Springen naar inhoud

Uitzonderlijke gezondheid

• Log in om te kunnen reageren

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 05 december 2006 - 12:26

Met gezondheid bedoel ik dan gezondheid op psychologisch, emotioneel, sociaal en geestelijk vlak. Ik heb het niet over "normaal", "gemiddeld" of "aangepast".

Ik bedoel het heel kleine percentage van ongewoon gezonde gezinnen en uitzonderlijk gezonde mensen.

Welke eigenschappen hebben gezonde gezinnen?
Welke eigenschappen hebben gezonde individuen?
Wat maakt iemand gezonder?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2006 - 14:07

voor iedereen geldt hetzelfde gmlk

je moet een stevige dosis geluk hebben met gestel en genenbak. je moet geluk hebben niets tegen te komen qua ongevallen of virussen.
voor een klein stukje heb je ook zelf invloed. gezond leven bvb (fruit, niet roken, bewegen) en oogjes openhouden en snel reageren als lichaam bepaalde signalen afgeeft. geen maanden met tandpijnen blijven rondlopen bvb

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 05 december 2006 - 14:35

Voor de duidelijkheid: Ik heb het dus niet over lichamelijke gezondheid.

Ik weet van 1 onderzoek naar (psychologische) gezonde gezinnen rond 1975 in de USA (Lewis, "No single Thread") maar wellicht dat anderen hier nog meer er over weten. Dit lijkt mij een belangrijk genoeg onderwerp.

Proberen te achter halen hoe uitzonderlijk gezonde mensen zo uitzonderlijk gezond zijn en blijven, ondanks de problemen die ons allemaal overkomen, lijkt mij een vrij voor de hand liggende aanpak als je wilt ontdekken hoe je een betere psychische conditie zou kunnen ontwikkelen.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

Don'tThinker

Don'tThinker

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 09:50

De mens word lichamelijk door de jaren heen gezonder. Door evolutie zeg maar. Mensen worden langer en sterker. Beter ontwikkeling; Tanden, etc. etc.

Maar ik denk dat iemand op zijn gezonds is door gelukkig te zijn. Positief denken! Het lichaam staat los van de echte gezondheid. Ik zag laats nog een film/documentaire. What the bleeb do we know. Ken je misschien wel?

Daar werd ook veel verteld over de kracht van het denken! Mijn antwoord is dan ook vrede hebben met jezelf. Controle over je gedachten en een positieve kijk op het leven. Maar specifieke eigenschappen noemen vind ik moeilijk. Vooral omdat je vraagt naar die van een gezin en dan een individu.

Louise

Louise

• >250 berichten
  • 547 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2006 - 14:34

Met gezondheid bedoel ik dan gezondheid op psychologisch, emotioneel, sociaal en geestelijk vlak. Ik heb het niet over "normaal", "gemiddeld" of "aangepast".

Even een paar vraagjes qmlk:
Wat is de betekenis van het psychologische vlak en geestelijke vlak?
En hoezo benoem je emotionele en sociale vlak ook nog eens appart?

Wat bedoel je met gezond?
En kun je individuen uberhaupt in een hokje plaatsen van enkel gezond?
M.a.w. waar ga je dan vanuit?

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 december 2006 - 17:13

Om te verduidelijken dat ik niet lichamelijke gezondheid bedoelde.

Hokje? Nee.

Geplaatste afbeelding

Ik denk dat het normaal verdeeld is waarbij je een klein deel hebt die extreem gestoord is, een deel die niet helemaal normaal is, een groter deel die normaal is rond het midden en deel die beter dan normaal is, en tenslotte een klein deel die extreem gezond is.

Het hiervoor aangehaalde onderzoek had als conclusie dat het vooral aankwam op de realiteitszin van mensen. Hoe meer mensen de realiteit accepteerden zoals deze daadwerkelijk was, hoe psychisch gezonder ze waren en hoe minder emotionele problemen ze hadden. Men kon echter niet een bepaalde oorzaak of factor vinden waardoor deze mensen de realiteit beter konden waarnemen en accepteren. Vandaar ook de titel van hun erg uitgebreid boek: No Single Thread.

Kjell

Kjell

• >250 berichten
  • 333 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 december 2006 - 12:36

Om te verduidelijken dat ik niet lichamelijke gezondheid bedoelde.

Hokje? Nee.

Geplaatste afbeelding

Ik denk dat het normaal verdeeld is waarbij je een klein deel hebt die extreem gestoord is, een deel die niet helemaal normaal is, een groter deel die normaal is rond het midden en deel die beter dan normaal is, en tenslotte een klein deel die extreem gezond is.

Het hiervoor aangehaalde onderzoek had als conclusie dat het vooral aankwam op de realiteitszin van mensen. Hoe meer mensen de realiteit accepteerden zoals deze daadwerkelijk was, hoe psychisch gezonder ze waren en hoe minder emotionele problemen ze hadden. Men kon echter niet een bepaalde oorzaak of factor vinden waardoor deze mensen de realiteit beter konden waarnemen en accepteren. Vandaar ook de titel van hun erg uitgebreid boek: No Single Thread.

hokje standpunt dan toch ?
Kan jij Hannibal lecter bestempelen als gestoord ?
Of nog een goed voorbeeld, Tony Montana ?
misschien moet je beide films gezien hebben om te weten wat ik bedoel, je kan niemand bestempelen zonder elke factor te kennen.

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 13 december 2006 - 14:10

Ik denk dat de spreiding bestaat. Dat wil echter niet zeggen dat we erg goed zijn om bijvoorbeeld te herkenen dat anderen geestelijk gezonder zijn dan wij zelf.

Ik denk dat de meeste mensen zichzelf als normaal zouden bezien en iedereen die hier vanaf wijkt als minder gezond, zelfs de mensen die gezonder zijn dan wij zelf vinden wij vreemd, vooral omdat we de slechte eigenschapen die we bij ons zelf niet willen erkennen dan op hun projecteren.

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2006 - 20:27

dit is echt wazig...maar goed die onderzoekers weten het ongetwijfeld beter dan ikzelf. ze zullen ongetwijfeld veel tijd gestopt hebben in het nemen van een goeie meetbare indicator voor 'geestelijke gezondheid'. maar het komt toch met een mooi en bruikbaar resultaat: realiteitszin leidt tot geestelijke gezondheid of andersom. en das toch handig als je graag gelukkig wilt worden, lijkt me.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 december 2006 - 20:31

Kun je je vragen wat concretiseren, als antwoord kun je namelijk niet anders dan hele boeken gaan overschijven.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures