Grieken

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 121

Grieken

Ik weet niet of het echt een onderwerp is dat bij de Biologie hoort maar ik zou graag willen weten waarom de Grieken zover voor kwamen te liggen op de andere volkeren rondom hun qua politiek, kunst, oorlogvoering en alles wat daar bij hoort. Was het een spelciaal volk, kwam het door hun bestuursvorm of hun instelling?

Ik zou graag reacties willen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Grieken

Ik heb je berichtje naar algemeen verplaatst, het is inderdaad een moeilijke, maar echt een biologisch onderwerp is het niet.

naast de grieken heb je nog enkele volken gehad die dat gekend hebben, denk maar aan de eerste beschavingen aan de eufraat en de tigris, de maya's, de egyptenaren,...

de echte redenen waar hier en niet ginder zal men nooit weten en sommigen halen dan ook buitenaards leven boven (maar laten we daar niet over uitwijden, daar bestaat reeds een uitgebreide topic over;)).

Andere reden kan welvaart zijn. Als je overvloedig kan eten en drinken en het ligt je allemaal mee, kan je je makkelijk met "iets anders" bezighouden.

Over hun bestuursvorm: als je door je regering gesteund wordt om nieuwe zaken te vinden en als deze aanvaard worden na vondst gaan er natuurlijk veel meer zaken gevonden worden: het kan vrij onder andere mensen besproken worden. Dit had je bevoorbeeld totaal niet in de middeleeuwen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Grieken

Zijn er ook sites waar ik hier meer informatie over kan krijgen? :shock:

Re: Grieken

[quote="Bastiaan"]Ik weet niet of het echt een onderwerp is dat bij de Biologie hoort maar ...quote]

Nope, helaas, meer een geschiedenis onderwerp. Maar ondanks geschiedenis ook een wetenschap is bestaat er geen sub-forum over.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Grieken

Andere reden kan welvaart zijn. Als je overvloedig kan eten en drinken en het ligt je allemaal mee, kan je je makkelijk met "iets anders" bezighouden.
Of net omgekeerd, tekort. De grieken hadden meestal een tekort aan landbouwgrond, er is daar niet veel vruchtbaar land, veel rotsig gebergte (er zat wel nog zilver in die tijd). Hierdoor waren ze wel gedwongen aan handel te gaan doen, en vloten te bouwen om hun handel te beschermen, hun omgeving gaan koloniseren, etc. Zoiets kan een hele dynamiek op gang brengen een eenmaal aan het rollen...
Over hun bestuursvorm: als je door je regering gesteund wordt om nieuwe zaken te vinden en als deze aanvaard worden na vondst gaan er natuurlijk veel meer zaken gevonden worden: het kan vrij onder andere mensen besproken worden. Dit had je bevoorbeeld totaal niet in de middeleeuwen.
Ja, maar je moet dat niet idealiseren. Zo vrij waren ze niet altijd, remember Socrates: terechtgesteld wegens goddeloosheid en verpesten van de jeugd. Velen werden ook verbannen (geostraceerd).
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Grieken

Ik weet niet of het echt een onderwerp is dat bij de Biologie hoort
Klopt, dit is denk ik meer een historisch onderwerp. Maar daar bestaat hier geen subforum over, wat ik een beetje jammer vind omdat het toch echt een wetenschap is.
maar ik zou graag willen weten waarom de Grieken zover voor kwamen te liggen op de andere volkeren rondom hun qua politiek, kunst, oorlogvoering en alles wat daar bij hoort. Was het een spelciaal volk, kwam het door hun bestuursvorm of hun instelling?

Ik zou graag reacties willen.


Intressante vraag idd. Waarschijnelijk zijn het meerdere oorzaken. Als eerst moet je weten dat de Grieken een geschiedenis hebben van voor "de grieken". Die loopt een stuk terug in de oudheid. Uiteindelijk is het allemaal in elkaar gezakt, braken de donkere eeuwen voor ze uit. Toen in 750vC brak de agrarische periode aan.In deze periode ontstond langzaam de democratie en de kunst ed. Dit werd pas echt "volwassen" in de klassieke periode vanaf 500vC. Met bekenden als Socrates, Plato en Aristoteles.

Maar om op je vraag in te gaan: Er was zoals je weet geen Griekenland, maar de regio bestond vooral uit onafhankelijke en "onafhankelijke" poleis. Door handel is het best mogelijk geweest dat op die manier de cultuur zich verspreide, toch politiek gezien vraag ik me dat af gezien hun verdeeldheid. Ik denk dat de verklaring toch in de Hellenistische periode 330vC moet zoeken. Vanaf dat moment heeft Alexander flinke gebieden weten in te nemen, gevolg dat deze gebieden met de griekse cultuur in aanraking gekomen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Grieken

Toen in 750vC brak de agrarische periode aan.
Ik denk dat je de archaische periode bedoelt :shock: ;)
Ik denk dat de verklaring toch in de Hellenistische periode 330vC moet zoeken. Vanaf dat moment heeft Alexander flinke gebieden weten in te nemen, gevolg dat deze gebieden met de griekse cultuur in aanraking gekomen zijn.
Dat vind ik toch een beetje een late datum om te gaan zoeken naar een verklaring waarom de Grieken zo een hoge ontwikkeling hadden, immers er was toen al een schitterende ontwikkeling geweest.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Grieken

OneStepForward schreef:Toen in 750vC brak de agrarische periode aan.
Ik denk dat je de archaische periode bedoelt ;) :shock:
Klopt. :?:
Ik denk dat de verklaring toch in de Hellenistische periode 330vC moet zoeken. Vanaf dat moment heeft Alexander flinke gebieden weten in te nemen, gevolg dat deze gebieden met de griekse cultuur in aanraking gekomen zijn.
Dat vind ik toch een beetje een late datum om te gaan zoeken naar een verklaring waarom de Grieken zo een hoge ontwikkeling hadden, immers er was toen al een schitterende ontwikkeling geweest.
Dat klopt. Ik zou zelfs de datum op 750vC willen zetten. (Ilias van Homeres, datum is wel discutabel.) In eind donkere eeuwen maar vooral vanaf de archaische periode zie je idd de opbloei van bepaalde poleis zoals Athene ed.

Wat ik gaf was ook niet zo zeer een verklaring van de opbloei en ontwikkeling van de Griekse cultuur zelf, maar meer een verklaring waarom de cultuur zich zover verspreid heeft. En dat is naar mijn mening pas gebeurd in de Hellenistische periode (en later doorgezet door oa. de Romeinen die toch ook erg veel "geleend" hebben).

Je ziet het wel meer. Zo is onder Rome ook Europa flink geromaniseerd. En ook in de koloniale tijd van Europa is op die manier ook de westerse cultuur flink verspreid.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Grieken

hoe vervelend het ook is, tijden van oorlog zorgen vaak voor nieuwe uitvindingendie waarvoor later nieuwe toepassingen zijn gevonden in het 'normale'l even. Voor zover ik waren de grieken er best wel voor in om krijgertje te spelen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 33

Re: Grieken

De nu"chinezen" waren ook al heel ver, ook de egyptenaren konden er al wat van. De turken ook al. Allemaal rond die streek.

Waarom?

Ik denk omdat daar het klimaat en het millieu het gunstigste was voor visserij,landbouw en zo werden er dus ook snel nieuwe technieken ontwikkeld en die leerde men elkaar. En ze hebben waarschijnlijk ook veel dingen van elkaar afgekeken...

Re: Grieken

Sjeares schreef:De nu"chinezen" waren ook al heel ver, ook de egyptenaren konden er al wat van. De turken ook al. Allemaal rond die streek.  

Waarom?

Ik denk omdat daar het klimaat en het millieu het gunstigste was voor visserij,landbouw en zo werden er dus ook snel nieuwe technieken ontwikkeld en die leerde men elkaar. En ze hebben waarschijnlijk ook veel dingen van elkaar afgekeken...


jaaa, maaar.. dit zijn wel uiteenlopende volken met uiteenlopende bloeiperiodes.. rond welk jaartal doel je nu??

Berichten: 33

Re: Grieken

Hmmz dat was tog ongerveer 300 jaar voor CHR denk ik..

Re: Grieken

Athene was het centrum van de Griekse cultuur in de klassieke tijd. Dat kwam doordat er een combinatie aan vruchtbare factoren was: talent, geld, vrijheid en een belangstellend kritisch publiek. Door die factoren kon de Griekse cultuur uitgroeien tot zo'n hoog ontwikkelde cultuur.

Berichten: 126

Re: Grieken

Ik denk dat de Griekse cultuur vooral zo prominent is geworden door de vele "wetenschappers" die ze heeft voortgebracht. Natuurlijk waren dit natuurlijk niet zozeer echte wetenschappers, want er bestond toen nog geen wetenschappelijke methode (Alhoewel het lijkt dat Aristoteles hier de grondlegger van is, maar volgens mij is het meer geaccepteerd dat figuren als Galileo verantwoordelijk zijn voor de wetenschappelijke methode), maar het waren wel mensen die de wereld op een naturalistische manier wilden verklaren, zonder behulp van Goden. Als je kijkt hoe veel vooruitgang er werd geboekt doordat Aristoteles als een van de eerste als systeemsfilosoof aan de haal ging met de verschillende gebieden die nu vertakkingen van de wetenschap zijn (Aristoteles hield zich zo'n beetje met alles bezig... sterrenkunde, politiek, natuurkunde, biologie, etc, etc), dan is het niet gek dat veel termen die wij nu gebruiken hun oorsprong vinden in de (oud) Griekste taal. Politiek zelf is bijvoorbeeld afgeleid van het woord 'Polis', wat stad betekent.

Als ik het zelf moeten zeggen kwam de grootheid van de Grieken vooral door hun instelling. Een grappige toevoeging vind ik echter wel dat de filosofie en wiskunde (die uiteindelijk heel erg belangrijk zijn geweest voor het ontstaan van de wetenschap) hun oorsprong vonden in Milete, een plaats in het tegenwoordige Turkije. De filosofie kwam pas later (ik geloof dankzij anaxagoras) richting Athene, en toen werd het zelfs nog niet eens serieus genomen, omdat het theistisch wereldbeeld overheerste. Pas met de methodiek van Socrates ontwikkelde zich de Griekse filosofen die zich van alles over de wereld afvraagden.

En vergeet vooral niet het feit dat veel ideeen over de hedendaagse wereld hun oorsprong vonden in Griekenland. Zo waren er een paar eeuwen voor Christus al twee filosofen, Leukippos en Democritus, die voorstanders waren van het atomisme, iets wat in die tijd enorm werd verworpen omdat het een veel te materialistisch beeld van de werkelijkheid schetste. Het is best grappig om te weten dat mensen al nadachten over atomen toen er nog geen eens microscopen waren om ze waar te kunnen nemen. De theorie van atomen zou nog zo'n 2500 jaar lang moeten wachten op bevestiging van Albert Einstein!

Berichten: 4

Re: Grieken

hi

ik heb een vraagje waarop ik hoop dat jullie mischien een andwoord hebben ik ben geintereseerd in de griekse geschiedenis en ben de laatste tijd vooral geintereseerd geraakt in het griekse ambrozijn nou wil ik graag vraagen of iemand weet wat er nou in dat goddenlijk ambrozijn zat ik heb al een paar ideën maar mischien dat iemand het wat exacter weet.

verder leuk forum denk dat jullie mij hier wel vaker zullen gaan zien

vr. groet

[/u]

Reageer