[scheikunde] Isomerie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Isomerie

Wij hebben het boek Leonardo. Maar een leerkracht die gewoon razendsnel over de leerstof gaat ; en wij moeten het maar begrijpen. Als wij vragen stellen is het alsof wij achterlijke kinderen zijn enzo :' )..

mijn vraag aan jullie

als ik bevoorbeeld 2,2-dimethylpropaan moet tekenen ; hoe kan ik weten welk ik moet tekenen ? kan je dat afleiden uit die naam ?

Net zoals met 1-Propanol ; en Methoxymethaan etc..

Isomerie noemt dit hoofdstuk . ( Functie- Plaats- en Keten-Isomerie )

Ik weet dus totaal niet hoe ik deze structuren moet tekenen , de rest van mijn klas ook niet.

Edit mod Mrtn: [tagfix] en verplaatst uit scheikunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] Isomerie

Dit is beter op zijn plaats in het huiswerkforum, daarom -verplaatst-

Gebruik de zoek-functie van dit forum even en je zult genoeg topics vinden die naamgeving en isomerie behandelen, je bent namelijk niet de eerste met zo'n vraag :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Isomerie

Alle finesses ken ik ook niet, maar in de naam zitten tot 4 of 5 gegevens verstopt:

2,2-dimethylpropaan

propaan is de hoofketen, methyl de zijgroep, di de aanwijzing dat er twee van die zijgroepen aanzitten, en 2,2, zijn de plaatsen aan de hoofdketen waar je die twee methylgroepen gaat vinden

dus je hebt een propaanketen

C-C-C

daaraan zitten twee methylgroepen : C- en C-

en die ga je terugvinden aan respectievelijk het tweede en het tweede C-atoom van die propaanketen:

Code: Selecteer alles

  C

  |

C-C-C

  |

  C
Net zoals met 1-Propanol ;
teken nou zelf een propaanketen met de -ol groep aan het eerste C-atoom van de propaanketen.

:) HO-C-C-C :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 200

Re: [scheikunde] Isomerie

Wat me eigenlijk opvalt is dat het 2,2-dimethylpropaan net zo goed geschreven kan worden als dimethylpropaan want er zijn geen andere mogelijkheden. Als jij een methylgroep aan het 1e of 2e C-atoom vastmaakt dan praat je al over butaan dus eigenlijk overbodig om 2,2 te vermelden [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Isomerie

Wat me eigenlijk opvalt is dat het 2,2-dimethylpropaan net zo goed geschreven kan worden als dimethylpropaan want er zijn geen andere mogelijkheden. Als jij een methylgroep aan het 1e of 2e C-atoom vastmaakt dan praat je al over butaan dus eigenlijk overbodig om 2,2 te vermelden [rr]
Klopt, het is in dit geval niet nodig om deze '2,2' te vermelden. Scheikundigen zijn wat dat betrefd best lui. Ik wil de TS toch aanraden om deze '2,2' wel te gebruiken. Zo ben je zeker dat er geen verwarring ontstaat.

Tevens wil ik de TS attenderen op het stuk wat over chemische naamgevingen is geschreven in de BiNaS. Dit is een heel handig stuk in dit toch al heel handige naslagwerk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Isomerie

Wouter_Masselink schreef: 

Tevens wil ik de TS attenderen op het stuk wat over chemische naamgevingen is geschreven in de BiNaS. Dit is een heel handig stuk in dit toch al heel handige naslagwerk.
tabel 66D om precies te zijn. (had ik nog nooit gezien [rr] )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer