Geluk

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3.165

Geluk

Ik ben wat off-topic ingegaan op iemands reactie in het topic slim in de rubriek biologie, ik heb dit even overgeplaatst naar dit nieuwe onderwerp.

albert davinci
Weet je, intelligentie is naar mijn mening overrated. Het kan handig zijn, net als een sterke fysiek, een grote creativiteit, goede sociale vaardigheden maar het gaat er uiteindelijk toch om ofdat een mens gelukkig is.


Phys
Zo is het maar net.  

Daar wil ik nog aan toevoegen dat soms geldt: hoe onwetender, hoe gelukkiger...
Daar wil ik nog aan toevoegen dat soms geldt: hoe onwetender, hoe gelukkiger...' : dit vind ik minder waar. Het voorecht veel te weten en te onthouden maakt een mens pas gelukkig denk ik.
Albert daVinci

Het hebben van kennis op zichzelf maakt een mens niet gelukkig.

Wanneer het opdoen van kennis een middel is tot zelfontplooing kan het wel weer gelukkig maken.

Over wat wel en niet gelukkig maakt kan je hele dikke boeken schrijven. Het is afhankelijk van ofdat je tevreden bent met wat je hebt, ofdat je jezelf kan ontwikkelen zoals je graag wilt (zelfontplooing), ofdat je voldoende goede vrienden hebt, ofdat je een vaste job hebt (bestaanszekerheid) enz.

Voor een deel is het geluk dus afhankelijk van wat je wel of niet hebt maar evenzozeer is het afhankelijk van je eigen attitude en realiteitszin (als jij denkt dat je pas gelukkig kan zijn wanneer je met een fotomodel getrouwd bent, multimiljonair bent, alles goed kan enz dan zal je waarschijnlijk de rest van jouw leven ongelukkig zijn).

Gelukkig levert kennis op zichzelf geen bijdrage aan iemands gelukgevoel, het is maar net in hoeverre je die kennis nodig hebt en begeert. Het bewijs is makkelijk te leveren, veel mensen die weinig kennis hebben (mongolen, zwakbegaafden, zwakzinnigen) zijn toch gelukkig, veel mensen die veel kennis hebben plegen zelfmoord.

Mijn persoonlijke ervaring: het meeste geluk kan je halen uit allerlei kleine dingen.

Bijvoorbeeld wanneer het mooi weer is en je met een vriend buiten een leuke activiteit doet, 'het zien van de kleuren van de herfstbladeren, de eendjes of vogeltjes, een baby, een mooie wolkenlucht' , een vriendelijk gebaar krijgen van iemand wanneer je het niet verwacht, net de juiste combinatie van tonen in een muzieknummer, een compliment, iemand die blij is voor jou omdat je iets hebt gepresteerd enz.

Er is niet veel voor nodig om gelukkig te zijn, je moet er vooral voor open staan.

Juist die mensen die het geluk zoeken in al die grootse dingen zijn vaak minder gelukkig.

Nu is dit slechts mijn subjectieve ervaring en perceptie maar wellicht komt het jullie bekend voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Geluk

het gaat er uiteindelijk toch om ofdat een mens gelukkig is.
Ik denk dat dit een misvatting is, al blijft ook dit natuurlijk maar een kwestie van smaak.

Geluk alleen, daar zou ik persoonlijk het niet voor doen.

Ik kan me ergens in het duister herinneren dat er een gedachte-experiment bestaat die een opzet maakt om bij jezelf na te gtaan of geluk inderdaad het grootste goed is, kan helaas niet zo snel een link vinden.

Wel kan ik een schets maken:

Stel je eens voor dat er een machine bestond die je de rest van je leven een volkomen fictieve ervaring aanbood waarin je volmaakt gelukkig bent, voorwaarde is wel dat je hierin tot aan je dood zal blijven zitten; zou je zonder enige twijfel in deze machine gaan zitten?

Mij in ieder geval niet gezien waardoor ik de conclusie trek dat het voor mij uiteindelijk niet om gaat dat ik gelukkig ben, geluk is slechts mooi meegenomen.

Om daadwerkelijk het leven te proeven is ongeluk een bitterzoete noodzaak.

Berichten: 40

Re: Geluk

@Davinci

Ben ik helemaal met je eens. Ik denk dan ook dat geluk meer een kwestie van momentopnames is: al die situaties die jij beschrijft zijn tijdelijk, en als je het vergelijkt met kennis vergaren, dat is meer een proces. En in zo'n proces kan je niet zo'n 'geluksmoment' ervaren.

Wat dat betreft zijn er misschien wel 2 verschillende vormen van geluk:

Aan de ene kant het tevreden gevoel dat je kan hebben als je vindt dat je leven gaat zoals je wilt (tevreden zijn met je baan en huis bv), en aan de andere kant die korte uitbarstinkjes van een plotseling geluksgevoel in al die situaties die jij beschrijft.
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Berichten: 40

Re: Geluk

Mij in ieder geval niet gezien waardoor ik de conclusie trek dat het voor mij uiteindelijk niet om gaat dat ik gelukkig ben, geluk is slechts mooi meegenomen.

Om daadwerkelijk het leven te proeven is ongeluk een bitterzoete noodzaak.
Ik denk eerder dat ongeluk niet een noodzaak is om daadwerkelijk het leven te proeven, maar om je geluk te kunnen waarderen.

Je weet pas wat het positieve waard is als je het negatieve kent, en dat geldt niet alleen voor geluk.
Ik heb het licht gezien! Mag het nu weer donker zijn?

Berichten: 547

Re: Geluk

Stel je eens voor dat er een machine bestond die je de rest van je leven een volkomen fictieve ervaring aanbood waarin je volmaakt gelukkig bent, voorwaarde is wel dat je hierin tot aan je dood zal blijven zitten; zou je zonder enige twijfel in deze machine gaan zitten?  

Mij in ieder geval niet gezien waardoor ik de conclusie trek dat het voor mij uiteindelijk niet om gaat dat ik gelukkig ben, geluk is slechts mooi meegenomen.  

Om daadwerkelijk het leven te proeven is ongeluk een bitterzoete noodzaak.
Ik kan me hier helemaal in vinden. Moet er niet aan denken dat ik mijn hele leven in een soort van gelukkige toestand zou zitten. Lijkt me saai en slaapverwekkend.

Ongeluk --> niet tevreden zijn, daagt me uit, zet me aan tot, triggert me. En ik vind het eigenlijk juist het facinerende van leven, ook al kun je je behoorlijk depri voelen bv.

Als het er uiteindelijk om gaat dat een mens gelukkig is, dan zou ik niet weten waarom de mens postieve en negatieve gevoelens moet kennen.

Ik denk juist dat "we" het ons vaak extra moeilijk maken, door te denken dat het er uiteindelijk om gaat dat we gelukkig te zijn.

Mijn persoonlijk ervaring is dat ik het meeste geluk eerst uit mezelf moet halen, voordat ik echt kan genieten van kleine of grote "dingen" buiten mezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Geluk

Ongeluk --> niet tevreden zijn, daagt me uit, zet me aan tot, triggert me.
Lijkt me ook dé drijfveer voor (wetenschappelijke) innovatie.
Ik denk juist dat "we" het ons vaak extra moeilijk maken, door te denken dat het er uiteindelijk om gaat om gelukkig te zijn.
Angst voor de dood lijkt mij de grootste oorzaak voor het obsessief gelukkig willen zijn en daardoor tevens het grootste lijden. Het is zelfs zo erg dat veel mensen niet aan de dood willen denken, alsof ze onstervelijk zijn!

Terwijl ik denk dat je juíst optimaal kunt leven/prioriteiten kunt stellen wanneer je deze grens in ieder geval erkent.

Berichten: 3.165

Re: Geluk

Ik ben het met jullie eens dat enkel geluk onvoldoende is.

De reden dat ik dit aanhaalde is dat ik vooral wilde relativeren dat het hebben van veel kennis (of intelligentie) jouw leven zou verbeteren.

Ik zie geluk wel als een streven maar voor mij is zelfontplooing ook een zeer belangrijk streven. Deze 2 zaken gaan normaal gesproken hand in hand, als je je zelf ontplooit dan voel je je gelukkiger. Anderzijds moet je je weer enigzings ongelukkig voelen om jezelf te kunnen ontplooien, inderdaad is het streven naar meer geluk een belangrijke drijfveer.
Mijn persoonlijk ervaring is dat ik het meeste geluk eerst uit mezelf moet halen, voordat ik echt kan genieten van kleine of grote "dingen" buiten mezelf.
Ik ben het hier mee eens.

Berichten: 19

Re: Geluk

Geluk bestaat niet

Geluk is voor de dommen

Als geluk een momentopname is, zoals gesteld is, is er dus altijd de onzekerheid dat het weer kan verdwijnen. Als je daarover nadenkt kan het niet anders dan dat je bang bent dat wat je gelukkig maakt te verliezen. Gevolg: angst. Angst doet het geluk verdwijnen. En de angst is terecht, want alles wat je beschermt omdat dat je gelukkig zou maken vervalt bij de dood: je werk, je vriendin, je huis.

Het enige dat je dus gelukkig zou kunnen maken, is iets dat buiten de dimensie van de dood staat.

(ja, ik ben inderdaad gelovig)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geluk

Iets nieuws leren of iets nieuws maken, mij kennis of vaardigheden verder ontwikkelen, maakt mij gelukkig. (Vooral als ik iemand kan helpen.)

When how you're doing something is difficult, then you're doing it the wrong way: Find another way.

When what you're doing is easy, then you're doing the wrong thing: Find something else to do.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Geluk

Geluk,als je gelukkig bent besef je het niet.Als je erover nadenkt dan ben je het niet.Als je het zoekt,vind je het niet.Zoals koude niets is,gebrek aan warmte,zo is geluk niets,alleen maar de afwezigheid van tegenslag.Je moet niet rijk zijn om gelukkig te zijn.Een optimist heeft een grote voorsprong op al de rest.Zijn glas is nooit half leeg,maar wel halfvol.

Re: Geluk

Voor mij is geluk te vergelijken met het gevoel van snelheid.

Bijv: Als je 50 km/u rijd, en vervolgens 100 km/u gaat rijden, dan voelt 100 km/u snel aan.

Als je 160 km/u per uur rijd, en vervolgens 100 km/u gaat rijden, dan voelt 100 km/u langzaam aan. Blijf je echter te lang dezelfde snelheid rijden, treed er gewenning op.

Je hoeft echter niet van 100 km/u eerst weer naar 50 km/u en terug te gaan, om weer snelheid te voelen, je kan ook van 100 km/u naar 150 km/u gaan.

Als je dit vertaalt naar geluk, betekent dit dus dat zolang je kan blijven zorgen voor positieve veranderingen t.o.v je huidige situatie, je altijd het gevoel van geluk kan blijven houden, zonder erop achteruit te hoeven gaan.

Daarbij is geluk relatief, en voor mij is geluk een positieve uitkomst op het verschil tussen 2 momenten in je leven waartussen een verandering plaatsvind.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Geluk

Dat lijkt me allemaal te kloppen. Geluk is perceptie: wat de een gelukkig maakt zal de ander niet gelukkig maken. En zonder weet van ongeluk, en de triggers voor creativiteit e.a. die de dreiging van het ongeluk met zich meebrengt, is geluk niet veel meer dan een zeepbel. We bezitten allemaal aan drang naar geluk, daar ben ik wel van overtuigd.

Over intelligentie dan... Het punt blijft dat intelligentie moeilijk te vatten is. Als we het begrip vernauwen tot het bezitten van kennis, is dit inderdaad geen onontbeerlijke factor voor geluk. Maar ik denk dat het makkelijker te leven is zonder kennis, als je nooit met kennis in aanraking gekomen bent.

Aan de andere kant denk ik ook niet dat kennis een bedreiging vormt voor geluk. Veel weten en beseffen kán ongelukkig maken, het is alweer een kwestie van perceptie.
Om daadwerkelijk het leven te proeven is ongeluk een bitterzoete noodzaak.
Ik sluit me hier volledig bij aan (mooi gezegd ook :) ). Uit ongeluk wordt geluk geboren, uit kennis worden beide geboren. Besef van wat er fout gaat is nodig om verandering te kunnen bewerkstelligen.

Dit lijkt me meer de filosofische toer op te gaan, maar soit :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Geluk

Het enige dat je dus gelukkig zou kunnen maken, is iets dat buiten de dimensie van de dood staat.
Niet mee eens. Waarom zou je niet gelukkig kunnen zijn in dit leven, als het eindig is. Een opvatting die trouwens vaak misbruikt is: je geluk in het volgend leven is gegarandeerd, als je je nu in een miserabele situatie bevindt.

Re: Geluk

Mystic schreef:Het enige dat je dus gelukkig zou kunnen maken, is iets dat buiten de dimensie van de dood staat.
Niet mee eens. Waarom zou je niet gelukkig kunnen zijn in dit leven, als het eindig is.[ Een opvatting die trouwens vaak misbruikt is: je geluk in het volgend leven is gegarandeerd, als je je nu in een miserabele situatie bevindt.]


Zoals ypsilon schrijft wordt de belofte van geluk in het hiernamaals schromelijk misbruikt. Door lieden die hun eigen belang nastreven.Tenslotte is er nog niemand terug gekeerd om iets over dat grote hemelse geluk te vertellen.Tenslotte is de dood het einde van je geluk en tevens van je ongeluk.Ik heb al meermaals oudere mensen horen zeggen van:"Nu is het genoeg geweest."Wat hen nog verontrust,is niet het sterven,maar de manier waarop.Ze regelen hun begrafenis,betalen de rekening en genieten van een zekere gemoedsrust.Ook dat is voor hen geluk.Als je 20 bent verklaar je iemand gek die zijn begrafenis betaald.Wacht tot je er 80 bent,er is niets dat meer veranderd in zijn leven dan een mens.

Berichten: 614

Re: Geluk

Ik vind het woord geluk een beetje ongelukkig.

Ik kom maar niet verder dan gewoon ergens van genieten, dat geeft me een lekker gevoel. Maar gelukkig zijn dat vind ik zo ongrijpbaar...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Reageer