Springen naar inhoud

NH4 bepaling

• Log in om te kunnen reageren

distrusted

distrusted

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2004 - 19:00

hey mense..vooral de smartones
ik heb een bepaling gedaan van ammoniumnitraat met hydroxide
ammonium heb ik 1 gram in 100 ml water = 12,5 mmol
hydroxide heb ik 50 ml met 2,0 M = 100 mmol

totale oplossing is 150 ml..maar voordat ik moet titrere moet ik het NH3 dat ontstaat uitkoken, want anders gaat het reageren met HCl. Door te koken verandert mijn oplosiing van 150 ml naar 75 ml.

van de 75 ml dat ik pipetteer ik 10 ml
het gemiddelde HCl dat reageert met de overmaat hydroxide is 17,75 ml van 1,0 M ..dus ook 17,75 mmol.

Nou snap ik niet hoe ik terug moet rekenen? hoeveel ml oplossing moet ik nou gebruiken 150 ml of 75 ml..pretty frustrating! ik gebruik deze bepaling als vb voor mijn eigenlijke bepaling, want hiervan weet ik al het gehalte ammonium..maar bij de berekeingen loop ik vast..
NY one wanna help? plz coolywooly

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2004 - 20:06

dit is een examenopgave geweest op het vwo een aantal jaar geleden. Het probleem zit hem in het volgen van het verhaaltje.

we hebben x mmol NH4 + in 100 mL water en daar voegen we een overmaat loog toe zodat alle ammonium wordt omgezet in ammoniak. We hebben nu dus x mmol NH3. Ook blijft er een rest aan OH- in de oplossing over en die willen we bepalen. We weten immers hoeveel loog we hebben toegevoegd. Het volume van deze oplossing is 150 mL.

we koken de NH3 eruit zodat we enkel OH- overhouden en die titreren we met HCl. En hier klopt je verhaal niet: want zit er nu in die 10 mL 17,75 mmol OH-? (dit kan namelijk niet, want dan zou je 133,125 mmol OH- overhouden. terwijl je maar 100 mmol hebt toegevoegd.)
Ik neem dus even aan dat er in de 150 mL dus nog maar 17,75 mmol OH- over was. (wat er in de 75 mL zit, zit ook in 150 mL want het aantal mol OH- verandert niet, enkel de concentratie)

we weten dus dat er dan 100 - 17,75 mmol OH- met de NH4 + heeft gereageerd en dus zat er 82,25 mmol NH4 + in je 100 mL water want NH4+ reageert in de verhouding 1:1 met OH-

Dit is een standaard terugtitratie waarbij je een overmaat terugtitreert. Wat trouwens makkelijker is is de NH3 in een overmaat HCl-oplossing te leiden en dan de overmaat HCl terugtitreren met loog --> weet je meteen hoeveelheid NH3 en dus ook NH4 +

De 75 mL gebruik je dus alleen maar om je overmaat OH- te bepalen die ook in je 150 mL oplossing zit voor het koken. En omdat je weet hoeveel mmol OH- je hebt toegevoegd en je weet hoeveel er overblijft, weet je ok wat er heeft gereageerd.

distrusted

distrusted

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2004 - 20:23

kijk we hadden eerst 150 ml waarin 100 mmol zat
dat ginge we koke..waardoor ons oplossing verminderde naar 49 ml..foutje van 75 ml
daarvan pippeteer ik 10 ml..waarbij door titratie 17,75 mmol hcl nodig heb.

dan heb ik totaal tog 4,9 keer 17,75 mmol overmaat OH..de rest heeft gereageerd met NH4

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2004 - 20:24

ja als je het gehomogeniseerd hebt wel ja. Dat is dan je hoeveelheid OH- die niet met de NH4 + heeft gereageerd. Dan heb je dus 13 mmol NH4 + in je 100 mL water zitten.

distrusted

distrusted

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2004 - 20:31

weet jij toevallig ook de formule van ammoniumstikstof

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2004 - 20:39

ammoniumnitraat zoals jij had beschreven is natuurlijk NH4NO3 maar van ammoniumstikstof heb ik nooit gehoord, wel van ammoniumnitride: (NH4)3N

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures