Kwikthermometer gebarsten, wat zijn de risico's?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Kwikthermometer gebarsten, wat zijn de risico's?

Ik heb per ongeluk de thermometer op de grond laten vallen waarna hij brak. Zonder er verder bij na te denken heb ik de stofzuiger gepakt en de bende opgezogen, maar las net op het I-net dat het op die manier juist meer verspreid..

Nu vraag ik me af wat de risico's zijn m.b.t. op achtergebleven kwik in het huis. Verder vraag ik me af in hoeverre er kwikdamp kan zijn vrijgekomen door de hitte van de stofzuigermotor en wat voor schade je daar mee kunt oplopen bij (eenmalige) inademing.

Ik heb wel het één en ander gelezen over de gevaren van kwik, maar er staat nergens over hoevaak je in aanraking moet komen om vergiftigd te raken, of de hoeveelheden die ervoor nodig zijn.

Ik hoop dat iemand me hier uit de brand kan helpen.

Alvast bedankt,

Groet Ruben

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kwikthermometer gebarsten, wat zijn de risico's?

Het doel is dus zo min mogelijk in aan raking te komen met kwik, dus ik zou gauw die stofzuiger zak weggooien.

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel kwik je binnen hebt gekregen, over het algemeen wordt je niet meteen ziek van kwik. Als je zeker wilt zijn, moet je naar de dokter gaan, hij kan het reden genoeg vinden om bloed af te nemen en te laten onderzoeken naar kwik.

verder zou ik opzoeken wat kwikvergifting inhoudt en wat de syptomen zijn. De inhoud van een thermometer is niet zo veel, kwart cc gok ik zo. en daar zul je niet alles van binnen krijgen. hoogstens een tiende.

Berichten: 2

Re: Kwikthermometer gebarsten, wat zijn de risico's?

DePurpereWolf schreef:Het doel is dus zo min mogelijk in aan raking te komen met kwik, dus ik zou gauw die stofzuiger zak weggooien.

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel kwik je binnen hebt gekregen, over het algemeen wordt je niet meteen ziek van kwik. Als je zeker wilt zijn, moet je naar de dokter gaan, hij kan het reden genoeg vinden om bloed af te nemen en te laten onderzoeken naar kwik.

verder zou ik opzoeken wat kwikvergifting inhoudt en wat de syptomen zijn. De inhoud van een thermometer is niet zo veel, kwart cc gok ik zo. en daar zul je niet alles van binnen krijgen. hoogstens een tiende.
Hartstikke bedankt voor de feedback, ik heb de zak inmiddels al weggegooid en heb met haviksogen álles opgeruimd. Ik las op een site dat een 'vergiftiging' gelijk symptomen afgeeft, in de vorm van braken e.d.

Ook is de kans van inname in vloeibare vorm uitgesloten, en de minimale dampratio van kwik is bepaald op een graad of 70 C. Mijn grootste zorg ging uit naar mijn (kleine) hondjes, in de vrees dat ze wat zou overkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kwikthermometer gebarsten, wat zijn de risico's?

Ik denk dat het voor zo'n kleine hoeveelheid wel mee zal vallen hoor. Ik zou me er maar niet al te veel zorgen om maken.

Leuke annecdote: in de "goede oude tijd" (lees 1700-1800) was het drinken van bekerglazen vol kwik erg in de mode. Dat klotste namelijk zo leuk rond in je buik, drukte vervolgens alle polliepen uit je darmstelsel weg, en kwam tenslotte totaal ongeschonden er weer bij je ontlasting uit. Lord Kelvin (van de Kelvin temperatuurschaal!) was er erg fan van en deed dit vaak. Hij is op latere leeftijd wel aan kwikvergifiging overleden. Maar als je dit een keertje deed, zag men toen niet snel schadelijke effecten.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kwikthermometer gebarsten, wat zijn de risico's?

Amalgaam, waar ze vroeger vullingen van maakte, bestaat voor 50% uit kwik.

Dat hebben mensen dus in hun mond.

Corrosie?

Het blijft goed dat je weet wat er rond je gebeurt en dat je op blijft letten. Vragen stellen kan je altijd.

Reageer