argumenten generaal pardon

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 51

argumenten generaal pardon

Ik ben op zoek naar sterke argumenten voor en tegen generaal pardon. Omdat ik voor school een betoog moet schrijven, met het generaal pardon als onderwerp.

De stelling weet ik alleen nog niet, die krijg ik namelijk in de les.

bvd André

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: argumenten generaal pardon

Als je mensen binnenlaat en ze hoop op een toekomst geeft moet je niet vervolgens jaren over een onderzoek willen doen of ze recht hebben op een verblijf. Als het zo lang geduurt heeft, en je kinderen hier op school hebt zitten die volledig Nederlands zijn, heb je het recht op verblijf kennelijkverdiend.

Mensen na zoveel jaren terugsturen is niet menselijk. Kinderen wegsturen die hun hele leven in Nederland gewoond hebben is schandalig. Dat zijn methoden die in ons land niet thuishoren.

Berichten: 1.168

Re: argumenten generaal pardon

Mensen die hier al zo lang zijn en gebruik hebben gemaakt van alle mogelijkheden die de wet biedt, volkomen legitiem gehandeld hebben dus en niet uitgezet zijn vanwege chaos bij de IND na hun laatste negatief, of omdat niet aan reispapieren te komen is, omdat de ambassade die weigert af te geven, behoren te kunnen blijven.

Kinderen die thuis Roma spreken en niet de taal van het land waar zij naar teruggestuurd worden, of bv kinderen die thuis Koerdisch spreken en naar een arabisch sprekend land( bv Syrie) met een totaal ander schrift, dan dat zij hier op school geleerd hebben, mag je niet terugsturen, kinderen hebben ook rechten.

Dit zijn slechts twee voorbeelden, ze zijn er te over.

De problemen nav ambtsberichten, vaak opgesteld door lokale medewerkers, hoe haalt iemand het in zijn botte kop een modern gezin met tienerdochters na zoveel jaren terug te sturen naar Afganistan! Of christenen naar Pakistan etc etc.

Ook mensen die hier jaren geleden gekomen zijn en wier verhaal als volkomen leugen ontmaskerd is, soms al binnen een half jaar, maar toch 10 jaar of langer volledig volgens onze regels gebruik hebben gemaakt van alle mogelijkheden die de wet biedt, behoort men fatsoenshalve toe te laten en alsnog een bestaan proberen te laten opbouwen. Fatsoen moet je doen!

Berichten: 991

Re: argumenten generaal pardon

En wat te doen met mensen die al jaren weten dat ze moeten vertrekken maar toch ondergedoken hier blijven met hulp van bvb buren?

die hebben ook kinderen die hier al jaren zitten.

als mensensmokkelaars weten dat deze methodes ervoor zorgen dat mensen hier papieren krijgen dan staat de deur wagenwijd open

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: argumenten generaal pardon

1207 schreef:En wat te doen met mensen die al jaren weten dat ze moeten vertrekken maar toch ondergedoken hier blijven met hulp van bvb buren?

die hebben ook kinderen die hier al jaren zitten.
Er zijn meer mensen die weg moeten maar het land van herkomst niet meer inkomen. Ook niet leuk is het om botweg op het vliegtuig te worden gezet omdat het "veilig" is en dan in je land van herkomst gelijk in elkaar getrapt te worden. Ik heb dit meegemaakt met een kennis die veilig terugmoest naar China. Vlucht Amsterdam-GuangZhou. Bij de tussenlanding in Beijing vliegtuig apart gezet en de jongen (17 jaar) uit het vliegtuig verwijderd. Naast het vliegtuig volledig in elkaar geschopt! GuangZhou heeft ie nooit gehaald.

Berichten: 51

Re: argumenten generaal pardon

@ GJ

Maar dit is, neem ik aan, een extreem geval. En dit zal toch niet vaker voorkomen?!

Maar Nederland is toch een tussenstop in het leven van die vluchtelingen, een veilig heenkomen, totdat de kans er is om weer terug te gaan.

Zo is het afgesproken, en lijkt me het beste voor beide partijen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: argumenten generaal pardon

Andreetje schreef:@ GJ

Maar dit is, neem ik aan, een extreem geval. En dit zal toch niet vaker voorkomen?!
Ja, vast. Dit komt wekelijks, soms dagelijks meermalen voor!

Berichten: 51

Re: argumenten generaal pardon

ohw..

ik heb nog nooit iets daar over in het nieuws gehoord.. Maar mij lijkt dat die personen dan wel wat op hun kerfstok hebben, anders gebeurt zoiets niet. Toch???

Berichten: 206

Re: argumenten generaal pardon

Andreetje schreef:ohw..  

ik heb nog nooit iets daar over in het nieuws gehoord.. Maar mij lijkt dat die personen dan wel wat op hun kerfstok hebben, anders gebeurt zoiets niet. Toch???
Zeker in een dictatoriaal land als China hoef je alleen een afwijkende mening te hebben om op een dergelijke manier behandeld te worden. Je hoeft hiervoor niet, zoals je suggereert, een misdadiger te zijn.

Berichten: 51

Re: argumenten generaal pardon

Zeker in een dictatoriaal land als China hoef je alleen een afwijkende mening te hebben om op een dergelijke manier behandeld te worden. Je hoeft hiervoor niet, zoals je suggereert, een misdadiger te zijn.
ja dat wist ik wel, maar dat dat nu nog gebeurt. Want China is toch niet meer geheel dictoriaal te noemen.

Maar zijn er verder nog voor- en tegenargumenten?

Want die heb ik wel even nodig :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: argumenten generaal pardon

Andreetje schreef:ohw..  

ik heb nog nooit iets daar over in het nieuws gehoord.. Maar mij lijkt dat die personen dan wel wat op hun kerfstok hebben, anders gebeurt zoiets niet. Toch???
Nee, dit soort gevalletjes bereikt de Nederlandse overheid niet eens. Die dumpen een studentje zonder papieren gewoon op het vliegtuig en dat is dat.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: argumenten generaal pardon

ja dat wist ik wel, maar dat dat nu nog gebeurt. Want China is toch niet meer geheel dictoriaal te noemen.
China gaat langzaam (gelukkig) vooruit.

In de provincie merk je zowiezo bijna niks van de overheid en is het goed toeven (en werken...op halve kracht om de chinezen bij te houden)

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: argumenten generaal pardon

Twee belangrijke argument voor:

-De tijd dat men in nederlands is, wat heeft men nog te zoeken in het thuisland enzo.

-De situatie in het thuisland kan ook een rol spelen.

Belangrijke argumenten tegen:

-Het woord 'generaal' houdt in dat iedereen zonder uitzondering een verblijfs vergunning krijgt. Van de meesten waar het om gaat (en dat zijn er langerna geen 26.000, maar hooguit 300, rest is zelf weg, of heeft inmiddels verblijfs vergunning) weet men niet eens of ze uberhaupt nog in Nederland zijn, en of ze wel ver-Nederlandst zijn (dus iets heel normaals als de taal leren enzo). Zonder het generaal pardon kan men nogsteeds recht hebben op een verblijfsvergunning, mits het in de regels past, dus het zou niet betekenen dat iedereen zomaar word gedeporteerd.

Het grote verschil met een ja of een nee is dat men met zo'n generaal pardon iedereen verblijfsvergunning geeft, ongeacht wat voor situatie zich men in bevind.

Zonder zo'n pardon worden er naar de laatste paar honderd gevallen gekeken en die elk individueel be-oordeelt.

Men spreekt ook over de aanzuigende werking van nieuwe goudzoekers. Het nieuws verspreidt zich snel hoor via familie. Men komt te weten en dan is het van, "hey, ik kan enigsinds hardmaken dat onze hele familie al zolang in Nederland is, als jullie nu op het vliegtuig hierheen komen, zijn jullie ook gelijk Nederlander" 1 telefoontje naar Mauritanië, en je heft nog EEN MILJOEN MENSEN OP DE WESTKUST VAN AFRICA....

freek rules...

Mijn mening is dat men gewoon die laatste gevallen moet afhandelen. Zijn de mensen in kwestie onvindbaar, dan hoeft men ook geen verblijfsvergunning te hebben.

Scheelt ook weel een miljoen uitkeringen uitdelen.... Hebben we 4 jaar geleden nog allemaal op gestemt dat dit soort ongein niet meer moet gebeuren... U weet vast wel wie ik bedoel...
Ik ben het niet altijd eens met de dingen die ik zeg...

Berichten: 991

Re: argumenten generaal pardon

Er zijn meer mensen die weg moeten maar het land van herkomst niet meer inkomen.
klopt een pak Afrikaanse landen aanvaarden hun eigen uitgewezen vluchtelingen niet eens.

Jammerlijk verhaal GJ maar ik heb het over de grote groep asielzoekers uit pakweg het oude rusland. die mensen weten goed dat hun aanvraag geen kans maakt. ze worden afgewezen, duiken onder en na 5j komen ze vertellen/eisen dat plots recht hebben op papieren omdat hun kinderen enkel nog nederlands praten.

Als je hierop ingaat, hoe leg je dit dan uit aan de asielzoekers die na hun uitwijzing braaf zijn teruggegaan naar hun land van oorsprong?

lijkt me niet echt rechtvaardig te zijn.

Berichten: 51

Re: argumenten generaal pardon

klopt een pak Afrikaanse landen aanvaarden hun eigen uitgewezen vluchtelingen niet eens.
Worden die landen daar niet op aangemerkt dan??

Dit lijkt me namelijk een beetje tegen de principes van verschillende wereldorganisaties.

Reageer