[ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

Hallo

Stel dat je een toestel aansluit op 220V AC. Je weet dat de verbruiker inductief is en dus kan voorgesteld worden als een serieschakeling van een ideale spoel met een ohmse weerstand.

Stel nu dat er een stroom van 11A door de kring vloeit. Om de impedantie van het toestel te berekenen deel je de spanning simpelweg door de stroom, scalair.

Dit snap ik niet. Je bent toch zeker dat de spanning en stroom niet in fase zijn, en toch deel je gewoon de spanning door de stroom zonder rekening te houden met het faseverschil. Kan iemand mij verklaren waarom je dan toch de juiste impedantie uitkomt?

Bedankt

Berichten: 103

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

omdat de impendantie voortkomt uit de faseverschuiving ??

ik ssnap de vraag denk ik niet helemaal .. maar als je de weerstand zou willen weten werkt die berekening niet omdat je een faseverschuiving hebt .. de impendantie kun je daarom wel zo berekenen ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

De impedantie is gedefiniëerd als de verhouding tussen spanning en stroom.

Net zo als bij een ohmse weerstand de weerstand gelijk is aan spanning gedeeld door stroom.

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, wat had je dan verwacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

Nee, je hebt gelijk. Ik ging het misschien wat te ver zoeken. Laten we het examenstress noemen ;-)

Bedankt alleszins

Berichten: 98

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

Wat je over het hoofd ziet is het volgende:

Je deelt de modulus van de spanning (Anders gezegd: de lengte van de spanningsfasor) door de modulus van de stroom, en dan krijg je daarmee de modulus van de impedantie. Ik weet niet of je bekend bent met complexe getallen? Als je de stroom, spanning en impedantie dan schrijft als een complex getal, dan zie je vast wat ik bedoel:
\(\frac{|U|e^{j0}}{|I|e^{j\phi}} = \vert\frac{U}{I}\vert e^{-j\phi} = |Z|e^{-j\phi}\)
Hierbij zie je dat de fase van de stroom, spanning en impedantie geschreven is als een complexe e-macht, met modulus 1. De fase heeft dus geen invloed op de grootte van de stroom! Je kunt voor de impedantie Z weer schrijven:
\(Z = R + j\omega L = |Z|e^{j\phi}\)
Ik hoop dat het een beetje duidelijker is...

Berichten: 103

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

voor mij is het nu echt 1 groot mistery geworden !!! ik ben blilj dat ik niet vlak voor een examen sta !! anders was ik waarschijnlijk niet eens meer heen gegaan !!

zou je er eens bij willen zetten waar alles voor staat in ide twee formules en er eventueel een voorbeeldje met getellen bij willen zetten ?? dan word 1 en ander misschien weer een ietsjes duidelijker ..

alvast bedankt

groet

some noob ..

Berichten: 169

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

Bekijk het anders zo:

Je legt een wisselspanning aan, das dus gewoon een sinusoidaal signaal (zie de sinus voor je ogen), en de wisselstroom is ook een sinus, met dezelfde frequentie, maar de amplitude kan verschillend zijn van de spanning.

Als spanning en stroom nu in fase zijn, bereiken ze allebei hun maxima en minima op dezelfde tijdstippen, als ze niet in fase zijn, maar de stroom ijlt bijvoorbeeld 30graden voor, dan verschuift de sinus van de stroom gewoon een beetje op naar rechts.

Nu, de impedantie is gewoon U/I, maar dit zijn uiteraard de effectieve waardes! Als je dus de sinus van de stroom gewoon verschuift, heeft dit geen effect op de effectieve waarde en dus ook niet op de waarde van de impedantie!

Je kan eigenlijk stellen dat de waarde van die impedantie ook een effectieve waarde is...

Melissa

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Elektriciteit ] Impedantie, stroom en spanning

Nu zie ik het ja. De impedantie is louter de verhouding tussen de stroom en spanning, de grootte ervan, de moduli als het ware. De faseverschuiving tussen beide heeft hier niks in de pap te brokken.

Bedankt!

Reageer