fysisch verschijnsel of stofeigenschap

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

fysisch verschijnsel of stofeigenschap

Ik zit met enkele vragen waarover ik twijfel.

-elektrische stroom door een koperdraad sturen

- een lichtstraal die terugkaatst.

- luchtdruk die daalt.

Zijn dit allemaal fysische verschijnselen of een stofeigenschap?

tasha

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

1 is een fysisch verschijnsel. Zodra je vragen gaat stellen over hoeveel stroom je erdoor kan jagen, is het een stofeigenschap.

2 is dus een stofeigenschap. Het hangt van het oppervlak af hoe een lichtstraal terugkaatst.

3 zou dan weer een fysisch verschijnsel zijn, temeer daar er een mengsel van stoffen (lucht bestaat uit een mengsel van verschillende gassen) beinvloed wordt.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

Wat is in je boek de definitie van stofeigenschappen??

Bij mij:
Stofeigenschappen zijn eigenschappen waaraan je een stof kunt herkennen.
en dan staan daar een zwik voorbeelden onder zoals dichtheid, kleur, geur, verspaanbaarheid, fase bij kamertemperatuur, giftigheid, geleidbaarheid voor elektrische stroom of warmte, enz. enz. enz.

vraag 1: passen de dingen die jij noemt in de definitie?

vraag 2: passen ze in dat rijtje voorbeelden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

2 is dus een stofeigenschap. Het hangt van het oppervlak af hoe een lichtstraal terugkaatst.
Oneens.

Om min of meer in je eigen woorden te blijven:

"Zodra je vragen gaat stellen over hoeveel licht en van welke kleur en diffuus of direct terugkaatst, is het een stofeigenschap."

En zoals je zelf als zegt hangt dat ook van het oppervlak af. Een gepolijste diamant kaatst licht heel anders terug dan een ruwe. Toch praat je in beide gevallen over exact dezelfde stof.

Volgens mij zitten we Tasha nou helemaal in de war te brengen. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

Ik krijg dit jaar voor het eerst chemie.

In mijn boek staat dat je stofeigenschappen kan herkennen aan:

-uitzicht (kleur, korrelgrootte, glans..)

- aggregratietoestand (vast, vloeibaar, gas)

- smaak, geur...

- massadichtheid

- oplosbaarheid

- geleidbaarheid voor warmte of voor elektrische stroom

- brandbaarheid.

Tasha

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

Doe jij het maar Jan, ik ben er niet voor in de wieg gelegd [rr]

Toch nog 1 vraagje....

Is de vraag wel volledig, Tasha? Als het namelijk om de eerste 2 gaat, gaat het er idd om HOE het koper electriciteit geleid en HOE het oppervlak licht terugkaatst. Dat koper electriciteit geleidt weten we allemaal, maar dat het dat beter doet dan bijvoorbeeld nikkel is wat het onderscheid als koper. Kan je de volledige vraag en de context waarin hij staat eventjes erbij zetten? Als dit alles was wat er in je boek staat zijn het allemaal fysische verschijnselen (elctriciteit, licht en druk).

Negeer mijn eerste post maar, beschouw het maar als niet geschreven. Tis per slot van rekening WEL maandag, zo fris ben ik nog niet ;-)
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 24

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

Ik kreeg alleen deze gegevens en moest zeggen of dit een stof, een voorwerp, een stofeigenschap, een fysisch verschijnsel of een chemisch verschijnsel was.

Slechts één antwoord is juist.

Daar ik twijfelde bij deze drie gegevens tussen stofeigenschap of fysische verschijnsel, heb ik jullie de vraag gesteld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: fysisch verschijnsel of stofeigenschap

tasha schreef:Ik krijg dit jaar voor het eerst chemie.

In mijn boek staat dat je stofeigenschappen kan herkennen aan:

-uitzicht (kleur, korrelgrootte, glans..)

- aggregratietoestand (vast, vloeibaar, gas)

- smaak, geur...

- massadichtheid

- oplosbaarheid  

- geleidbaarheid voor warmte of voor elektrische stroom

- brandbaarheid.

Tasha
Juist, en die eigenschappen liggen dus allemaal vast door hoe een stof zich bij de verschillende verschijnselen gedraagt. Het oplossen van een stof in een andere stof is een verschijnsel. De oplosbaarheid (of niet) van een stof in bijv water is een stofeigenschap. Het transport van warmte door stoffen is een verschijnsel, de snelheid waarin warmte zich onder invloed van een bepaald temperatuurverschil over een bepaalde afstand door een stof verplaatst is weer zo'n stofeigenschap.

In de scheikunde bestuderen we bijvoorbeeld weer het verschijnsel dat veel stoffen reageren met zuurstof. Sommige stoffen doen dat heftig (explosieven), andere stoffen weer totaal niet (glas), en alles wat er tussenin zit. De snelheid waarmee stoffen met zuurstof reageren is dan voor elk van die stoffen weer een stofeigenschap.

Dus in de natuur- en scheikunde bestuderen we allerlei verschijnselen, en de mate waarin al die verschijnselen optreden bij een bepaalde stof wordt dan vanzelf een rijtje eigenschappen van die stof. Waaraan je dus stoffen kunt herkennen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer