[scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

Hallo,

Momenteel doe ik elektrolyseproeven met een zwavelzuuroplossing (0,1 Molair), en voor de uitwerking van de proeven zou ik graag de reactie beschrijven die optreedt wanneer je zwavelzuur in gedestilleerd water oplost. Mijn eerste stap is dat het zwavelzuur gewoon oplost in het water:

H2SO4 (l) --> H2SO4 (aq)

En vervolgens treedt er dus een zuur-basereactie op tussen zwavelzuur en water. Maar wat ik me nu afvraag is het volgende: zwavelzuur is in staat om 2 H+ -ionen af te staan als zuur. Treedt nu dus de reactie op:

H2SO4 (aq) + 2 H2O (l) --> SO42- (aq) + 2 H3O+

Of is HSO4 te zwak om verder te reageren met water en treedt alleen deze reactie op:

H2SO4 (aq) + H2O (l) --> HSO4- (aq) + H3O+

Of is er sprake van een evenwicht? En zo ja, wat voor evenwicht? En is het in dat geval mogelijk om de concentraties van elke stof te berekenen?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groeten,

Karim

Edit mod Mrtn: [tagfix] en verplaatst uit scheikunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

Dit is beter op zijn plaats in het huiswerkforum. Gebruik in het vervolg ook aub super- en subscript, da's een stuk duidelijker.

Er is zeker sprake van een evenwicht: wat je zoekt is de zuurconstante van zwavelzuur. Ons huiswerkforum kent hier genoeg vragen over en de wiki kan je ongetwijfeld ook helpen.

-verplaatst-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

H2SO4 (aq) + H2O (l) --> HSO4- (aq) + H3O+

Deze reactie is volledig aflopend. Dus er blijft niks meer van H2SO4 over in het water, HSO4- gaat op zijn beurt wel nog verder ontbinden in ionen, daar stelt zich wel een evenwicht in.

Zolang je de evenwichtsconstante niet kent vrees ik dat je hier geen concentraties kan gaan berekenen. Experimenteel vaststellen kan wel altijd natuurlijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

Ik meende dat de Kz van zwavelzuur veel groter was dan 1, en dat de reactie dus als volledig aflopend mocht worden verondersteld (volledige dissociatie, sterk zuur)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

Jan heeft (deels) gelijk: Binas vindt dat de Ka van H2SO4 groter is dan 1. Die H-tjes zullen er dus allemaal afgaan. Maar de Ka van HSO4- is 1,0 * 10-2

Daar zal dus een evenwicht instellen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] Zwavelzuur met water/zuurconstante

Zoals ik al zei [rr]

Reageer