[Elektriciteit] Verzadigingsstroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 135

[Elektriciteit] Verzadigingsstroom

kan iemand me uitleggen wat eigenlijk verzadigingsstroom is?? hoe wordt het opgewekt???

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] Verzadigingsstroom

In welke context, bij een transistor of ...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [Elektriciteit] Verzadigingsstroom

nou er is een constante Ies wat betekent emmitor-saturation (verz str) en daarom vraag ik het me ook af hoe dat komt???
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] Verzadigingsstroom

De uitgangskarakteristiek die de collectorstroom geeft in functie van de spanning over emitter-collector, stijgt steil en wordt dan constant.

Dus, vanaf een zekere waarde van V(CE) zal I© satureren (constant blijven), op een waarde die afhangt van I(B), de basisstroom.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: [Elektriciteit] Verzadigingsstroom

en de reden dan dat die constant blijft???
"...the relativity theory, by the way, is much older than its present proponents. It was advanced over 200 years ago by my illustrious countryman Ruđer Bošković, the great philosopher, who, not withstanding other and multifold obligations, wrote a thousand volumes of excellent literature"



by Nikola Tesla (10 July 1856 – 7 January 1943)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Elektriciteit] Verzadigingsstroom

Daarvoor moet je naar de interne werking van zo'n bipolaire transistor gaan kijken, niet evident maar hier is al een artikel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] Verzadigingsstroom

Voor bepaalde waarden van de Collector-Emitter spanning treed er verzadiging op; en dat komt kort door de bocht op het volgende neer: Vce wordt te laag, (Bijvoorbeeld doordat de collector stroom in een CE-trap te groot wordt, en daarmee de spanning over de collectorweerstand ook.) De basis-collector junctie wordt dan forward biased. (Er gaat dus een basis-collector stroom lopen) En hiermee gaat de stroomversterking Beta achteruit. Het gaat wat ver om meteen uit te leggen waarom dat gebeurt, maar het gebeurt. [rr] Als de Beta lager wordt, en de basisstroom hetzelfde blijft, dan betekent dat dat een kleine verandering van de basisstroom geen invloed meer heeft op de collectorstroom. De transistor heet dan verzadigd...

Nog een kleine toevoeging: Meestal wordt de term verzadigingsstroom (Is) gebruikt voor de voorfactor die voorkomt in de Ebers-Moll vergelijking. Daarmee wordt dan de "reverse saturation current" bedoeld, en dat wordt vaak ook gewoon de saturation current genoemd. Waar we het in bovenstaande discussie over hebben is wat anders, en vaker wordt daar de verzadigingsspanning gebruikt! Dit is een waarde voor Vce waaronder de transistor in verzadiging is, en deze waarde is voor iedere waarde van de basisstroom verschillend.

Reageer