Versnelling en ruimte/tijd kromming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 379

Versnelling en ruimte/tijd kromming

Als zware massa en trage massa gelijk zijn (Mach/Einstein) en zware massa het gevolg is van kromming van ruimte/tijd dan lijkt het logisch te veronderstellen dat trage massa ook verklaart kan worden ruimte tijd kromming.

Klopt het dat een massa die versnelt t.o.v. zijn wereldlijn door zijn versnelling een extra kromming van ruimte/tijd veroorzaakt? Is hier iets over bekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

ja een versnellende massa ervaart een grkrommde ruimte-tijd.

ga maar eens na wat er gebeurd met de baan van een foton als jij recht neer beneden valt (versnelt) en er komt een foton langs, dan beschijft de baan van het foton een parabool en geen rechtelijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

Antoon schreef:ja een versnellende massa ervaart een grkrommde ruimte-tijd.  

ga maar eens na wat er gebeurd met de baan van een foton als jij recht neer beneden valt (versnelt)
Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed opvat:

- Een voorwerp dat zijn wereldlijn volgt is in vrije val. Je hebt dan niets te maken met trage massa, behalve als je het vertraagt, (extra) versnelt of van richting verandert.

- En iedere (zware) massa veroorzaakt kromming van de ruimte, en laat zijn wereldlijn beinvloeden door krommingen door andere zware massa's.

Het bovenstaande is mij duidelijk. Maar mijn vraag is of een massa extra kromming veroorzaakt wanneer deze wordt versneld/vertraagd t.o.v. zijn wereldlijn, waarvan het effect als traagheid van de massa wordt ervaren.

Even de lift van Einstein als voorbeeld: Zijn gedachtegang is dat een waarnemer in een gesloten lift aan niets kan merken of de lift stil staat op aarde of wel zweeft in de ruimte maar versnelt wordt door met een constant kracht aan een touw te trekken dat aan de lift gekoppeld is. In het eerste geval heb je te maken met effect van zware massa, in het tweede geval met het effect van trage massa.

Mach en Einstein concluderen hieruit dat trage massa = zware massa. Later toont Einstein aan dat de oozaak van zware massa de kromming van ruimte is. Is de oorzaak van de kracht die de man in de tweede lift ervaart ook te wijten aan een door de versnelling opgewekte krommig van de locale ruimte?

Berichten: 624

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

ajw schreef:
Antoon schreef:ja een versnellende massa ervaart een grkrommde ruimte-tijd.  

ga maar eens na wat er gebeurd met de baan van een foton als jij recht neer beneden valt (versnelt)
Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed opvat:

- Een voorwerp dat zijn wereldlijn volgt is in vrije val. Je hebt dan niets te maken met trage massa, behalve als je het vertraagt, (extra) versnelt of van richting verandert.

- En iedere (zware) massa veroorzaakt kromming van de ruimte, en laat zijn wereldlijn beinvloeden door krommingen door andere zware massa's.

Het bovenstaande is mij duidelijk. Maar mijn vraag is of een massa extra kromming veroorzaakt wanneer deze wordt versneld/vertraagd t.o.v. zijn wereldlijn, waarvan het effect als traagheid van de massa wordt ervaren.

Even de lift van Einstein als voorbeeld: Zijn gedachtegang is dat een waarnemer in een gesloten lift aan niets kan merken of de lift stil staat op aarde of wel zweeft in de ruimte maar versnelt wordt door met een constant kracht aan een touw te trekken dat aan de lift gekoppeld is. In het eerste geval heb je te maken met effect van zware massa, in het tweede geval met het effect van trage massa.

Mach en Einstein concluderen hieruit dat trage massa = zware massa. Later toont Einstein aan dat de oozaak van zware massa de kromming van ruimte is. Is de oorzaak van de kracht die de man in de tweede lift ervaart ook te wijten aan een door de versnelling opgewekte krommig van de locale ruimte?
Ik hoop dat ik je vraag goed heb begrepen, ik doe even een poging.

De man in de lift kan dus geen onderscheid maken tussen het zwaartekrachtsveld en de versnelling van de lift. Je kunt dus naar een locaal inertiaalstelsel transformeren mocht er een zwaartekrachtsveld zijn. Dat betekent dat de metriek vlak is, en dat er dus geen ruimte-tijd kromming is. De kracht is dan niet het gevolg van de ruimte-tijd kromming, maar komt gewoon als krachtterm in je geodetische vergelijking terecht, denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

Dat betekent dat de metriek vlak is, en dat er dus geen ruimte-tijd kromming is. De kracht is dan niet het gevolg van de ruimte-tijd kromming, maar komt gewoon als krachtterm in je geodetische vergelijking terecht, denk ik.
Er moet toch een oorzaak zijn dat die kracht in je geodetische vergelijking terecht komt? De vraag gaat over het waarom van de kracht die ervaren wordt als effect van trage massa (inertie), en komt voort uit de recente thread over rotatie.

Blijft een vlakke metriek wel vlak wanneer een versnellend object door de metriek beweegt?

Berichten: 624

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

Rudeoffline schreef:Dat betekent dat de metriek vlak is, en dat er dus geen ruimte-tijd kromming is. De kracht is dan niet het gevolg van de ruimte-tijd kromming, maar komt gewoon als krachtterm in je geodetische vergelijking terecht, denk ik.
Er moet toch een oorzaak zijn dat die kracht in je geodetische vergelijking terecht komt? De vraag gaat over het waarom van de kracht die ervaren wordt als effect van trage massa (inertie), en komt voort uit de recente thread over rotatie.

Blijft een vlakke metriek wel vlak wanneer een versnellend object door de metriek beweegt?
Ja, die metriek blijft zover ik weet vlak. Volgens mij heb je voor versnellende waarnemers geen algemene relativiteit nodig, maar kun je dat prima met speciale relativiteit beschrijven. Je moet dan alleen de transformatieregels even uitbreiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 379

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

Haisch, A. Rueda, and H. Puthoff verklaren trage massa door electromagnetische interactie met virtuele deeltjes

http://www.earthtech.org/publications/PRAv49_678.pdf

Ze schrijven in 1994 dat er sinds Newton slechts één redelijke poging is gedaan om inertie te verklaren, en dat is door Mach.

zie ook http://www.citebase.org/fulltext?format=ap...ysics%2F9911062

Berichten: 158

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

ajw schreef:Als zware massa en trage massa gelijk zijn (Mach/Einstein) en zware massa het gevolg is van kromming van ruimte/tijd dan lijkt het logisch te veronderstellen dat trage massa ook verklaart kan worden ruimte tijd kromming.

Klopt het dat een massa die versnelt t.o.v. zijn wereldlijn door zijn versnelling een extra kromming van ruimte/tijd veroorzaakt? Is hier iets over bekend?
Als een massa versnelt en hiermee zijn relativistische massa toeneemt, neemt dan de kromming van ruimtetijd door deze massa ook toe?
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Versnelling en ruimte/tijd kromming

Als een massa versnelt en hiermee zijn relativistische massa toeneemt, neemt dan de kromming van ruimtetijd door deze massa ook toe?
Ja, relativistische massa is in feite gedefinieerd als 'de massa die ruimte-tijd kromming veroorzaakt'.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer