Welke eigenschap op welk DNA?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Welke eigenschap op welk DNA?

Hey mensen, ik heb een vraag die ik nog steeds niet beantwoord kan krijgen.

Het Human Genome Project doet onderzoek naar het menselijk genoom en nu hebben ze per dna-streng de genetische volgorde (van de a,t,c en g's) vastgesteld. Maar ze weten ook welke ziekte of ziekteveroorzaker op welk gen ligt en waar precies.

Maar hoe kunnnen ze nou weten dat een gen anders is en dat die ziekte precies daar op dat gen ligt? En is het niet zo dat sommige genen onderling samenwerken en dat het dus maar de vraag is of iets tot uiting komt omdat dit van een combinatie van factoren afhankelijk is?

Berichten: 704

Re: Welke eigenschap op welk DNA?

om een klein voorbeeld te noemen: sikkelcelanemie

DNA bevat bepaalde restrictie-sites --> plaatsen waar restrictie enzymen knippen. Bij een persoon die geen sikkelcelanemie heeft wordt normaal hemoglobine gemaakt en het DNA hiervoor bevat een restrictie site die het DNA op die plaats in een stuk vaan 200 en 1100 basenparen knipt.

Bij sikkelcelanemie blijkt doior een mutatie deze restrictie site te zijn verdwenen, wat dus resulteert in een DNA-stuk van 1300 basenparen.

Dit kunnen ze zichtbaar maken met een zogenaamde Southern blot. Je isoleert dan een stuk DNA (het B-globine gen) en laat er een bepaalde restrictieenzym op los (in dit geval Cvn I). Vervolgens gebruik je een radioactieve probe complement aan het B-globine gen. Bij een normaal persoon krijg je dus een streepje te zien bij 200 en bij 1100 en bij sikkelcelanemie bij 1300 basenparen (gescheiden met gel electroforese).

Op dezelfde manier kun je testen op variable number of tandem repeats (herhalingen in het DNA).

Re: Welke eigenschap op welk DNA?

Dit kunnen ze zichtbaar maken met een zogenaamde Northern blot. Je isoleert dan een stuk DNA (het B-globine gen) en laat er een bepaalde restrictieenzym op los (in dit geval Cvn I). Vervolgens gebruik je een radioactieve probe complement aan het B-globine gen.


Dit gebeurt met een Southern blot. Alleen als je RNA gaat blotten en wilt aantonen met probes, spreek je van een northern blot. Draait het om eiwitten dan is het een western blot.

Berichten: 704

Re: Welke eigenschap op welk DNA?

die haal ik dus altijd door elkaar haha je heb helemaal gelijk :shock: (rotnamen. is om het allemaal simpel te houden zeg ik maar .....)

heb het inmiddels veranderd ;)

Reageer