Springen naar inhoud

Epitestosteron

• Log in om te kunnen reageren

Francessco

Francessco

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2006 - 18:53

Met dopingcontroles op synthetische testosteron heeft met het vaak over de T/E-ratio. Dit is de verhouding van de testosteron t.o.v. de epitestosteron. Waarvoor het testosteron dient in het lichaam is voor mij volkomen duidelijk, maar het epitestosteronverhaal is nog niet helder.

Wat ik te weten ben gekomen over epitestosteron, dat is dat het een inactieve stereo-isomeer van testosteron is. Deze stereo-isomeer komt bij de meeste mensen voor met een verhouding van 1:1.

Maar waarvoor dient epitestosteron, wat kan er mee gedaan worden, kan het worden omgevormd bij een tekort aan testosteron? Vele vragen, maar weinig antwoorden! Zowel Nederlandse als Engelse sites schieten in mijn optiek tekort als het om dit onderwerp gaat. Ik heb daarom ook jullie kennis nodig bij het beantwoorden van mijn vragen [rr].

Ik hoop dat jullie mij van dienst kunnen zijn,

M.v.g, Frank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2006 - 19:21

Volgens mij komt het neer op dat je lichaam beide stoffen aanmaakt en die komen (dus) in een zekere verhouding voor. Die verhouding kan natuurlijk afwijken per individu. Als je dan testosteron toedient, verschuift de verhouding tussen de twee hormonen en dŠt is meetbaar.
De engelse wiki schrijft:

It has been shown that exogenous administration of testosterone does not affect levels of epitestosterone in the body. As a result, tests to determine the ratio of testosterone to epitestosterone in urine are used to find athletes who are doping[4]. Most persons have a ratio of about 1:1 testosterone to epitestosterone (T/E ratio) in their urine. However, it is not uncommon to find T/E ratios of up to 4:1 and even T/E ratios of 10:1 can be normal for some individuals.

Hetzelfde geldt voor insuline. In gezonde mensen vind je een vaste verhouding tussen insuline en een bijproduct (uit de precursor). Op het moment dat je extra insuline toedient (dat is altijd zonder dat bijproduct), verschuift de verhouding tussen die twee stoffen en dat is meetbaar.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Francessco

Francessco

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2006 - 19:30

Ja, klopt, daar was ik ook al achter gekomen.
Maar dan blijft natuurlijk de vraag waarvoor Epitestosteron in het lichaam dient.
Waarom bestaat Epitestosteron uberhaupt en wat is de functie daarvan?

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2007 - 19:28

Epitestosterone is a natural component of biological fluids of several mammals including man. For a long time it has been believed that it is a metabolite without any hormonal activity and without any marked relationship to the hormonal state in health and disease. The biosynthetic pathway as well as the site of its formation in man has not been unequivocally confirmed until now. It apparently parallels the formation of testosterone but, on the other hand, its concentration is not influenced by exogenously administered testosterone. This fact creates the basis of the present doping control of testosterone abuse. In 1989 an observation was presented in a dermatological study that epitestosterone has an effect counteracting the action of testosterone on flank organ of Syrian hamster. Further studies showed that a complex action consisting of competitive binding of epitestosterone to androgen receptor, of inhibition of testosterone biosynthesis and its reduction to dihydrotestosterone and of antigonadotropic activity could be demonstrated in rat, mice and human tissues. It can be presumed that epitestosterone as a natural hormone can contribute to the regulation of androgen dependent events as e.g. to the control of growth of prostate or body hair distribution.

Bron: http://www.ncbi.nlm...._RVAbstractPlus

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures