belgen en nederlanders

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 33

belgen en nederlanders

Wat zijn de grootste verschillen tussen belgen en nederlanders?

De taal is er één, maar ik twijfel er niet aan als er nog zijn.

Weet er iemand één?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: belgen en nederlanders

Om eerlijk te zijn:

Ik vind taal de enige gelijkenis tussen onze volkeren. Voor de rest zijn wij alleen maar verschillen. (En dat echt op alle vlakken)

Edit: Je maakt trouwens beter de vergelijking vlaming - nederlander, want de walen zijn dan weeral een ras appart.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: belgen en nederlanders

Er is geen taalverschil, hoogstens een dialectverschil. En voordat ik alle Vlamingen op mijn nek krijg: ik vind zowel Vlaams als zogenaamd Algemeen Beschaafd Nederlands dialecten zoals er vele zijn van één en dezelfde taal, in het algemeen Nederlands genoemd en daarmee bedoeld zijnde de taal van de Lage Landen, Les Pays Bas, waaronder we dus alles moeten begrijpen ten noorden van de lijn Duinkerken-Maastricht.

De grenzen zijn veel meer politiek-religieus dan etnisch, en de werkelijke verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders vind ik daarmee ook oppervlakkiger dan Cycloon.

Afijn, we hebben weer eens stof voor een heerlijk topic.... :)

Edit mod Mrtn: ivm verwijderen van een kwetsende post boven deze, heb ik een verwarrende opmerking die daarnaar verwees hier weggehaald.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: belgen en nederlanders

Laten we het niet over de domme belgen hebben, laten we er een aangename discussie van maken. Die domme belgen en gierige keeskoppen vind ik helemaal oud, en dat je dat 1 keer zegt ok, maar geen 2 posts na mekaar aub.

Om dan maar ff met verschillen te komen:

Ik vind nederlanders op zich toch meer sociaal als groep naar buiten komen. Dat bedoel ik dan meer t.o.v. bv bouwstijl (dorpskernen vs rijbebouwing) en evenementen die in nederland worden georganiseerd.

Op vlak van politiek is nederland toch ook wel heel wat anders dan België. Politiek wordt door de bevolking gekozen, dus dat toont toch een beeld van de maatschappij.

Op gebied van omgaan met 'vreemden' vind ik nederlanders over het algemeen ook meer 'degelijk' overkomen dan Belgen. Laten we zeggen dat belgen nogal nonchalant zijn en weinig kaas hebben gegeten van etiquettes en regels (en die moeten er tot op een zekere hoogte wel zijn vind ik).

Op gebied van onderwijs is er ook een wereld van verschil. Nederland gaat voor een sterk progressieve vorm van onderwijs, in belgië is het allemaal nog wat volgens de oude doos (al waait er de laatste 2-3 jaar ook een verfrissende wind). Toch heb ik persoonlijk een voorkeur voor het belgische systeem.

Ik kan eigenlijk oneindig veel verschillen opsommen hoor. De gelijkenissen vind ik echter zeer gering.

Ik heb heel vaak samen gegamed als jongere met nederlanders en dan leer je die mensen ook kennen en appreciëren. Ik vind dat er toch nog altijd zo'n vaag sfeertje hangt tussen nederlanders en belgen die vooral te wijten is aan onwetendheid.

Berichten: 4

Re: belgen en nederlanders

Als de belgen toch dommer zijn, dan moet ge mij eens uitleggen hoe het komt dat de belgen beter scoren op vlak van talen én wiskunde (op wereldniveau) dan de hollanders?

en hollanders zijn idd socialer dan belgen. Over de migranten ben ik het niet eens, volgens mij negeren de belgen de migranten terwijl de hollanders wel met ze comuniceren maar dan met hun welbekende grote mond. Dus ik de houding hetzelfde;

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: belgen en nederlanders

Ik denk dat de gemiddelde Vlaming toch wel verschilt van de gemiddelde Nederlander. Maar als je kijkt hoe de cultuur van Noord Brabant al verschilt van Noord Holland, en dat verschil vergelijkt met het verschil tussen Noord Brabant en Antwerpen (prov) dan valt dat laatste verschil toch best mee. Veel rasechte Noord Brabanders die kunnen heel goed opschieten met Vlamingen, meer zelfs dan met mensen uit bijvoorbeeld Flevoland. Dan komt toch de oude Brabantse verbondenheid naar boven, ook al ligt er dan tegenwoordig een landsgrens tussen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2.589

Re: belgen en nederlanders

Persoonlijk denk ik dat hoe meer je naar het zuiden gaat (dus in europa) je meer tradities en conservatisme terug vindt. indien je naar je noorden gaat zijn ze, lijkt me, meer modern en progressief.

Wat natuurlijk ook weer niet volledig klopt want zoals ik me meen te herinneren zijn er in het noorden van Nederland heel ouderwetse sterk aan traditie gehechte gebieden.

Enfin ik denk dat een Vlaming meer conservatief is dan pakweg een gemiddelde Nederlander. Kijk maar naar abortus, euthanasie homo huwelijk en die zaken (die toch wel redelijk progressief zijn) zijn, zijn in Nederland al lang ingevoerd en hier in België nog niet of nog maar pas.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: belgen en nederlanders

De Belgen die ik ken vinden Nederlanders vaak lomp en ongemanierd. Vooral het vrijwel meteen tutoyeren wordt als onbeleefd ervaren.

Ik zie dat toch meer als Hollandse directheid... :)

Eelco

Berichten: 29

Re: belgen en nederlanders

tutoyeren?

In mijn ervaringen met belgen zie ik vaak dat Nederlanders directer zijn dan belgen, dus sneller zeggen waar dingen op staan dan belgen. Ook zijn mijn ervaringen dat belgen sneller achter de ellebogen spelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: belgen en nederlanders

ik denk dat een Vlaming meer conservatief is dan pakweg een gemiddelde Nederlander. Kijk maar naar abortus, euthanasie homo huwelijk en die zaken (die toch wel redelijk progressief zijn) zijn, zijn in Nederland al lang ingevoerd en hier in België nog niet of nog maar pas.
Ik denk dat dat meer de religieuze historie is, die vanwege het katholicisme in België wat trager wegebt dan in het eerder ontkerkende Lutherse Noord-Nederland.
Ook zijn mijn ervaringen dat belgen sneller achter de ellebogen spelen.
Mijn ervaringen zijn wat dat betreft waarschijnlijk veel internationaler, en ik merkte eigenlijk alleen individuele en geen nationale verschillen hierin, waar ook ter wereld. Beleefdheid om dingen niet recht in je smoel te zeggen zou je ook als achterbaksheid kunnen aflezen, maar dat is dus een sterk door de waarnemer zelf gekleurde waarneming. Ofwel, net als in de quantummechanica, het meetapparaat zelf dat de meting verstoort. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: belgen en nederlanders

tutoyeren?
Wat bedoel je met die kreet? Dat je het woord niet kent? Een volzin zou handiger zijn...

Hoe dan ook: dat is het met "je" en "jou" aanspreken, en plaats van "u". Het woord is afgeleid van het Frans. (Zie bijv http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek...woord=tutoyeren )
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: belgen en nederlanders

Zoals al eerder verzocht: laten we spreken van Nederlanders en Vlamingen, in plaats van Belgen.

In mijn ervaring zijn Vlamingen beleefder dan Nederlanders, die dan weer directer zijn en sneller zeggen waar het op staat. Vlamingen draaien daar wat meer omheen volgens mij. Ook zijn Nederlanders luidruchtiger in gezelschap :)

Omgekeerd kan ik me dus voorstellen dat wij een grote mond hebben in de ogen van Vlamingen..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 33

Re: belgen en nederlanders

Ik vind de taal wél heel verschillend. Oke, ik als vlaming versta nederlanders wel, maar sommige woorden die vlamingen gebruiken klinken wel heel raar in de oren van de nederlanders. Dan denk ik maar aan woorden als, blafetuur, dikwijls, lavabo, ...

Nederlanders vind ik veel spontaner, eerlijker dan vlamingen. Belgen vind ik gemanierder en vriendelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: belgen en nederlanders

Ik heb altijd het gevoel dat je Nederlanders vlugger oppervlakkig leert kennen, maar dat het langer duurt om ze diepgaander te leren kennen, terwijl het bij Belgen langer duurt voor je ze een beetje leert kennen, maar je ze daarna wel vlugger in de diepte leert kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: belgen en nederlanders

blafetuur is dan ook heel erg plat dialect die zelf 50-70% van de vlamingen niet zal verstaan :)

Reageer