Springen naar inhoud

Herkennen van onbekende mensen

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

• Gast

Geplaatst op 05 december 2006 - 09:43

Hoi,

ik heb sinds kort een nieuwe baan en daar doet zich een fenomeen weer voor wat ik wel vaker gemerkt heb, namelijk dat ik bij nieuwe, onbekende mensen ineens een gevoel krijg dat ik ze eerder heb gezien. Ga ik zitten graven in herinneringen.. was het die cursus, of misschien dat bezoek... Niet dus; het zijn, in dit geval, gewoon nieuwe collega's, nieuwe namen, nieuwe gezichten. En toch is daar een soort van verbondenheid die ik niet kan plaatsen.

Ik heb eigenlijk ook nog niet de logica ontdekt. Bijvoorbeeld een nieuwe collega, bij mijn oude werk was gewoon een nieuwe medewerker die je na verloop van tijd leerde kennen. Ook bij wijze van spreken op de camping zijn de medecampeerders op het veld niets meer dan de tijdelijke buren.

Het lijkt erop dat een voorwaarde is dat ik indiviueel in een nieuwe groep moet komen. Ik kan me zelfs voorstellen dat het ook alleen van toepassing is als de groep uit van elkaar onafhankelijke leden bestaat. Dus wel bij een cursus ofzo, maar niet als je nieuw lid wordt bij de voetbalclub. En wellicht is het persoonlijk belang van het contact een factor.

Ik probeer, als ik weer zo'n twijfel heb waar ik iemand toch eerder heb gezien, wel es te zoeken naar het moment waarop die gedachte zich manifesteerde. Da's lastig, maar ik heb een vermoeden dat het pas later komt dan het eerste contact.
Grappig is dus dat ik aan de ene kant weet dat het niet waar is en feitelijk ook weet dat ik de 'eerdere' relatie met terugwerkende kracht aan mezelf koppel. Toch is het een sterk gevoel, de soort van twijfel die je ook hebt als bij een deja-vu.

Verder niks aan de hand natuurlijk, het is gewoon grappig en eigenlijk ook erg nuttig omdat het snel het ijs breekt.. Ik was benieuwd of het een bekend verschijnsel is, met een naam en een wetenschappelijke duiding.

Groetjes,
Waldemar
Geen persoonlijke aangelegenheden, zie bijsluiter forum.
hier komt een slotje op.

windsurfer, moderator

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures