformuleerd antwoord, omdat koningen onderling niet huwen. Daarmee zou de mini-ijstijd het "meest correcte antwoord" zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 824

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik weet niet of dit de goeie plek is maar:

Het antwoord op vraag 10 moet toch echt A zijn!!! We hebben het op school uitgeprobeerd. 8 uur op 63 is het perfecte zachte eitje, met een hard eiwit en een zachte dooier. Ik weet dat de uitslag niet discutabel is, maar ik kan het gewoon bewijzen!
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Wetenschapsquiz 2006

Het is namelijk niet alleen de dichtheid van water dat veranderd bij hoge druk, maar ook de viscositeit van water.
Lees ik goed dat je bedoelt dat die afnemende viscositeit een grotere invloed heeft dan die toenemende dichtheid?

Overigens zie ik niet hoe de vorm van bootje enige verschil zou kunnen maken in de waterverplaatsing, of de vorm van het bad enig verschil zou kunnen maken in de (relatieve) mate waarin het peil stijgt of daalt, tenzij je met ooppervlaktespanningen gaat zitten rekenen. Dat lijkt me echter heel ver gezocht.

Het volume van het water door de zouttoevoeging neemt veel sterker toe dan dat de waterverplaatsing als gevolg van de toegenomen dichtheid afneemt (voor een licht bootje)

Voor die Engelse wijn heb ik behoorlijk zitten googlen, en wél bronnen voor mini-ijstijd gevonden, géén voor koningshuwelijk(en). Maar omdat internet lang niet altijd gelijk heeft, wil ik me daar met plezier bij neerleggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Wetenschapsquiz 2006

Het antwoord op vraag 10 moet toch echt A zijn!!! We hebben het op school uitgeprobeerd. 8 uur op 63 is het perfecte zachte eitje, met een hard eiwit en een zachte dooier. Ik weet dat de uitslag niet discutabel is, maar ik kan het gewoon bewijzen!
Is er nog de mogelijkheid dat je thermometer iets afweek, of je verwarmings-systeem?? Ze zeiden dat het nogal nauw stak.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wetenschapsquiz 2006

Bart schreef:Antwoorden zijn bekend. Zie het andere topic daarover.

De verwaarlozing van de volumetoename van het bootje is lijkt me inderdaad niet helemaal correct. ......

Hoewel ik de vraag over de Marianentrog goed heb, heb ik toch zo mijn twijfels........

De wijnbouw vraag is een pinguin-achtige vraag. Het verdwijnen van de wijnbouw zou namelijk door een combinatie van factoren gebeurt zijn.......
Nou, dan ben ik toch weer een beetje getroost, omdat ik inderdaad waterpeil stijgt, kogel zakt steeds sneller en mini-ijstijd als antwoorden had.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 824

Re: Wetenschapsquiz 2006

Het antwoord op vraag 10 moet toch echt A zijn!!! We hebben het op school uitgeprobeerd. 8 uur op 63 is het perfecte zachte eitje, met een hard eiwit en een zachte dooier. Ik weet dat de uitslag niet discutabel is, maar ik kan het gewoon bewijzen!
Is er nog de mogelijkheid dat je thermometer iets afweek, of je verwarmings-systeem?? Ze zeiden dat het nogal nauw stak.
Het was wel exact, we hebben gewoon de meetaparatuur van school gebruikt, met begeleiding van onze natuurkundedocent. Ook hij had de proef al eens eerder gedaan en vond zo uit hoe hij zijn perfecte ei kon koken, moest ie alleen wel 8 uur wachten.

Maar het is ook logisch (niet helemaal het goeie woord maja), leg maar eens een groot stuk vlees een behoorlijke tijd in de magnetron, snij het doormidden en check for yourself. De binnen kant is lichtbruin (gaar) terwijl de buitenkant nog steeds rood is.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wetenschapsquiz 2006

Het antwoord op vraag 10 moet toch echt A zijn!!! We hebben het op school uitgeprobeerd. 8 uur op 63 is het perfecte zachte eitje, met een hard eiwit en een zachte dooier. Ik weet dat de uitslag niet discutabel is, maar ik kan het gewoon bewijzen!
Is er nog de mogelijkheid dat je thermometer iets afweek, of je verwarmings-systeem?? Ze zeiden dat het nogal nauw stak.
Ovotransferrin, the first of the egg-white proteins to uncoil, begins to set at around 61 degrees Celsius, or 142°F. Ovalbumin, the most abundant egg-white protein, coagulates at 184°F (edit: 84.5°C).  Yolk proteins generally fall in between, with most starting to solidify when they approach 158°F. Thus, cooking an egg at 158°F (edit: 70°C) or so should achieve both a firmed-up yolk and still-tender whites, since at that low temperature only some of the egg-white proteins will have coagulated.
http://www.discover.com/issues/feb-06/feat...ggheads/?page=1

Bij 61 graden stolt een deel van het eiwit. De rest stolt pas bij 84.5 graden. Dat zag je ook toen ze die eieren op TV aan het pellen waren. Het was niet HELEMAAL vloeibaar meer. Dus het was wel degelijk gedeeltelijk gestold. Het eigeel stolt tussen de 61 en 84 Graden waarbij het grootste gedeelte nabij de 70 graden begint te stollen.

Maar dat betekent nog niet dat antwoord A goed is:
A common misconception is that microwave ovens cook food from the "inside out". In reality, microwaves are absorbed in the outer layers of food in a manner somewhat similar to heat from other methods. The misconception arises because microwaves penetrate dry nonconductive substances at the surfaces of many common foods, and thus often deposit initial heat more deeply than other methods
. http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wetenschapsquiz 2006

Is er trouwes een website ofzo met uitleg over alle antwoorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wetenschapsquiz 2006

Is er trouwes een website ofzo met uitleg over alle antwoorden?
http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_6V7KFX . Daar kun je aan het begin van de vragenlijst links boven klikken voor de antwoorden. :)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Wetenschapsquiz 2006

Ik zie trouwens in de forum-uitslagen dat ik bij het invullen wel een vreemde fout heb gemaakt. :) Die vraag van die melk heb ik wel goed op mijn kladblaadje staan, en ik weet ook zeker dat ik die goed had beredeneerd. Tja, bijkomend gevaar van multiple-choice. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer