[natuurkunde] Beginselen van Newton - 2° wet van Newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 128

[natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Afbeelding

2 opdrachten en ook 2 tekeningen:

1) Een zak cement met massa m hangt aan drie touwen zoals weergegeven op de figuur. Twee van de drie touwen maken een hoek A, respectievelijk B met de horizontale. Het geheel is in rust.

- Bewijs dat de grootte van de spankracht in het linkertouw te berekenen is uit:
\(F1 = \frac{m*g*\cos(B)}{\sin(A + B)} \)
- Als de massa van de cement 20,4kg bedraagt, A= 10,0° en B= 25,0° hoe groot zijn dan de spankrachten in drie touwen? (oplossing: F1=200; F2=316; F3=343)

2) Berekend de spannings-en drukkrachten, die de aangeduide kracht op staaf AB en kabel AC uitoefent. (Oplossing: F1=3,0 * 10³N; F2 = 2,6 * 10³N)

Gelieve de uitkomsen te verklaren hoe je eraan komt, want momenteel is het me een raadsel :S
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Wat snap je niet van de microcursus bovenaan in dit forum?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Ik snap de cursus wel, maar jammergenoeg kan ik het niet toepassen :/
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

ah. I'll be back
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

vraag 1: sla dat bewijs eens even over, dat is wiskunde.

over naar het tweede deel van de vraag:

stap 1: hoe groot is de zwaartekracht Fz die werkt op de zak cement, en in welke richting werkt'ie?

stap 2: de zak cement beweegt niet, dus nettokracht = 0 N.

wat kan een kracht veroorzaken even groot als Fz, maar in tegengestelde richting, zodat die nettokracht op de zak ook inderdaad 0 wordt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

maar dan bereken je de spaankracht in een punt, maar we hebben toch die van de koorden nodig?

en voor vraag 2: hoe kan de kracht uiteindelijk groter zijn dan 1500N? het is toch altijd de schuine zijde van de driehoek?
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Dat verticale touw zal naar boven moeten trekken even hard als de zwaartekracht de zak cement naar beneden trekt. Dat betekent dat dat verticale touw een spankracht uitoefent die even groot is als Fz, maar tegengesteld van richting. Als je dat touw ergens (om het even waar) doorsnijdt en je knoopt er een krachtmeter tussen, dan geeft die overal die(zelfde) kracht aan. Dat heet de spankracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Ik begin het door te krijgen. Nog even doorrekenen en ik kom er wel :) Bedankt
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Het is gelukt - Zeer zeer zeer vriendelijk bedankt!
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Graag gedaan. Begrijp ik het goed dat je niet snapte hoe krachten als het ware kunnen worden doorgegeven, m.a.w. dat je de hele opgave daarom niet vertaald kreeg naar zoiets:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 128

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Er waren twee dingen die ik niet goed doorhad:

Van de zwaartekracht is er een antikracht als je voorwerp in rust hangt

(had het wel door, maar had er niet bij stilgestaan voor deze oefening)

en het feit dat ik niet wist hoe een kracht over een lijnstuk te verplaatsen :-) maar blijkbaar is een punt voldoende
Eén gek kan meer vragen stellen dat tien geleerden kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Kan ik me eigenlijk iets bij voorstellen, eens kijken of we dat aan de hand van oefenvoorbeelden aan de cursus kunnen toevoegen. Het valt blijkbaar nog niet altijd mee om praktische situaties naar vectordiagrammetjes te vertalen. De in de cursus gebruikte tractoren zijn te simpele situaties denk ik. In jouw probleem zitten twee mooie cruciale punten in om de vertaalslag van praktische situatie naar handelbaar diagram te maken.

Die tweede opgave is nog een stapje lastiger te zien, omdat je daar voor die trekkracht op het touw een ontbonden kracht nogmaals ontbindt. Voor beginners houden we dat liever op horizontale stangen en diagonale touwen, dat is een tikje eenvoudiger te zien..

Ik zal er in de kerstvakantie nog eens wat aan doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Graag gedaan. Begrijp ik het goed dat je niet snapte hoe krachten als het ware kunnen worden doorgegeven, m.a.w. dat je de hele opgave daarom niet vertaald kreeg naar zoiets: Afbeelding
Als je dus Fs beschouwt als de resultante van Fb en Fa, en je neemt deze keer de hele lengte van Fb als eerste vector, kom je dan logischerwijs opnieuw uit dat Fa> Fb?

(Ik veronderstel van wel, maar wil gewoon zeker zijn.)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Grasshopper schreef: za 09 jun 2012, 15:24
je neemt deze keer de hele lengte van Fb als eerste vector, kom je dan logischerwijs opnieuw uit dat Fa> Fb?
dat ga je moeten tekenen want ik begrijp niet waar je heen wilt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: [natuurkunde] Beginselen van Newton - 2

Hmm, ik had een domme fout gemaakt door te denken dat de vector van de spankracht niet groter kon zijn dan de lengte van het touw. Hoe ik daarbij ben gekomen, weet ik niet eens.

Maar deze opgave is eigenlijk enkel een kwestie van het tekenen van de spankrachtvectoren langsheen of evenwijdig met de touwen en zo via de Fr(die evn groot is als de Fz) te kijken hoe groot elk van die krachten is.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer