tot/tot en met

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.165

tot/tot en met

Ik heb de indruk dat de Vlamingen meer dan de Nederlanders de taalfout maken om tot (of -) te zeggen in plaats van tot en met.

Als een Vlaming zegt tot dan bedoelt hij tot en met.

Nu maken ook veel Nederlanders deze fout maar in Vlaanderen hoor ik iedereen deze fout maken.

Nu lijkt dit mierengeneuk maar het kan wel problemen geven met officiële documenten die een beperkte geldigheidsdatum hebben.

Berichten: 597

Re: tot/tot en met

Nu lijkt dit mierengeneuk maar het kan wel problemen geven met officiële documenten die een beperkte geldigheidsdatum hebben.
dit zou inderdaad problemen kunnen geven,

maar ja, als je het verschil niet weet tussen 'tot' en 'tot en met', tja ...

deze termen zijn er net om een onderscheid te maken tussen beide ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: tot/tot en met

Dat is inderdaad een verschil tussen Vlaanderen en Nederland, zie deze link.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.780

Re: tot/tot en met

Dat is inderdaad een verschil tussen Vlaanderen en Nederland, zie deze link.
Grappig, nooit geweten, al vind ik de in de link voorgestelde manier om misverstanden te voorkomen niet echt gelukkig:



"Die dubbelzinnigheid kun je beter vermijden, en dat kan op een heel simpele manier. Wil je nadrukkelijk aangeven dat de grens niet ingesloten is, dan gebruik je tot aan. Lees het boek tot aan pagina 23."

"Tot aan" p. 23? Dat brengt mij nou weer in verwarring.

"Tot en met p. 22" lijkt me dan toch een stuk handiger.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: tot/tot en met

Ik ben ook niet echt onder de indruk van die 'oplossing'...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 206

Re: tot/tot en met

"Tot en met" lijkt me altijd de beste oplossing. Je geeft duidelijk aan wat er nog binnen de tijd valt.

Bij 'tot 23 december' kan je je nog afvragen of de uiterste datum nu 22 of 23 december is;

bij 'tot en met 22 december' weet je zeker dat je op de 23ste niet meer aan hoeft te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: tot/tot en met

Bij huiswerk is dat ook zo leuk...

Zeggen ze van 'maak tot opgave 35'. Braaf maak jij t/m opgave 34 (want dat betekent het dus). En als ze dan controleren is het van 'waarom heb jij opgave 35 niet gemaakt?'. :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer