[biologie/scheikunde] PWS verzuring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

[biologie/scheikunde] PWS verzuring

We zijn nu met ons PWS bezig alleen we lopen een beetje vast bij het bedenken van geschikte (deel)vragen en onderzoeksvragen. We doen het dus over verzuring, en het is meer biochemie.

Onderwerpen die we willen toelichten zijn: - Bouw van de spieren

- Verbrandingsreactie (dissimilatie)

- Enzymen (aansturen spieren)

- Melkzuur (verzuring)

- Zenuwen (aansturen spieren)

Ik zit zelf bij een sportarts, daar heb ik mee kunnen regelen dat we proeven in het ziekenhuis mogen doen, zodat we bijvoorbeeld ook met bloed aan de slag kunnen. Een inspanningstest is ook te regelen. Alleen welke onderzoeksvragen we daar dan bij moeten gebruiken is voor ons een raadsel. Het wordt nu meer iets van: “kunnen wij zelf een inspanningstest doen?”

Heeft iemand nog een leuk idee, voor een goede onderzoeksvraag? Zoja, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!!

Thijs R.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: [biologie/scheikunde] PWS verzuring

iets van:

- wat voor effect heeft rust tijdens de inspanning op de verzuring van de spieren

- (aangezien je proeven in het ziekenhuis mag doen) wat voor invloed heeft inspanning op de lactaatconcentratie in het bloed van de proefpersoon

heb je hier iets aan?
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie/scheikunde] PWS verzuring

Volgens mij kies je je onderwerp te breed. Over vorming van melkzuur op zich is namelijk al een behoorlijke lap tekst te schrijven, waarvoor je het nodige onderzoek zal moeten doen. Begrip van glycolyse, citroenzuurcylus en elektronentransportketen (synthese van de meeste ATP in het mitochondrion) gaan je nu nog wat boven het hoofd denk ik. Dat wil overigens niet zeggen dat je het niet kan uitzoeken :)

Als je dan de functie van ATP in de spier beschrijft (actine, myosine, powerstroke) en testdata met conclusies erbij hebt.. ben je al best ver en haal je je heel wat werk op de hals. De functie van het beschrijven van zenuwactiviteit is me dan ook niet helemaal duidelijk..

Denk nog eens na over deze keuze: wil je weinig van veel te weten komen, of veel van weinig (uitdiepen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: [biologie/scheikunde] PWS verzuring

(aangezien je proeven in het ziekenhuis mag doen) wat voor invloed heeft inspanning op de lactaatconcentratie in het bloed van de proefpersoon
Het antwoordt hierop kunnen we van te voren al vast stellen (niet als hypothese), maar dit is al bekend! Je gaat dan eigenlijk weer de richting op, van het probleem dat ik schetse; kan ik een inspanningstest doen?
.....gaan je nu nog wat boven het hoofd denk ik. Dat wil overigens niet zeggen dat je het niet kan uitzoeken  
gingen! :) :) Ik heb me hier wel een heel tijdje in moeten verdiepen, maar snap het nou wel aardig, op een enkel ding na, in de citroenzuurcylcus wordt op een gegeven moment namelijk een H+ ion uit een ander cyclus (neem ik aan) gebruikt. NADH+H+ (5e stap), maar waar komt dat ene H-tje nou vandaan? Maarja, ik dwaal een beetje af, dit daar mischien niet helemaal de goed plek voor! :) :)
Als je dan de functie van ATP in de spier beschrijft (actine, myosine, powerstroke) en testdata met conclusies erbij hebt..
Wat bedoel je precies met testdata, waarvan? En powerstroke heb ik ook nog nooit van gehoord!? We willen graag in het kort toelichten, hoe een prikkel op een spier wordt overgegeven. (axon->dendriet) En dan zouden we inderdaad dieper in willen gaan op de bouw van spieren en de verbranding.

Qua onderzoek wordt het meer iets van welke factoren (van buitenaf) invloed hebben op de aanmaak van melkzuur. Zou dit dus uit te stellen zijn? Als je bijvoorbeeld zuurstof toe dient, of d.m.v. sportdrank (isotoon) of dextro etc.

Thijs R.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [biologie/scheikunde] PWS verzuring

In het Chemisch2Weekblad, het blad van de Koninklijke Nederlandse Chemie Vereniging (KNCV), stond een paar weken geleden een artikel over verzuring ("De verzuring voorbij" heette het geloof ik). Als je de KNCV mailt willen ze waarschijnlijk wel een kopie toesturen; Er stonden wel wat interessante nieuwtjes in.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie/scheikunde] PWS verzuring

Wat bedoel je precies met testdata, waarvan? En powerstroke heb ik ook nog nooit van gehoord!? We willen graag in het kort toelichten, hoe een prikkel op een spier wordt overgegeven. (axon->dendriet) En dan zouden we inderdaad dieper in willen gaan op de bouw van spieren en de verbranding.
Testdata van je inspanningstest.

En de powestroke is de conformatieverandering tussen je actine en myosine, die de verkorting van de spier geeft. Zoek daar nog even naar.. is nogal belangrijk, omdat het het ATPverbruik van de spier ís.

Question is: begrijpen jullie onder welke omstandigheden melkzuur ontstaat (bij afwezigheid van welke stof?) en waar die betrokken stoffen vandaan komen? Waarom is het vormen van melkzuur dan interessant voor de cel? Waarom niet gewoon doorgaan met ATP-productie uit de glycolyse?

Als je dan graag nog wat wilt vertellen over zenuwen: gewoon doen. Maar het past niet écht in het verhaal denk ik (en heb je niet al genoeg werk aan het uitdiepen van deze stof?).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12

Re: [biologie/scheikunde] PWS verzuring

Waarom is het vormen van melkzuur dan interessant voor de cel? Waarom niet gewoon doorgaan met ATP-productie uit de glycolyse?
Dit zijn denk ik twee hele goede (deel)vragen voor in ons werkstuk! En die powerstroke is heel erg lastig denk ik om in de praktijk toe te passen, maar om puur theoretisch te verwerken wel gaaf! Je hebt ons een goed eind op weg geholpen!

Reuze bedankt!

Thijs R.

Reageer